پشت‌ پرده یک حمله تروریستی/ در رژه 97 اهواز چه گذشت؟

به گزارش رکنا، 6 سال قبل هنگامی که رژه نیروهای مسلح برای گرامیداشت و پاسداشت رشادت های رزمندگان دفاع مقدس در شهراهواز درحال برگزاری بود، با اقدام کور تروریستی خود مردم عادی، سربازان و جانبازان حاضر در این رژه به رگبار گلوله بستند که ۲۵ شهید برجا گذاشت.   

این حمله حدود ساعت ۹ صبح روز ۳۱ شهریور ۹۷ در بلوار قدس اهواز محل رژه نیروهای مسلح رخ داد. مهاجمان مسلح که پیش از اجرای این مراسم در پشت محل برگزاری رژه کمین کرده و منتظر بودند، حدود نیم ساعت پس از آغاز مراسم، مسیر رژه یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران و غیرنظامیان را که به تماشای رژه آمده بودند به رگبار گلوله بستند.

در این حادثه ۲۵ نفر از غیرنظامیان و نیروهای نظامی شهید و حدود ۶۸ نفر نیز زخمی شدند که در بین کشته‌شدگان یک کودک چهار ساله نیز حضور داشت.

فرمانده وقت سپاه ولیعصر(عج) خوزستان درباره این حادثه تروریستی گفت: بر اساس روالی که برای رژه باید پیش‌بینی کنیم نیروهای مسلح در یک میدان اصلی در اهواز که به "بلوار قدس" معروف است، حضور داشتند. این نیروها در حال رژه بودند که یک تیم تروریستی از فاصله نسبتا نزدیک از مخفیگاهی که یک پارک است، با لباس مبدل به ستون رژه رونده حمله کردند.

وی افزود:‌ نیروهای مستقر در محل بلافاصله عکس‌العمل نشان دادند و اعضای تیم تروریستی را هدف قرار دادند.

سخنگوی نیروهای مسلح کشورمان نیز اعلام کرد، به دلیل دور بودن فاصله مهاجمان تا جایگاه سخنرانی و همچنین واکنش سریع نیروهایی که امنیت آنجا را به عهده داشتند به هیچ‌یک از مسوولان و مقامات کشوری و لشکری حاضر در این مراسم آسیبی نرسید.

گروهک تروریستی موسوم به گروه الاحوازیه نخستین گروهی بود که در گفت و گو با تلویزیون ایران اینترنشنال که از سوی عربستان سعودی حمایت مالی می شود انجام این حمله را بر عهده گرفت گرچه بعدا این اقدام از سوی آنها تکذیب شد.داعش نیز در بیانیه ای مسوولیت این اقدام تروریستی را بر عهده گرفت.

هویت مهاجمان

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، با اطلاع‌رسانی در خصوص دستگیری ۲۲ نفر مرتبط با این حادثه، اسامی تیم پنج‌نفره مهاجمان را که همگی به درک واصل شدند را به شرح زیر اعلام کرد:

ایاد منصوری

فؤاد منصوری

احمد منصوری

جواد ساری

حسن درویشی

هدف قرار دادن مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز از سوی سپاه

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۳۹ روز پس از این اقدام کور تروریستی، مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز را در شرق فرات از سوی یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه هدف قرار داد که منجر به هلاکت شمار زیادی از تروریست های تکفیری شد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای از هدف قرار دادن مقر سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در شرق فرات در کشور سوریه با ۶ فروند موشک بالستیک زمین به زمین توسط یگان موشکی نیروی هوافضای سپاه خبر داد و نوشت: در پی جنایت تروریستی ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۷ اهواز که به شهادت ۲۵ تن و مجروح شدن ۶۹ تن از مردم مظلوم و بی دفاع و نیروهای مدافع میهن اسلامی منجر گردید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استعانت از ذات اقدس باریتعالی، به نیابت از ملت سرافراز ایران و خانواده های معظم شهیدان در لبیک به ندای مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) برای انتقام خون این شهدا، به ویژه کودک ۴ ساله و جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس از تروریست ها و گوشمالی عوامل بزدل این حادثه، ساعت ۲ بامداد دوشنبه ۹ مهرماه محل استقرار و تجمع تروریست های تکفیری تحت حمایت امریکا و قارون های منطقه در شرق فرات در کشور سوریه را مورد ضربه موشکی قرار داد.

در این عملیات که با نام 'ضربت محرم' و با رمز مقدس 'یا حسین( ع)' انجام شد، تعداد ۶ فروند موشک بالستیک میان برد از پایگاه های موشکی نیروی هوا فضای سپاه در غرب کشور شلیک و تروریست های مزدور و جنایتکار از فاصله ۵۷۰ کیلومتری هدف ضربات مهلک و مرگبار قرار گرفتند.

متعاقبا ۷ فروند پهپاد رزمی این نیرو مواضع و مقرهای تجمع و پشتیبانی تروریست های مزدور استکبار جهانی را بمباران کردند.

بر اساس اطلاعات و گزارش‌های دقیق دریافتی، در این عملیات تعدادی از سرکردگان و عناصر موثر جنایت اخیر تروریست ها به هلاکت رسیده و یا مجروح شده اند، همچنین زیرساخت های آمادی و انبار ذخیره مهمات آنان منهدم گردید.

در این اطلاعیه آمده است:به هموطنان عزیز اطمینان می دهیم ، همانگونه که بارها اعلام شده است امنیت ملت ایران خط قرمز نیروهای مسلح بوده و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همراهی و مشارکت سایر نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی کشور در صیانت از ایران اسلامی و تامین امنیت و آرامش جامعه از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و مشت آهنین خود را همچنان مهیای پاسخ قاطع و کوبنده به هرگونه شرارت و شیطنت دشمنان قرار خواهد داد.

دستگیری سرکرده گروهک تروریستی الاهوازیه

حبیب اسیود سرکرده گروهک تروریستی الاهوازیه که در اروپا به سر می‌برد به‌عنوان طراح عملیات ترویستی رژه اهواز در سال ۹۷ دستگیر و آبان ۹۹ به تهران منتقل شد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با اشاره به دستگیری سرکرده عوامل حادثه تروریستی رژه اهواز، گفت: سربازان گمنام کشور اجازه نمی‌دهند گروهک‌های تروریستی با اهداف تجزیه‌طلبانه جان مردم را به خطر بیندازند.

مجتبی یوسفی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به دستگیری سرکرده گروهک الاهوازیه که سال ۹۷ حمله تروریستی رژه اهواز را انجام داده بود، گفت: گروهک‌های تروریستی که با شعارهای تجزیه طلبانه داعیه مردم‌داری داشته و مدعی تأمین امنیت و ثبات برای آن‌ها هستند، در واقع برای منافع خود جان مردم را به خطر می‌اندازند.

نماینده اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در ادامه آنهایی که شعارهای قومیتی می دهند را قائل به ارزش گذاری برای هیچ قومی ندانست و افزود: این گروهک ها نه تنها هیچ ارزشی برای قومی که از آن حمایت ظاهری می کنند ندارند بلکه برای رسیدن به اهداف و منافع خود از هیچ اقدامی علیه این افراد بی گناه دریغ نمی کنند.

وی افزود: طی سال های اخیر حملات تروریستی متعددی در اطراف ایران و در استان های مختلف شاهد بوده ایم که ابتدا با شعارهای تجزیه طلبانه قصد عضوگیری دارند و مادامی که به نتیجه نمی رسند، امنیت و ثبات منطقه را به خطر می اندازند و با خیانت به کشور و ملت و با حمایتی که از سوی کشورهای غربی می شوند، جان افراد بی دفاع را هدف قرار می دهند.

یوسفی ادامه داد:اقوام، مذاهب و ادیان مختلف در کشورمان هیچ مشکلی با یکدیگر نداشته و در صلح و ثبات در کنار هم زندگی می کنند اما برخی گروهک های حمایت شده از سوی کشورهای استکباری، تلاش دارند موارد اختلافی را بزرگنمایی کرده و بر ایجاد اختلاف دامن بزنند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: امروز کشورهایی که مدعی دموکراسی هستند از منافقین و تروریست ها حمایت می کنند و کشوری مثل آلبانی منافقین را پناه داده و امکاناتی در اختیار آنها قرار می‌دهد تا آنها با خیانت به ایران، سرکردگان خود را اهداف شوم و پلید خود برسانند.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از سربازان گمنام اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات در ردیابی سرکردگان گروهک های تروریستی که امنیت کشور را مختل می کنند، خاطرنشان ساخت: این دو نیرو با هم افزایی به دنبال تأمین امنیت کشور هستند و اجازه نمی دهند احدی باعث اختلال در امنیت و ثبات کشور شود و تا زمان دستگیری عوامل تروریست، خستگی ناپذیر عملیات های خود را ادامه می دهند و اکنون که سرکرده الاحوازیه به تهران منتقل شده، بعد از بازجویی، اشدّ مجازات برای وی در نظر گرفته خواهد شد.

یوسفی گفت: گروهک های تروریستی به هیچ قومیتی منتسب نبوده و دشمن همه مردم، قومیت ها و مذاهب در کشور هستند و زمانی که اقدام به حمله تروریستی می کنند، به همه اقوام و مذاهب خسارت وارد می شود و خیانت آنها باعث به شهادت رسیدن افرادی از اقوام و مذاهب مختلف نیز می شود.

صدور حکم بدوی حادثه تروریستی رژه اهواز

دادستان نظامی‌ وقت  استان تهران از صدور رای بدوی پرونده حادثه تروریستی رژه خونین سال ۹۷ اهواز ۲ سال پس از وقوع این حادثه خبر داد.

سازمان قضایی نیروهای مسلح، به نقل از غلامعباس ترکی دادستان  وقت نظامی استان تهران درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه تروریستی اهواز اظهار کرد: در این حادثه عوامل جنایتکار وابسته به گروهک‌های تکفیری با تیراندازی‌های بی هدف، جمعی از مردم را به گلوله بستند و در نهایت با تیراندازی نیروهای نظامی و انتظامی حاضر در صحنه به هلاکت رسیدند.

وی ادامه داد: این افراد فریب خورده فکر می‌کردند که با این جنایت، می‌توانند اقتدار نیروهای مسلح را خدشه‌دار کنند اما این حادثه عزم مدافعان امنیت را برای اضمحلال گروه‌های تکفیری راسخ‌تر کرد و بساط آنان را برچید.

دادستان نظامی استان تهران در پاسخ به سوالی درباره نتایج رسیدگی به پرونده این حادثه گفت: همان گونه که رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدای این حادثه تروریستی تأکید کرد، از همان ابتدا رسیدگی دقیق و قاطع به قصور و تقصیرها در وقوع این حادثه در دستور کار دادسرای نظامی تهران قرار گرفت.

حکم اعدام سرکرده گروهک تروریستی حرکه‌النضال

بنابراین گزارش ، حبیب فرج الله چعب معروف به حبیب اسیود سرکرده گروهک تروریستی حرکه‌النضال و سرکرده گروهک تروریستی الاهوازیه  در دادگاه انقلاب  محکوم به اعدام شد.

اسیود در خوزستان دست به عملیات تروریستی بسیاری زده که از تلخ‌ترین آن‌ها می‌توان به حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح اهواز اشاره کرد که روز اول مهر تلخی را برای بچه‌های اهوازی ساخت.

نام «حبیب اسیود» که می‌آید اکثر ذهن‌ها معطوف به حمله تروریستی۳۱ شهریور سال۹۷ می‌شود. روز سیاهی که گرد مرگ روی صورتِ اهواز پاشیده شد و ۲۵ هموطن‌مان به شهادت رسیدند.

اتهامات حبیب اسیود چه بود؟

حبیب اسیود ۱۷ مورد اتهامی در دادگاه داشت. بمب‌گذاری در فرمانداری اهواز در سال ۸۴، بمب‌گذاری در سازمان مدیریت‌ و ‌برنامه‌ریزی(سازمان برنامه و بودجه) خوزستان در سال ۸۴، عملیات بمب ‌گذاری اداره مسکن‌ و ‌شهرسازی اهواز در سال ۸۴، بمب ‌گذاری در اداره محیط ‌زیست اهواز در سال ۸۴، بمب‌ گذاری در خطوط انتقال نفت خوزستان، بمب‌ گذاری در محور انتقال نفت اهواز-آبادان-ماهشهر، بمب‌گذاری در فرمانداری دزفول و آبادان در سال ۸۴، برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در دادگستری اهواز از جمله اتهامات او بودند.

همچنین بمب‌گذاری در بانک سامان اهواز در سال ۸۴، حمله مسلحانه به تاسیسات پمپاژ آب در یکی از روستاهای شوشتر در سال ۸۸، ترور یکی از شهروندان در یکی از روستاهای شوشتر در سال ۸۸ و به رگبار بستن وی و به آتش‌کشیدن خودروی شخصی او از جمله دیگر اقدامات تروریستی است که این گروهک تروریستی به سرکردگی چعب مرتکب شده است.

در سال۸۴ حرکه النضال در بمب گذاری‌های متعدد ۲۸ نفر از هموطنان‌مان را به شهادت رساند و حدودا ۷۸ نفر زخمی شدند.

همچنین در جلسات رسیدگی به پرونده چعب، براساس اظهارات دادستان؛ حمله به یکی از اتوبوس‌های خانواده شهدا در راهیان نور و آتش زدن بانک‌ها در تعدادی از شهرستان‌های استان خوزستان از جمله عملیات‌های طراحی شده توسط این گروهک تروریستی به سرگردگی حبیب اسیود بود.

اما تا ۳۱ شهریور ۹۷ شاید کمتر کسی این چهره جدایی طلب را می‌شناخت. پس از حمله تروریستی به رژه اهواز در بلوار قدس این کلانشهر و به شهادت رسیدن ۲۵ نفر از هموطنان‌مان و ۶۰ نفر زخمی بالاخره دستگیری او در آبان ۹۹، نام حبیب اسیود بر زبان‌ها افتاد.

اسیود در نهایت در آبان ۱۳۹۹ دستگیر و اولین اعترافات او در رسانه ملی در ۲۱ آبان همان سال منتشر می‌شود و در اعترافاتش سرکردگی حمله تروریستی رژه اهواز را نیز به عهده می‌گیرد. در نهایت دادگاه‌های رسیدگی به پرونده حبیب اسیود با ۱۷ مورد اتهامی و فساد فی الارض در در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی افشاری برگزار شد و سرانجام حکم اعدام این سرکرده گروهک تروریستی اجرا شد.

کدخبر: 1042975 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟