آب از آب تکان نخورد وقتی افغانستان نیمی از حقآبه هیرمند را داد/ 6میلیون تبعه افغان در ایران آب می خورند!/پیگیری حقآبه ها تکلیف وزارت نیرو است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، معاون رسانه‌ای نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان روز سه‌شنبه(17 مهر) در شبکه اجتماعی ایکس از ورود ۴۳۷ میلیون متر مکعب حق‌آبه ایران به کشور خبر داد. در حالی که سال آبی به پایان رسیده است تنها  ۴۳۷ میلیون متر مکعب حق‌آبه ایران از افغانستان محقق شده، یعنی نیمی از حقآبه سالانه هیرمند است.

پیگیری حقآبه ها تکلیف وزارت نیرو است

 عیسی کلانتری رئیس اسبق  سازمان محیط زیست در این رابطه به خبرنگار رکنا گفت:پیگیری حقآبه ها تکلیف وزارت نیرو است و سازمان محیط زیست و وزات خارجه هیچ وظیفه ای در این زمینه ندارند،اما از آنجایی که وزارت نیرو در این رابطه کوتاهی و بی توجهی می کند وزارت امور خارجه پیگیر است و این میزان حقآبه های هم که محقق شده از پیگیری های وزارت خارجه است.

کلانتری در ادامه گفت:دولت طالبان از دادن حقآبه  هیرمند سرباز می زند و مسئولینش با رفتارهای غیر مصلحانه در این زمینه با طرف ایرانی برخورد می کند. بارها از دولت طالبان خواسته شده در این زمینه بر اساس تعهداتی که داشته اند عمل کنند اما  آنان به قراردادها متعهد نیستند.

او ادامه داد: این اجحاف در حق مردم  ایران در شرایطی  شکل گرفته که بسیاری از اتباع افغانستانی در ایران با  یارانه‌های انرژی شهروندان ایرانی شریک شده اند. تامین آب و برق مصرفی آنها باعث بروز ناترازی های زیادی در بخش انرژی در دو سال گذشته است.

کلانتری می گوید: دولت طالبان  وسفارت افغانستان در ایران  برخورد دیپلماتیکی در پذیرفتن هزینه های اتباع شان در ایران را ندارند و حتی از دادن حقابه هیرمند خودداری کردند.این روند چندین سال است ادامه دارد و به نظر می آید دولت ایران باید برای پایان دادن به این شرایط اقدام جدی کند.

 

کدخبر: 1049379 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟