میزان مهاجرت دانشجو از دانشگاه فرهنگیان صفر است / 80 درصد داوطلبان در آزمون اصلح پذیرفته می شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امسال، 15 هزار نفر معلم از بین دانشجویان ترم 7 دانشگاه فرهنگیان به عنوان معلم به وزارت آموزش و پرورش معرفی خواهند شد. همزمان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش که امسال برگزار شد، 34 هزار و 600 ردیف استخدامی به معلمان اختصاص پیدا کرده که 25 هزار نفر آن اعلام شده است. این افراد طبق قانون باید یک سال در دانشگاه فرهنگیان دوره مهارتی بگذرانند؛ اما با توجه به کمبود معلم، این افراد از اول مهر سر کلاس های آموزش و پرورش می روند. 

به گفته سرپرست دانشگاه فرهنگیان، این افراد، از اول شهریور تا پایان شهریور، باید در یک دوره فشرده 170 ساعته و از مهرماه تا اسفندماه نیز در دوره های مجازی و حضوری شرکت کنند؛ اما در نهایت این افراد باید در آزمون صلاحیت حرفه ای معلمی - آزمون اصلح - شرکت کنند .

رضا مراد صحرایی ، ​سرپرست دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه چند درصد از شرکت کنندگان در آزمون اصلح پذیرفته می شوند، گفت: به طور میانگین، 80 درصد داوطلبان در این آزمون پذیرفته می شوند. این آزمون برای متقاضیان آزار دهنده نیست. با این وجود، کسانی که در آزمون رد می شوند، فرایند استخدامشان متوقف نمی شود بلکه در حالت نیروی پیمانی باقی می مانند تا دوباره بتوانند آزمون را با موفقیت بگذرانند.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه رویکردهای این دانشگاه برای جلوگیری از  مهاجرت نخبگان چیست، گفت: دانشگاه فرهنگیان، چند ویژگی منحصر به فرد دارد که اولا هر دانشجو یک ردیف استخدامی است. دوما به جز در موارد نادر که دانشجو برایش مشکلاتی از قبیل بیماری و... پیش می آید، هیچ دانشجویی از این دانشگاه خارج نمی شود. از 95 هزار نفر دانشجو، شاید در کل سال 10 نفر از این چرخه خارج شوند. این یعنی دانشجویان ما بعد از فارغ التحصیلی، وارد سیستم وزارت آموزش و پرورش می شوند. 

صحرایی در پایان گفت: همچنین طبق ویژگی سوم، از آنجایی که این دانشجویان، یک ردیف استخدامی دارند، ماندگاری شان در دانشگاه کامل است. یکی از دلایلی که معتقدم دانشگاه فرهنگیان باید تقویت شود این است که از فرار مغزها جلوگیری می کند. یکی از دلایلی که شاید نخبه ها مهاجرت می کنند، پیدا نکردن شغل مناسب است. این امکان فرصتی ایجاد کرده است که دانشجویان از بدو آغاز به تحصیل، می توانند شغل مناسبی داشته باشند.

کدخبر: 822510 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟