ظرفیت مهم رویداد اربعین و حلقه مفقوده رونق گردشگری
صنعت گردشگری  به دلیل ظرفیت ها و مزایایی که به همراه دارد و به دلیل داشتن نقش تجاری به عنوان یک فعالیت تجاری که تقاضا و رشد بسیاری را برای صنایع و مشاغل خدماتی ایجاد می کند، دارای اهمیت است. گردشگری نه تنها به رشد فعالیت های اقتصادی کمک می کند بلکه اشتغال و درآمد بیشتری ایجاد می کند و نقش بسزایی در توسعه دارد.
 
گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و سریعترین صنایع در حال رشد در سطح جهان شناخته می شود که بر منابع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و آموزشی کشورها تأثیر می گذارد. اثرات مثبت گردشگری بر اقتصاد یک کشور شامل رشد و توسعه صنایع مختلفی است که مستقیماً با صنعت گردشگری مرتبط هستند، مانند حمل و نقل، اسکان، حیات وحش، هنر و سرگرمی و...

ایران با پیشینه تاریخی، دارای صدها اثر ثبت شده تاریخی بصورت ملی و جهانی است. طبیعت بکر چهارفصل کشور و وجود اماکن مختلف گردشگری باعث شده که کشور ایران همواره یکی از مقاصد گردشگری باشد که البته باید از این ظرفیت گردشگری در راستای رونق اقتصادی استفاده بیشتری داشت.

رویداد اربعین حسینی سالهاست در کشور رونق گرفته است و سالانه میلیون ها نفر از نقاط مختلف جهان و کشورمان از طریق مرزهای همچون خسروی در کرمانشاه، چزابه و شلمچه در خوزستان، مهران در ایلام، باشماق در کردستان و تمرچین در آذربایجان غربی راهی عتبات عالیات می شوند.

حسین مذنب دبیر ستاد اربعین وزارت راه و شهرسازی در 16 مردادماه 1403 و در بازدید از مرز میرجاوه گفت: پیش‌بینی می‌شود با افزایش ۱۵ درصدی نسبت به پارسال، چهار میلیون و ۶۰۰ هزار زائر اربعین امسال از ۶ پایانه مرزی کشور گذر کنند.

البته این پیش بینی دور از انتظار نیست چراکه سال گذشته فقط در دو مرز مهران و خسروی حدود 3 میلیون تردد صورت گرفت و اکنون آنچه که مورد بحث قرار دارد این است: «مسئولین کشور بخصوص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، چه برنامه ای برای جذب این میزان از تردد به موضوع مهم گردشگری دارد؟ آیا توانسته ایم از این رویداد مهم، آورده ای برای رونق صنعت گردشگری کشور متناسب با ظرفیت های موجود کسب کنیم؟ » 

این وزارت خانه باید با برنامه ریزی مشخص و ابلاغ به استان ها و همچنین ادارات استانی مرز نشین درگیر با مراسم اربعین حسینی نیز با برنامه ریزی داخلی و ابتکاری بتوانند از این میزان ورود زائر به استان خود برای رونق گردشگری و جذب آنان استفاده کنند تا بتوان از این فرصت بسیار بزرگ و مهم در رونق اقتصادی مشاغل مختلف استفاده کرد. موضوعی مهم که تاکنون مغفول مانده و بیم آن می رود این ظرفیت کم نظیر و تکرارشونده هم در چرخه ناکارامدی گرفتار آید و قسمتی دیگر از سریال بی پایان «فرصت سوزی» را شاهد باشیم.
در پایان، سعی داریم با طرح موضوع، ضمن استقبال از کارشناسان مرتبط برای بیان دیدگاهها و ارائه نظرات سازنده، همچنان امیدواریم در میان مسئولان امر، بویژه مدیران تازه نفس دولت چهاردهم، گوشی برای شنیدن و عزمی برای اجرا پیدا شود.

حسین مسکنه/ کرمانشاه

کدخبر: 1028489 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟