ضرورت  پیشگیری اجتماعی از جرایم

همانطور که نقش پیشگیری از بیماری موثرتر از درمان بیماری است برای مقابله با جرم Crime نیز موضوع پیشگیری و اصلاح و تربیت مهمتر و مقدم بر مجازات مجرم می باشد به عبارت دیگر تدابیر پیشگیرانه اجتماعی بهتر و اثر گذارتر از مجازات مجرم جلوی بزهکاری را می گیرد. ما در پیشگیری اجتماعی از جرم در قدم اول به دنبال شناخت و شناسایی علت های جرم هستیم و در قدم دوم به دنبال متوقف کردن و ایجاد تحول در آن عواملی هستیم که فرد را به سوی هنجارگریزی و ارتکاب جرم سوق می دهد. این نوع پیشگیری مستلزم مداخله در محیط اجتماعی عمومی مانند محیط های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، محله، خانواده، مدرسه و ... است و باید تلاش کنیم که انگیزه ها و فرصت ها و ابزارهای جرم را در این محیط ها حتی المقدور از بین ببریم تا نیاز به پیشگیری کیفری به حداقل برسد.
نباید فراموش کنیم که هدف اصلی ما در پیشگیری اعم از کیفری و غیر کیفری (اجتماعی)، تربیت و اصلاح فرد و جامعه می باشد که در فرهنگ غنی و متون دینی ما بهترین روش برای مقابله با جرم و بهسازی جامعه، پیشگیری اجتماعی است که این نوع پیشگیری هم فردگرا و هم جامعه و نهاد گرا می باشد. یعنی گاهی می­بایست مجموعه اقدام ها و آموزش­هایی را به فرد داد که در برابر ناهنجاری­ها توانمند شود و خود را صیانت کند و گاهی هم باید نهادها و قوانین و مقرارت و ... را درست کرد تا زمینه ارتکاب جرم کاهش یابد. خداوند متعال در قرآن کریم تاکید فراوانی بر پیشگیری غیر کیفری یا همان پیشگیری اجتماعی دارد. در قرآن کریم 259 بار از مشتقات کلمه «تقوا» آمده است که معنای کلی تقوا، پیشگیری، صیانت و خودپایی می­باشد. در زبان عربی هر وسیله و چیزی که نقش پیشگیرانه را دارد از ریشه کلمه تقوا می سازند برای مثال به «پلیس پیشگیری» «الشرطه الوقائیة» می گویند که کلمه الوقائیة هم ریشه با کلمه تقوا می باشد.
ما به عنوان پلیس Police که براساس قانون، پیشگیری از وقوع جرایم جزو وظایف قضایی ناجا محسوب می شود، معتقدیم که بهترین و اصولی ترین روش برای مقابله با جرایم، پیشگیری اجتماعی می­باشد چرا که مبتنی بر اصول مسلم اسلامی و سیاست جنایی اسلام و نظر اندیشمندان حوزه انسان شناسی می باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سرهنگ مراد مرادی
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ