97 درصد مساحت ایران، درگیر با خشکسالی/ تا ابد نمیتوان از پیکر نحیف، بهره وری داشت، فرو می پاشد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مهرماه سال 1397 رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در آخرین گزارش مربوط به خشکسالی، وضعیت ایران را از لحاظ مساحت و جمعیت تحت‌تأثیر خشکسالی تشریح کرد و گفت: براساس شاخص SPEI (بارش- تبخیر و تعرق استانداردشده) 10 ‌ساله حدود ۹۷درصد مساحت ایران درگیر درجات مختلف خشکسالی است. بررسی‌ها‌ نشان می‌دهد که از این میزان، 4.6درصد خشکسالی ضعیف، ۲۲درصد خشکسالی متوسط، ۵۴درصد خشکسالی شدید و 17.2 درصد خشکسالی بسیار شدید است.

همچنینبر اساس شاخص خشکسالی هواشناسی SPEI موسوم به «بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده» در دوره ۱۰ ساله منتهی به اول آذر ۱۴۰۰ همه ۳۱ استان کشور درگیر درجات مختلفی از خشکسالی بودند.

در این بین وضعیت خشکسالی در ۱۱ استان کشور وسیع‌تر از سایر مناطق است به طوری‌که ۱۰۰ درصد از مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد، ۹۹.۸ درصد از مساحت استان‌های قزوین و بوشهر و۹۹.۵ درصد از مساحت خوزستان درگیر درجات مختلف خشکسالی هستند.

از نظر شدت خشکسالی، ۳۶.۷درصد از مساحت کشور درگیر خشکسالی بسیار شدید است و این درجه خشکسالی بیش از ۵۰ درصد از مساحت هفت استان کشور را درگیر کرده است. استان خوزستان با ۸۰.۷ درصد مساحت استان خشکسالی بسیار شدید، بیشترین خشکسالی کشور را دارد.

آوار خشکسالی کشورهای همسایه بر سر ایران

همین چند هفته پیش بود که با طوفان های گرد و غبار در شهرهای مرزی شرق کشور مواجه شدیم.  با افزایش خشکسالی شدت این حمله ها افزایش پیدا می‌کند و با جهانی شدن بحران آب احتمال ورود ریزگرد ها از کشور های همسایه بیشتر هم خواهد شد .

حسین آخانی ، کار شناس محیط زیست با بیان اینکه وضعیتی که در کشور به آن دچار هستیم فقط مسئله ریز گرد نیست چرا که ریزگرد معلول یک سری اتفاقات دیگر است به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: برای مثال به هم خوردن سیستم های آبی منطقه ، خشک شدن تالاب ها، خشک شدن رود خانه ها ، از بین رفتن مراتع ، چرای بی رویه و کشاورزی ناموفق است که همه این مسائل موج ناپایدار شدن خاک و افزایش ریز گرد ها میشود. تغییرات آب و هوایی  موجب از هم گسیختگی نظام مدیریتی کشور شده است. چراکه زمانی سرزمینی دچار خشکسالی شود به سمت سرنگونی زیستی سوق داده می شود و نزاع بین قوم های مختلف بر سر آب ایجاد می شود. مانند شرایط کنونی کشور که شاهد درگیری بین مردم اصفهان ، خوزستان، و سیستان هستیم.  از دیگر عوامل سرنگونی مهاجرت هایی است که شکل می گیرد.برای مثال تعداد مهاجران ایران و افغانستان به آلمان از مرز استاندارد عبور کرده است.

اقلیم خاورمیانه همیشه غافلگیر کرده است

آخانی بیان کرد: با تمام این تفاسیراین که به طور مشخص بخواهیم پیش بینی کنیم که بر سر ایران چه خواهد آمد امری ناشدنی است. چرا که اقلیم خاورمیانه قابلیت غافلگیر کردن ساکنان خود را دارد و همیشه ممکن است اتفاق غیر منتظره ای را رقم بزند .

این کارشناس گفت: یکی دیگر از معضلات ما مهاجرت های درون کشوری است . ساکنان سیستان به گلستان مهاجرت می کنند و یا ساکنین اصفهان و یزد زمین های مازندران را می خرند و باید بدانید که این مهاجرت ها عواقب مخربی را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: این بی توجهی ایران به این شکل لجام گسیخته در دهه های اخیر به مسائل زیست محیطی ، تولید بی وقفه گازهای گلخانه ای به صورتی که ششمین تولید کننده گاز گلخانه ای در جهان شویم و این فاجعه که ایران پیمان اقلیمی پاریس را امضا نکرده است ؛همه این عوامل گواه بر عدم تغییر در سیاست های محیط زیستی کشور است و غیر قابل سکونت شدن شهرهایمان از اولین عواقب این بی توجهی خواهد بود.

آخانی بیان کرد: حاکمیتی که به مسائل زیست محیطی توجه نمی کند و به هشدار هایی که دریافت می کند، کم توجهی و بعضا بی توجه می کند مانند این است که شاخه ای که روی آن نشسته است را با اره قطع کند و در نهایت تاب آوری هر سرزمینی آستانه ای دارد. تا ابد نمیتوان از پیکر نحیف، بهره وری داشت و در نهایت این  پیکر  دچار فروپاشی خواهد شد.

 

 

کدخبر: 955111 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری آرمین اسکندرزاده
آیا این خبر مفید بود؟