فیلم شیر باغ وحش ارم که شیشه را خرد کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حادثه‌ای تکان‌دهنده در باغ وحش ارم رخ داد؛ جایی که یک شیر نر آفریقایی 12 ساله موفق به شکستن شیشه‌ های قفس خود شد. این اقدام غیرمنتظره باعث ایجاد وحشت در میان بازدیدکنندگان و منجر به جراحت شیر شده بود.

مراقبین حیوانات بلافاصله در محل حاضر شده و با تلاشی هماهنگ، شیر را به مکانی دیگر منتقل کردند. در محل نگهداری این شیر، سه شیر دیگر نیز حضور دارند.

این حادثه بار دیگر موضوع استانداردهای ایمنی و محیط‌زیست در باغ‌وحش‌ها را مورد توجه قرار داده و ضرورت بررسی و به‌روزرسانی امکانات و شرایط نگهداری حیوانات را برجسته کرده است.

چندی پیش نیز برخی از حیوانات از جمله ببر سیبری و شامپانزه آفریقایی در باغ وحش ارم جان باخته‌ بودند که مسئولان اعلام کرده بودند که علت تلف شدن این حیوانات، کهولت سن بوده است.

همچنین برای موضوع تلف شدن گوزن زرد ایرانی در باغ وحش ارم، غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفته بود که این گوزن زرد نر در تیرماه تلف شده و دلیلش هم جدالی بوده که بین گوزن‌ها نر رخ می‌دهد و در واقع شاخ گوزن دیگر، باعث مرگ آن شده است. درگیری بین نرها به دلایلی ازجمله رقابت برای جفت‌گیری و... در طبیعت و در سایت‌ها نگهداری این جانور نیز رخ می‌دهد و موضوع عجیبی نیست.

این نشان می دهد، اوضاع حیوانات در باغ وحش ارم، نیازمند توجه بیشتری نسبت به پیش است. از آنجایی که با تغییرات اقلیمی نیز مواجه هستیم، تغییرات خلق و خویی در این جانوران بیشتر دیده می شود که لازم است متخصصان پای کار نگهداری این جانوران بیایند. 

علت عصبانی یا مضطرب شدن شیرهای باغ وحش می تواند برخی دلایلی باشد که در ادامه آمده است.

استرس ناشی از محیط محصور: باغ وحش‌ها فضای محدودی دارند که ممکن است برای حیوانات وحشی مثل شیرها محدود و غیرطبیعی باشد. شیرها به‌طور طبیعی در محیط‌های وسیع حرکت می‌کنند و محدود شدن به یک قفس کوچک می‌تواند باعث استرس و عصبانیت آن‌ها شود.

عدم تحریک ذهنی و جسمی: در طبیعت، شیرها به دنبال شکار، تعاملات اجتماعی، و کاوش محیط هستند. در باغ وحش، اگر فرصت این فعالیت‌ها فراهم نباشد، ممکن است دچار بی‌حوصلگی و خستگی شوند که به عصبانیت منجر می‌شود.

برخورد با بازدیدکنندگان: رفتارهای تحریک‌آمیز از سوی بازدیدکنندگان، مانند صدا کردن، ضربه زدن به شیشه، یا فریاد زدن، می‌تواند باعث تحریک و ناراحتی شیرها شود.

شرایط نگهداری نامناسب: اگر شیرها به‌درستی تغذیه نشوند، یا محیط زندگی آن‌ها تمیز و ایمن نباشد، ممکن است دچار ناراحتی و استرس شوند که باعث بروز رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود.

فقدان تعاملات اجتماعی مناسب: شیرها حیوانات اجتماعی هستند و در گروه‌های خانوادگی زندگی می‌کنند. اگر یک شیر از تعامل با دیگر شیرها یا حیوانات مشابه محروم باشد، ممکن است دچار تنهایی و عصبانیت شود.

این عوامل می‌توانند باعث شوند که شیرها در باغ وحش دچار استرس و عصبانیت شوند، که به‌نوبه خود می‌تواند رفتارهای تهاجمی ایجاد کند.

کدخبر: 1041807 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟


وبگردی