تبدیل شدن تهران به شهری اداری نه مسکونی / بی کیفیت شدن زندگی تهرانی ها با تغییر شکل هندسی پایتخت

سبک زندگی شهروندان در زمان کنونی حائز اهمیت است. بسیاری از شهروندان با توجه به اداری شدن شهر سبک زندگی خود را تغییر دادند. آن ها علاوه بر تغییر سبک زندگی محل سکونت خود را نیز جابجا کردند. این درحالی است که تغییر بافت و محیط زندگی تاثیر مهمی بر سبک زندگی افراد می گذارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سبک زندگی مردم در تهران به گونه ای شده است که شاهد هستیم اکثریت شهروندانی ، بیشترین تردد در شهر را برای رفت و آمد از خانه به محل کار و از محل کار به خانه دارند. تهران شهری اداری شده است که کیفیت زندگی در آن روز به روز کاهش می یابد . بخشی از خطی شدن زندگی مردم تهران میان خانه و محل کار و برعکس به دلیل ترافیک سنگین شهر و ساعات زیادی است که ترافیک هدر می رود. ترافیکی که موجب شده است مردم کمتر به تفریح بعد از کار، رفتن به ورزشگاه و مراکز تفریحی شهر فکر کنند و زمان از بین رفته در ترافیک  اجازه برنامه ریزی تفریحی ، ورزشی و حتی هنری را نیز برایشان سخت می کند.

شهروندانی که بیشترین زمان آنها در محل کار می گذرد به حتم دچار افسردگی ، خشم ، بی انگیزگی و بسیاری از آسیب های روانی و شخصیتی می شوند که باید از سوی مدیریت شهری و مدیریت سازمان های اجتماعی کشور مورد توجه قرار گیرد.

یکی از موضوعات مورد اهمیت در زندگی شهروندان، نشاط و حال خُلقی خوب آن هاست. به نظر می رسد کیفیت زندگی و سبک زندگی شهروندان طی چند ده سال اخیر تغییر و تحول زیادی پیدا کرده است. کارشناسان شهری معتقدند که تغییر بافت و سبک معماری شهر تاثیر بسزایی بر خلق و خو و سبک زندگی مردم می گذارد.

تعدادی از مناطق شهرها که دارای ساکنان با اصالت و قدیمی بودند، اکنون با تغییر کاربری و اداری شدن، سبک قدیمی خود را از دست داده اند. خانواده ها از مناطق قدیمی شهر که همواره با همسایه هایش ارتباط گرم و صمیمی داشتند جدا و به آپارتمان ها مهاجرت کردند. این وضعیت قطعاً بر کیفیت زندگی آن ها و دلگرم شدن آن ها به یکدیگر تاثیر گذاشته است.

متروی تهران مناسب با سبک زندگی مطلوب مردم نیست

ابوالفضل قناعتی، عضو سابق شورای شهر تهران در رابطه با وضعیت سبک زندگی و کیفیت شهروندان تهرانی به خبرنگار رکنا اظهار داشت: همواره در کشورمان گفته می شود که باید از دو سبک ایرانی و اسلامی پیروی کنیم، برای تحقق این سبک باید در نظر داشت که چه وظایفی بر عهده مسئولین و مردم قرار دارد. یکی از موضوعاتی که در مورد سبک و کیفیت زندگی شهروندان مهم است، موضوع عبور و مرور روزمره آن ها در شهر است. باید رفت و آمد مردم به گونه ای برنامه ریزی و طراحی شود تا آن ها بتوانند با شرایطی مطلوب از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی با انتقاد از این که ساختار برخی وسایل عمومی متناسب با شرایط زندگی آن ها نیست، افزود: ساختار متروی تهران با توجه به کسری واگن ها و کمبود امکانات، استانداردهایی که برای سبک زندگی ایرانی اسلامی لازم است را ندارد. مسئولین شهری باید مترصد آن باید باشند که متروی تهران را با افزایش واگن ها به نقطه مطلوب برسانند. ضمناً مدیران شهری می توانند از مردم بخواهند تا در استفاده از مترو و حمل و نقل عمومی، سبک ایرانی اسلامی و سبکی که برای آسایش و آرامش آن ها لازم است را رعایت کنند.

رفتار مردم با تغییر شکل هندسی شهر تغییر می کند

قناعتی درباره تاثیر محیط زندگی و محل سکونت بر رفتار و اخلاق شهروندان گفت: اگر شرایط به گونه ای باشد که نتوان ملزومات زندگی مفرح و شاد را برای شهروندان فراهم کرد، در این وضعیت استفاده از وسایل عمومی نیز می تواند با مشکل روبرو شود و بر رفتار مردم اثر بگذارد. باید توجه داشت که چگونه سوار شدن مردم به مترو و حفظ شدن کرامت مردم نکته ای حائز اهمیت است. اگر شرایط فیزیکی و ساختاری امکانات شهری مثل مترو مطلوب باشد، می توان سبک زندگی شهروندان را تغییر و در آنها احساس نشاط تزریق کرد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در دوره چهارم ادامه داد: اکنون در حوزه شهرسازی براساس طرح تفصیلی و جامع، طراحی با نوع ایرانی اسلامی مشخص شده است، با این حال در برخی مقاطع این موضوع رعایت نشده و شکل هندسی شهر از نظر معماری و ظاهری، تغییراتی داشته که باعث شده است رفتار مردم فرق کند.

مهاجرت تهرانی ها به آپارتمان ها در نتیجه اداری شدن مناطق شهری

او با بیان مثالی در زمینه تغییر سبک و کیفیت زندگی مردم در تهران با تغییر کاربری و ساختار شهرسازی بیان داشت: اکنون در منطقه 6 تهران بخش مسکونی به اداری تبدیل شده است. نتیجه این موضوع آن شد که ساکنان منطقه 6 از محلات آن به سایر مناطق مهاجرت کردند. این درحالی است که ساکنان این منطقه در ایام گذشته رفت و آمد های زیادی با هم داشتند و از نظر تفریحی، عروسی ها و مهمانی همواره بایکدیگر ارتباط داشتند و لذت می بردند. اکنون خانواده ها به دلیل تغییر کاربری شهر خانه های خود را فروخته و در آپارتمان ها سکونت یافته اند. دیگر همسایه ها مانند گذشته با هم معاشرت نمی کنند و از حال یکدیگر با خبر نمی شوند.

تغییر 10 ساله سبک معماری و به تبع آن زندگی مردم

مدیر سابق مؤسسه سازندگی شهید همت قرارگاه خاتم‌الانبیاء افزود: در موضوع فضاهای تفریحی باید توجه داشت که شرایط قدیمی شهر بر چه اساسی بوده است و مطابق آن شکل هندسی شهر را ایجاد شود. باید توجه داشت معماری و شکل هندسی شهر حتماً روی سبک زندگی افراد تاثیر می گذارد. این تغییرات طی 10 سال گذشته ایجاد شده است. تغییر کاربری ها در منطقه 6 باعث شد که یکسری شرکت های بی خاصیت، زمین ساکنان این منطقه را بخرند و رفت و آمد مردم با یکدیگر حالت دیگری پیدا کند. برخی از خانواده ها معاشرت 60 یا 70 ساله داشتند اما اکنون همگی در آپارتمان های سایر مناطق تهران ساکن شدند.

ابوالفضل قناعتی در توصیه به مدیریت شهری تهران جهت تغییر سبک و کیفیت زندگی شهروندان اظهار داشت: مدیران شهری توجه داشته باشند که تغییر و نوسازی بافت های قدیمی منجر به تغییر زندگی و رفتار مردم نشود. همچنین در مکان هایی که نوسازی می شود، از طراحانی استفاده کنند تا نمای منزل، دیوارکشی و معماری آن تغییر چندانی نکند. باید هویت و شناسنامه ساختمان ها و بافت شهری تغییر نکند. اگرچه سبک زندگی جدید مردم تغییر یافته و با توجه به جمعیت میلیونی تهران چنین اقدامی دشوار است.

کدخبر: 726582 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟