درآمد بیش از 4 میلیارد دلاری یک شرکت داروساز چینی از فروش دارو در بازارهای جهانی/ آیا ایران از بازارهای فروش داروی جهان عقب مانده است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این تولید کننده چینی درمورد استاندارهای کیفیتی محصولات شرکت خود گفت:« استانداردهای کیفیتی ISO 9001، HALAL، GMP و SC در فرایند تولید دارو های شرکت ما رعایت می شوند. SC یکی از استاندارهای کیفیتی داخلی کشور چین است که از نظر کیفی از استاندارد ISO 9001 نیز بالاتر است؛ زیرا سخت گیری های بیشتری را در سنجش کیفیت محصولات خود انجام می دهد که از جمله آنها می توان به بازدید ماهانه از این شرکت اشاره کرد. در کنار این استاندارد ها چین هم مانند ایران یک GMP داخلی خاص دارد که پیش از هر استانداردی، محصولات تولیدی باید به آن دست پیدا کنند.»

وی درخصوص سیستم ناظر بر کنترل کیفیت محصولات شرکت در مراحل مختلف تولید دارو اذعان داشت:« سیستم کنترل کیفیت شرکت ما INTERKET نام دارد که آژانس خاصی در مقر کارخانه تولید داروی ما دارد و به چینی Tion Xiong نامیده می شود. این آژانس وظیفه نظارت و کنترل مراحل مختلف تولید دارو های تولیدی ما را بر عهده دارد.»

این تولیدکننده چینی میزان تولید داروهای این شرکت در کشور ایران را 500 هزار دلار و در اروپا 3/5 میلیارد دلار در سال عنوان کرد که نشان می دهد درآمد آنها در اروپا تقریبا 7 برابر بیشتر از ایران است. این شرکت داروسازی در آسیای جنوب شرقی نیز فعالیت می کند و با واردات دارو به این ناحیه، تقریبا 150 هزار دلار در سال درآمد کسب می کند که این میزان از ایران و اروپا کمتر است. البته شایان ذکر است که این درآمد ها می توانند با افزایش یا کاهش مواجه شوند. به طور کل نوسانات درآمد شرکت ها به میزان نیاز و تقاضای مشتری و ظرفیت کارخانه تولیدی ما بستگی دارد. وی همچنین اشاره کرد که افزایش روند تولیدات شرکت معمولا بین 3 تا 4 درصد در سال است و بیش از آن پیش نمی رود.

وی درباره چالش های شرکت دارویی خود در تامین مواد اولیه و ریسک های مرتبط با کیفیت دارو ها اظهار کرد:« منابع محصولات تولیدی ما طبیعی هستند و این باعث کاهش خطرات محصول می شود. مصرف محصولات شرکت ما برای افراد بالای 18 سال توصیه می شود و استانداردهای آن برای کودکان متفاوت است. شرکت ما یکسری استانداردهای خاص مهندسی و پزشکی دارد که همه آنها را در تولید محصولات خود رعایت می کند و این موارد را به مشتری ها هم ابلاغ می کند. به عنوان مثال منابع برخی از دارو ها می تواند شامل زنجبیل یا دارچین باشد. در زنجبیل و دارچین به طور طبیعی مقداری کافئین وجود دارد که ما به علت استفاده از این کافئین در تولید محصولات، به خریداران و مشتری ها از وجود درصدی از کافئین در محصول خود اطلاع می دهیم. همچنین هشدار می دهیم که اگر درصد کافئین از مقدار مشخص شده بالاتر برود، می تواند برای بانوان باردار، کودکان و نوجوانان خطرآفرین باشد.»

او در ادمه درمورد استفاده از فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی در فرایند توید محصولات خود تصریح کرد:« در فرآیند تولید و بهبود کیفیت و کارآیی از فناوری های نوین مانند هوش مصنوعی استفاده نمی کنیم بلکه از تجهیزات و تکنولوژی هایی استفاده می کنیم که در کنار کنترل و اعمال انسانی کار می کنند و سرعت و دقت بسیار بالایی دارند. اما این تکنولوژی ها باید در هر دوره 3 تا 5 ساله عوض شوند تا استهلاک و ناکارآمدی به سراغ آنها نیاید.»

وی همچنین درخصوص استفاده از بازخورد های مشتریان در بهبود فرایند تولید محصولات اذعان داشت:« بازخورد مشتریان در فهم و تلاش برای بهبود کیفیت و کارآیی محصولات بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل ما در اولین ارسال محصولات از مشتریان خود بازخورد می گیریم و پس از گذشت یک دوره سه ماهه مجددا بازخوردهای جدید از محصولات خود می گیریم و اگر در بازخورد ها با ابراز مشکلی از سوی مشتریان مواجه شدیم، آن را در برنامه کاری اصلاح کرده و در تولیدات بعدی مشکل را رفع می کنیم.»

وی در نهایت به بحث اطمینان از انطباق محصولات با الزامات قانونی و مقررات بهداشتی داخلی و بین المللی اشاره کرد که علاوه بر دریافت استانداردهای کیفیتی مذکور، با دریافت UEP از اروپا و USP از آمریکا نیز به راحتی میسر است و محصولات ما تمام این استانداردها را دارد.

کدخبر: 1047686 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پارمیدا محمدی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟