چشم‌انداز همکاری بریکس در حوزه انرژی از نگاه وزیر نیرو

به گزارش رکنا ، عباس علی‌آبادی وزیر نیرو که بنا به دعوت رسمی و با هدف شرکت در نشست وزیران انرژی بریکس و رویداد هفته انرژی روسیه به مسکو سفر کرده است، افزود: تحولات در حوزه انرژی بسیار گسترده و با اهمیت است و چنانچه کشورهای عضو این گروه در زمینه رصد تحولات و هوشمندسازی حوزه انرژی همکاری داشته باشند، قادر خواهند بود که با سرعت بیشتری در راستای تحولات گام بردارند.

وزیر نیرو از طرح‌ریزی برنامه‌های گسترده ارتقای حوزه انرژی به ویژه در بخش‌های برق و آب خبر داد و گفت: با وجود اینکه ۹۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی داریم، اما تابستان سختی را پشت سر گذاشتیم.

وی همچنین از لزوم اقدامات مناسب در بخش تولید آب با هدف تأمین نیاز کشور سخن گفت و اظهار داشت: باید به سمت منابع غیرطبیعی یا تولید آب از روش‌های غیرمتداول گام برداریم که حرکت در این مسیر نیازمند منابع انرژی است.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: استراتژی ما در وزارت نیرو، توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر است که علاوه بر اینکه تأثیرات زیست‌محیطی کمتری دارند، می‌توانند به دستیابی به اهداف حوزه انرژی، رفع ناترازی‌ها و تأمین انرژی به صورت عادلانه کمک کنند.

وی همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست وزیران انرژی گروه بریکس و نیز دیدارهای حاشیه آن گفت: در گفت‌وگو با مقامات شرکت‌کننده، این موضوع بررسی شد که کشورهای دیگر چگونه مقوله عدالت انرژی را اجرا می‌کنند.

بنا بر این گزارش وزیر نیرو در نشست وزیران انرژی گروه بریکس در مسکو، پیشنهادهایی برای توسعه همکاری کشورهای عضو این گروه از جمله اتصال شبکه برق روسیه، جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی را مطرح کرد.

رویکرد دولت چهاردهم به همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

علی‌آبادی در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد دولت چهاردهم به همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز گفت: اطمینان دارم که رویکرد دولت آقای پزشکیان، توسعه روابط دیپلماتیک از جمله با کشورهای منطقه است و در این میان، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اتحادیه بسیار مهمی است و همکاری‌ها می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دی‌ماه ۱۴۰۲ گفت: با وجود اینکه هنوز مراحل تصویب این موافقت‌نامه در مجالس کشورهای عضو به صورت کامل انجام نشده است، حجم مبادلات تجاری کشورمان با کشورهای عضو این اتحادیه افزایش یافته و برنامه‌های جامعی را نیز بخش خصوصی در راستای افزایش تعاملات آغاز کرده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با نهایی شدن قرارداد تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شاهد توسعه بیش از پیش تجارت بین کشورمان و اعضای این اتحادیه خواهیم بود.‌

 

 

کدخبر: 1045098 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟