حذف کیسه پلاستیکی از فروشگاه های زنجیره‌ای چه شد؟/مدیرکل محیط‌زیست:  آیین‌نامه در حال انجام است، اما چالش‌هایی پیش‌رو داریم

مهدی خادم ثامنی، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط‌زیست، در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست رکنا گفت: آیین‌نامه کاهش پلاستیک در آبان ماه ۱۴۰۱ ابلاغ شده و مقرر شد که طی یک سری اقدامات مقدماتی، شیوه‌نامه‌های ماده ۲ و ماده ۳ توسط وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و ابلاغ شود.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط‌زیست در ادامه افزود: طبق ماده شش، باید یک استاندارد ملی در خصوص کیسه‌های زیست تخریب‌پذیر تدوین می‌کردیم که این کار با مشارکت دفتر تدوین سازمان ملی استاندارد انجام شد.

خادم ثامنی با اشاره به روند اجرای این آیین‌نامه گفت: در راستای اجرای این آیین‌نامه، سال گذشته جلساتی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های بزرگ برگزار شد و مقدمات لازم را آماده کردیم.

او همچنین بیان کرد: درباره شیوه‌نامه اجرایی، باید تعاملاتی با وزارت دادگستری داشته باشیم تا سازمان تعزیرات حکومتی نیز در نحوه اجرایی شدن این آیین‌نامه همراهی کند.

او ادامه داد: وزارت بهداشت نیز اعلام آمادگی کرده است، زیرا مضرات پلاستیک یکی از معضلاتی است که نه تنها محیط‌زیست بلکه سلامت انسان‌ها را به خطر انداخته است، و باید اقدامات نهایی در این زمینه با همکاری دستگاه‌های مرتبط انجام شود.

خادم ثامنی درباره لازم‌الاجرا بودن این آیین‌نامه گفت: این مصوبه، آیین‌نامه اجرایی تأیید شده هیئت دولت است و لازم‌الاجراست، اما زمان‌بر خواهد بود.

او افزود: در این رابطه، تولیدکنندگان کیسه‌های پلاستیکی اعتراضاتی داشتند و نگران اجرایی شدن این طرح هستند، اما ما در اولین فرصت به دنبال راهکارهایی برای کاهش صدمات اقتصادی به آنان خواهیم بود.

او با تأکید بر اینکه این آیین‌نامه چند ماهی به‌صورت آزمایشی اجرا شده است و تا روز زمین پاک به‌صورت قطعی لازم‌الاجرا خواهد شد، تصریح کرد: تا زمان نهایی شدن این آیین‌نامه، آموزش‌هایی برای فرهنگ‌سازی به مردم خواهیم داد. این آموزش‌ها از طریق رسانه‌ها و با مشارکت مردم خواهد بود، زیرا مردم مهم‌ترین حلقه در حذف کیسه پلاستیکی هستند.

او همچنین به نگرانی دیگری که با اجرای این طرح به وجود می‌آید اشاره کرد و گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای نگران هستند که با پولی کردن کیسه‌های پلاستیکی، مشتری‌های خود را از دست بدهند. اما لازم است بدانند در تمام کشورهای پیشرفته، دیگر کیسه پلاستیکی رایگان در اختیار مشتریان قرار نمی‌گیرد.

او در پایان با اشاره به دلایل پولی کردن کیسه پلاستیکی گفت: فروش کیسه پلاستیکی در راستای حذف آن انجام می‌شود و نه به‌دلیل ارزش مالی آن، بلکه به‌خاطر این است که مردم بدانند با این کار مانع آلودگی محیط‌زیست می‌شوند و این اقدام در راستای افزایش سلامت و بهداشت شهروندان است.

کدخبر: 1049307 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟