نام و نحوه فن های کشتی؟

کشتی از ورزش های باستانی و قدیمی است. در ایران کشتی جایگاه ویژه ای دارد. کشتی در دو نوع فرنگی و آزاد است. کشتی فن های مختلفی دارد. در ادامه با نام و نحوه فن های کشتی آشنا شوید.

به گزارش رکنا ، اسم فنون کشتی رنگ قرمز= اسم دیگر فن رنگ آبی=کشتیگیری که این فن شگرد اون بوده انشا الله در اینده عکس هر فن را در کنار اسم اون قرار میدم بار اندازها 1-بار انداز از سر سینه 2-بار اندزا از دندهای ازاد 3-بار انداز از شکم(حمید سوریان) 4-کلید بارانداز 5-بارانداز بلقاری(بویسار سایتیف) 6- فیتو بار انداز 7-سالتو بارنداز کندها: 1-کنده یه چاک 2-کنده استانبولی(کنده رو) 3-کنده فرنگی(حمید سوریان) 4-کنده حصیر مال 5-کنده یزدیبند(کنده پاجم) 6-کنده سر همبون 7-کنده گوسفند انداز 8-کنده افلاک فنهای بالا(فنهای بنداز) 1-کول انداز 2-فن کمر 3-پیچ کمر 4-مشک صقا 5-یک دست یک پا (امام علی حبیبی) 6-لنگ پیشرو 7-لنگ ارنج 8- لنگ کردی 9-سالتو 10-تندر 11-پیچ پیچک 12-باندی 13-سگک سرپا 14-سر زیر بغل 15-دست در مخالف 16-سوبلس زیرها: 1- زیر یک خم سر تو(علیرضا دبیر) 2- زیر یک خم سر بیرون(علیرضا دبیر) 3-زیر سر رو(رضا یزدانی) 4-زیر چپو 5- زیر دو خم 6- دو خم خرجین تکون 7- زیر از مچ(جان اسمیت) فنهای خاک: 1-بار اندازها 2-کندها 3-اژدر بند 4- حمال بند 5-اوج بند 6-سگک 7-سگک دوبل(سگک پا جم) 8- اشکل گربه 9-کت کشی 10-دس در شکم 11-کلاته 12-سروته مخالف 13- سرو ته یکی 14-نمد مال 15- پنیر توپون(پنیر مال) 16-یک پا روکا 17-فتیله پیچ 18-با انداز از سر وگردن فنهای دیگر: 1- رودست مقابل(عبدالله موحد) 2-بزکش (رسول خادم) 3-بغل رونی 4-فیتو 5- فیتو رولینگ 6-فیتو پرتابی 7-کولندون 8-پیش انداز 9-یک دست دو دست 10-دس تو 11-برات 12-برات از بالا 13-گهواره دیو 14-چنار انداز 15-کفتر بند 16-سگ بند 17-گاو تاب 18- گاو افکن 19-گاو پیچ 20-نشستو پرتک 21سگک دست 22-پیش لنگ 23-افلاک 24-افلاک پیشرو 25-عقریک 26-مغرازک 27-زشتو زیبا 28-اسیاب بادی 29-آفتاب مهتاب 30-کلید کشی 31-افلاک از جلو 32-چهار میخ

فن بوسکش

این فن یکی از کاراترین فنون کشتی است که رسول خادم قهرمان جهان در سال های نه چندان دور این فن را به طور احسن اجرا می کرد.

آموزش:

هر دو حریف راست گارد در روبروی هم قرار گیرند مجری فن دست راستش را بر گردن حریف میگذارد و با دست چپ پای راست حریف را می گیرد(پایی که جلو است) و به طرف جلو (به صورت اهرمی) یا به پهلو فشار می آورد تا حریف تعادل خود را از دست دهد.

نکته 1 : برای گرفتن پا بهتر است کمی حریف را به طرف زمین بکشیم تا پای حریف به جلو آید و  فن را بهتر اجرا کنیم.

نکته 2 :این فن را می توان از طرف راست و چپ و یا بر راست گارد ها و یا چپ گارد ها اجرا کرد.

-دوخم تاخت

این فن بیشتر در حالت گارد ژاپنی اجرا می شود.

مرحله اول

ابتدا  با اجرای فنونی از جمله سر زیر بغل،دستو و...به پاهای حریف نزدیک می شویم (از سد دستهای حریف عبور می کنیم)سپس با فلکشن  کمر بدون این که زانو هایمان خم شوند هر دو دست خود را پشت زانوی پای گارد حریف می بریم و در یک لحظه با فلکشن بازوها و آرنج مان پای حریف را گرو می گیریم.

آسیب شناسی مرحله اول:

در این مرحله هنگام زیر گیری امکان صدمه به بینی وجود دارد.

مرحله دوم

پاهای حریف را به سمت خود بالا می کشیم به گونه ای که بدن ما بین دو پای حریف قرار بگیرد.در این وضعیت به پل رفته و ضربه می شود.

آسیب شناسی مرحله دوم:

در این مرحله به علت فشاری که حریف برای جلوگیری از خاک شدن به قفسه سینه ما وارد می کند امکان آسیب به دنده های ما و به علت فشاری که ما برای خاک کردن حریف به او وارد می کنیم  امکان آسیب به دنده های حریف وجود دارد.

دوخم چنار انداز

این فن در حالت گارد مخالف انجام می شود.

مرحله اول

ابتدا با اجرای فنونی از جمله سرزیر بغل،دستو و...،به پاهای حریف نزدیک می شویم(از سد دست های حریف عبور می کنیم)سپس جلوی حریف زانو زده و پاهای حریف را از  ناحیه ران با هر دو دست خود دراختیار می گیرم به گونه ای که سر ما به پهلوی حریف می چسبد.

آسیب شناسی مرحله اول:

در این مرحله آسیب خاصی وجود ندارد.

مرحله دوم

سپس پای  غیر گارد (چپ)خود را در پشت مچ پا ی گارد (راست)حریف قرار می دهیم و به کمک سرو سینه ی خود که به سمت جلو و روی پاهای حریف نیرو وارد می کنندمانع حرکت پاهای حریف می شویم و حریف را به سمت پشتش نا متعادل می کنیم.

آسیب شناسی مرحله دوم:

در این مرحله هنگام بردن پای غیر گارد به پشت پای حریف امکان آسیب به زانو وجود دارد.

مرحله سوم

سپس حریف را کاملا نامتعادل کرده و به پل برده و ضربه می کنیم.

آسیب شناسی مرحله سوم:

در این مرحله  به علت فشاری که توسط قفسه سینه برای خاک کردن حریف وارد می کنیم امکان آسیب به دنده ها وجود دارد.

یک خم میانکوب

این فن در گارد موافق انجام می شود و مراحل اجرای آن به صورت زیر می باشد:

مرحله اول

برای اجرای این فن  پس از نزدیک شدن به حریف به کمک فنونی از جمله سر زیر بغل ،دستو  و ...،در یک لحظه پای گارد(راست)حریف را با هر دو دستمان به نحوی گیریم که دست غیر گارد(چپ)ما مچ پای حریف را بگیرد و با دست گارد (راست)نیز  ران پای حریف را در اختیار می گیریم(دقت کنید که در این حالت باید سر و سینه کاملا به پای حریف  چسبیده باشد)سپس پا را اندکی از مین بلند کده و بالا می آوریم.

آسیب شناسی مرحله اول:

در این مرحله هنگام زیر گیری امکان صدمه به بینی وجود دارد.

مرحله دوم

بعد از این مرحله به طرف داخل بدن حریف(به سمت پای گارد)می  چرخیم و ران پای گارد حریف(راست)را با فشار دست های خودبه طرف پایین،نامتعادل می کنیم و بدین ترتیب حریف را به تشک نزدیک می کنیم.

آسیب شناسی مرحله دوم:

در این مرحله به علت فشاری که توسط قفسه سینه بر پای حریف وارد می کنیم امکان آسیب به دنده ها  و هنگام خاک کردن حریف  به علت چرخش بر روی پا امکان آسیب به زانوی خود و حریف و امکان کشیدگی عضلات ران حریف وجود دارد.

مرحله سوم

حریف را به منظور ضربه کردن به پل می بریم.

آسیب شناسی مرحله سوم:

در این مرحله مرحله آسیب خاصی وجود ندارد.

میانکوب از رو(زیر یک خم)

این فن در گارد مخالف انجام می شود و مراحل اجرای آن به صورت زیر می باشد:

مرحله اول

برای اجرای این فن پس از نزدک شدن به حریف به کمک فنونی از جمله سر زیر بغل ، دستو  و ...«پای گارد (چپ)حریف را در اختیار گرفته و بالا می آوریم به طوری که دست غیر گارد (چپ)مچ پای حریف و دست گارد(راست)ران پای گارد(چپ)حریف را در اختیار می گیرد و سپس پای حریف را بین دو پای خود قرار می دهیم.

آسیب شناسی مرحله اول:

در این مرحله هنگام زیر گیری امکان صدمه به بینی وجود دارد.

مرحله دوم

بعد به کمک هر دو دست ،ران پای گارد (چپ)حریف را می گیریم.همراه با این عمل سر را نیز به شکم حریف می چسبانیم.

آسیب شناسی مرحله دوم:

د ر این مرحله به علت گرفتن پای حریف در بین پاهای خود امکان آسیب به دستگاه تناسلی وجود دارد.

مرحله سوم

دراین مرحله با  زانو  زدن و  وارد کردن فشار  به کمک  سر و گردن به شکم حریف و فشار دست ها بر پاهای حریف (رو به پایین)حریف را به طرف پای گاردش (چپ)نامتعادل کرده و به پل می بریم.

آسیب شناسی مرحله سوم:

در این مرحله به علت فشاری که با سر و گردن به شکم حریف وارد می کنیم امکان آسیب به گردن و هنگام خاک کردن حریف به علت چرخش بر روی پا امکان آسیب به زانو ی خود و امکان آسیب به زانو و کشیدگی عضلات حریف وجود دارد.

زیر سر رو

این فن در حالت گارد موافق انجام می شود.

مرحله اول

در مرحله اول هنگامی که به حالت گارد روبروی  حریف ایستاده ایم،دست غیر گارد حریف با دستمان به کمک فلکشن بازو و آرنج دست گاردمان بالا داده تا از دستهای حریف عبور کنیم و نزدیک پاهایش شویم.

آسیب شناسی مرحله اول:

در این مرحله به علت بالا کشیدن دست  حریف امکان آسیب به کمربند شانه ای او وجود دارد.

آسیب کمربند شانه ای

مرحله دوم

بعد با فلکشن کمر و ران و زانوی  پای گارد خود به پاهای حریف نزدیک شده و سپس دست گارد خود را از زیر کتف حریف جدا کرده و نزدک قسمت  انتهایی ران های حریف قرار می دهیم.

آسیب شناسی مرحله دوم

در این مرحله هنگام گرفتن ران حریف امکان  صدمه به بین وجود دارد.

مرحله سوم

با دو دست خود انتهای ان های حریف را م گیریم و سپس با هل دادن حریف رو به جلو به کمک اکستنشن ران های خود و ستون آنها ،دستها  حریف را نا متعادل می کنیم.

آسیب شناسی مرحله سوم

در این مرحله هنگام وارد کردن فشار توسط گردن  و سینه برای نامتعادل کردن حریف امکان آسیب به گردن و آسیب  به دنده های خود وجود دارد

آسیب گردن

آسیب دنده ها

مرحله چهارم

حریف را نامتعادل کرده و کاملا به پل می بریم و ضربه می کنیم.

آسیب شناسی مرحله چهارم

در این مرحله به علت افتادن بر روی حریف  امکان آسیب به دنده های خود و حریف وجود دارد.

زیر یک خم پس کاسه

این فن در گارد موافق انجام می شود و مراحل اجرای آن به صورت زیر می  باشد.

مرحله اول

برای اجرای این فن پس از نزدیک شدن به حریف به کمک فنونی از جمله سر زیر بغل و دستو و ...پای گارد (چپ)حریف را با هردو دست از انتهای ران به حالت سر بیرون در اختیار می گیریم بعد به کمک باز کردن مفاصل پا بلند می شوم و پای حریف را بالا می  آوریم و بعد از این مرحله دست گارد (چپ)خود را از بین دو پای حریف عبور داده،کف دست گارد (چپ)خود را پشت زانوی پای غیر گارد حریف (پس کاسه)می گذاریم.

آسیب شناسی مرحله اول:

در این مرحله هنگام گرفتن پای حریف امکان صدمه به بینی و هنگام گرو گرفتن پای حریف در بین پاهای خود امکان آسیب به دستگاه تناسلی وجود دارد.

مرحله دوم

بعد همزمان با فشار سینه به طرف پایین و چرخش پا و کمر به طرف پای گارد حریف (چپ)و فشارکف دست گارد خود به پشت زانوی  پای غیر گارد حریف(راست)،حریف را به پل می بریم و ضربه می کنیم.

آسیب شناسی مرحله دوم:

در این مرحله به علت فشار توسط قفسه سینه بر پای حریف امکان آسیب به دنده ها و هنگام چرخش بر روی زانو برای خاک کردن حریف امکان آسیب به زانوی خود و امکان کشیدگی عضلات ران حریف وجود دارد.

1-زیر یک خم گارد مخالف

این فن در گارد مخالف انجام می شود و مراحل اجرای آن به صورت زیر می  باشد:

مرحله اول

در این فن باید پا ی  گارد (راست)حریف را به حالت نشسته  و سر داخل و هر دو دست خود از ناحیه ران  در اختیار بگیریم(در این حالت سر داخل بدن حریف می باشد).

آسیب شناسی مرحله اول:

در این مرحله هنگام گرفتن پای حریف امکان صدمه به بینی و به علت فشار حریف  بر گردن ماامکان آسیب به گردن وجود دارد.

صدمه بینی

آسیب گردن

مرحله دوم

بعد باید با حرکت  رو به جلوی بدن به کمک پاها کاملا به داخل بدن  حریف رفته و سرمان را بین انتهای دو پای حریف می برم و با فشار سر و گردن رو به بالا و با ز کردن(اکستنشن)کمر و کمک گرفتن از دست ها حریف را روی شانه می بریم به طوری که سر ما بین انتهای  دو پای حریف  قرا ر گیرد.

آسیب شناسی مرحه دوم:

در این مرحله هنگام بردن  سر بین پاهای حریف و بلند کردن او امکان آسیب به گردن و عضلات  پشت خود و آسیب به  دستگاه تناسلی حریف وجود دارد.

آسیب گردن

آسیب ناحیه پشتی و کمری

کوفتگی ناحه تناسلی

مرحله سوم

بعد از این  مرحله  بدن را ناگهان کاملا از بین انتهای  دو پای حریف عبور داده به کمک چرخش کمر،حول پای گارد حریف چرخیده و حریف را خاک می  کنیم.

آسیب شناسی مرحله سوم:

در این مرحله به علت چرخش  بر روی پا برای خاک کردن حریف  امکان آسیب به زانو و یا مچ پا وجود  دارد.

پیچ خوردگی زانو

پیچ خوردگی مچ پا

پیچ پیچک

    یکی از فنون قابل توجه و عالی در حالت کمر تو کمر و دست زیر بقل فن پیچ پیچک است .این فن بیشتر در کشتی فرنگی اجرا می شود ولی می توان در کشتی آزاد در حالت کمر تو کمر به طور احسن  و بدون خطر و ریسک اجرا کرد.وقتی دو حریف در مقابل هم قرار گرفته اند و دست های هر دو کشتی گیر زیر بقل هم است هر دو کشتی گیر می توانند این فن را اجرا کنند این فن که بسیار شبیه فن کول انداز است با این تفاوت که اگر فن کول انداز را به طور کامل اجرا نکنی به خاک حریف می افتی و یک امتیاز از دست می دهی ولی فن پیچ پیچک در صورت کامل نشدن فن امتیازی از دست نمی دهی.

آموزش:

1-دو کشتی گیر راست گارد در روبه روی هم و به صورت دست زیر بقل قرار گیرند.

2-مجری فن دست راست خود را  به داخل بدن حریف پرتاب می کند .

3-پای گارد را به طرف چپ وبیرون از بدن قرار میدهیم و پای دیگر را نیز به کنار پای راست می گذاریم به طوری که پاها جفت باشند

فن کمر در کشتی

شاید یکی از فنون اولیه کشتی، فن کمر باشد. چنانچه دقت کرده باشید

وقتی بچه ها بدون مربی و تجربه کشتی با هم گلاویز می شوند، این فن

را به شکل ناقص انجام می دهند. برای اجرای این فن با حریف سرشاخ

شوید، یک دست پشت گردن و دست دیگر بازوی حریف را زیر بغل دارد.

در چنین حالتی چنانچه دست راست پشت گردن باشد پنجه پای راست

نزدیک پنجه پای راست حریف است. در چنین وضعی با چرخش روی پنجه

پای راست و چرخش باسن به سمت حریف و بردن پای عقب بغل پای راست

قرار گرفته و حریف رارر وی کمر بیندازید و به سمت تشک بتابانید وقتی حریف

زمین فرود آمد یک پا را جلو و یک پا را به سمت عقب قرار دهید.

گارد

اولین مرحله در آموزش کشتی، ایستادن در مقابل حریف است که اصطلاحا گارد نامیده می شود. همه افراد در ایستادن یکسان  نیستند، بعضی ها پای چپ را جلو می گذارند و بعضی پای راست و این امر طبیعی است. اگر مربیان سعی نمایند که کشتی گیران از هر دو پا برای اجرای فن استفاده نمایند بی نهایت ارزنده خواهد بود. در حالت گارد پاها نباید زیاد از هم فاصله داشته باشند و یا خیلی به هم نزدیک باشند، مگر در موقع حمله که این فقط یک لحظه است. این فاصله موجب می شود بدن دارای نقطه اتکاء مطمئنی باشد.

بدن کشتی گیر نباید بیش از اندازه بالا یا بیش از اندازه پایین باشد زیرا در هر دو حالت با یک تکان دادن حریف به جلو یا عقب پرت می شود.

دست های کشتی گیران همیشه باید به سمت جلو و محافظ پاها باشند. دست ها نباید روی زانو یا کنار ران قرار گیرد.

فن دست تو

یکی دیگر از فنونی که میتوان در حالت سر شاخ اجرا کرد فن دست تو است این فن هم در کشتی آزاد و هم در کشتی فرنگی قابل  اجرا است که با آن می توان امتیاز از حریف کسب کرد.

آموزش:

هر دو کشتی گیر گارد راست در روبروی هم قرار می گیرند مجری فن مچ دست راست حریف را با دست چپ خودش می گیرد  و با دست راست بازوی راست حریف را گرفته و به طرف جلو می کشد.با کشیدن حریف تعادل او به هم می خورد در این زمان در کشتی آزاد می توان زیر راست را از حریف گرفت و در کشتی فرنگی می توان دور کمر حریف را گرفت و اورا خاک کرد.

انواع گارد در کشتی

دستو

کول انداز

بارانداز از سینه (Rear throw)

- طریقهٔ گرفتن :

هنگامى که حریف در حالت ولو شده به روى تشک قرار دارد و فضائى براى گرفتن کمر او وجود ندارد، مجرى با عبور دست‌هاى خود از زیر بغل حریف، بدن او را از ناحیهٔ سینه، به‌وسیلهٔ دست‌هاى قلاب‌شدهٔ خود با روش‌هاى مختلف به‌طور محکم مى‌گیرد، به‌طورى‌که امکان حرکت بدن حریف در بین دست‌هاى مجرى وجود نداشته باشد.

- روش اجرا :

مجرى با یک حرکت ناگهانى از یک سمت حریف را به روى سینهٔ خود مى‌کشد و با انجام عمل پل‌سازى و رفتن به زیر مرکز ثقل بدن حریف، او را با ضربهٔ شکم و انجام عمل پل چرخشى مى‌غلتاند و دوباره او را خاک مى‌کند.

- نتیجه‌گیرى : با اجراء فن، بارانداز از سینه حریف به روى پل مى‌رود و امتیاز فنى به کشتى‌گیر مجرى تعلق مى‌گیرد

فن فیتو در کشتی

وقتی حریف برای گرفتن پا یا کمر حمله نمود و چنانچه موفق نشد باید سر و گردن و یک دست حریف را در اختیار بگیرید و باید آنچنان محکم در اختیار بگیرید که حریف مقابل نتواند به پاهای شما دسترسی پیدا کند با قوس کردن و به چپ و راست دادن حریف در یک آن، جای پاها را عوض کنید و از سمتی که سر در اختیار است به پل بروید حریف را به پل بکشید.اگر توانستید فن را تکرار کنید و اگر نشد به پشت حریف بروید.

فنون تدافعی

”فنون تدافعی“ شامل مهارت‌ها و واکنش‌هائى هستند که کشتى‌گیر مدافع در برابر فنون تهاجمى کشتى‌گیر مجری، براى مقابله و خنثى نمودن فنون او، از خود نشان مى‌دهد.

فنون دفاع یا خنثى‌سازى

”فنون دفاع“، عبارت است از واکنش متقابل از جانب کشتى‌گیر مدافع، در برابر فنون تهاجمى کشتى‌گیر مجری، به‌طورى‌ که مانع از اجراء فنون از سوى کشتى‌گیر مجرى شود و فن او را خنثى کند.

فنون بدل‌کارى

فنون بدل‌کارى عبارت است از اتخاذ تصمیماتى عملی، براى خنثى کردن فنون کشتى‌گیرى مجری، به گونه‌اى که باعث اجراء تکنیکى خاص و منجر به کسب نتیجه‌اى شود.

فنون دفاع و بدل‌کارى

تفاوت عمدهٔ بین فنونِ دفاع (خنثى‌سازی) و بدل‌کاری، در این است که در فنون تدافعى فقط فنون اجرائى از سوى کشتى‌گیر مجرى خنثى مى‌شود، در صورتى‌که فنون بدل‌کاری، علاوه بر خنثى نمودن فنون حریف، خود نیز منجر به اجراء فنونى مى‌شود که نتیجه‌اى را به همراه دارد.

فنون تهاجمى

فنون تهاجمى شامل فنونى است که، کشتى‌گیر مجرى یا مهاجم هنگام کشتى به روى حریف یا مدافع اجراء مى‌کند.

فنون ساده و مقدماتى

 این فنون شامل مهارت‌هاى بنیادى و حرکاتى است که در اجراء فنون پیشرفته و مرکب بسیار مؤثر است و کشتى‌گیرى که قادر به اجراء صحیح و کامل این فنون نباشد، در اجراء مهارت‌هاى پیشرفته و مرکب با اشکال مواجه خواهد شد.

فنون پیچیده و مرکب

از ترکیب اجزاء متفاوتى از مهارت‌هاى ساده و بنیادى تشکیل شده است. این مهارت‌ها، نیاز به هماهنگی، توازن و ریتم حرکتى مطلوبى است که با تکرار و تمرین زیاد قابل حصول است.

 فنون هم‌خانواده (مشابه)

فنون هم‌خانواده، در هر یک از مراحلِ گرفتن، اجراء و نتیجه‌گیری، داراى وجه تشابهى نزدیک هستند، که به‌عنوان نمونه‌هائى از یک فن محسوب مى‌شوند.

فنون ایستاده

”فنون ایستاده“ فنونى هستند که در حالت ایستاده اجراء مى‌شوند.

 فنون نشسته

”فنون نشسته“ فنونى هستند که در حالت نشسته و یا ولو شده در خاک اجراء مى‌شوند.

 فنون قدرتى

”فنون قدرتی“ فنونى هستند که قابلیت‌هاى قدرت عضلانی، نیرو (قدرت انفجاری) و توان، در اجراء آنها نقش مهمى ایفاء مى‌کند.

 فنون سرعتى و انفجارى (استارتى)

”فنون سرعتى و انفجاری“ فنونى هستند که قابلیت‌هاى سرعت عمل، سرعت واکنش و نیروى عضلانى (قدرت انفجاری) در اجراء آنها نقش مهمى ایفاء مى‌کند و اگر این فنون، با سرعت مطلوب اجراء نشوند، احتمال دفاع، بدل و واکنش را از جانب حریف افزایش مى‌دهد.

فنون پرتابى

”فنون پرتابی“ فنونى هستند که اجراء آنها با پرتاب حریف همراه است.

فنون موافق

 ”فنون موافق“ فنونى هستند که در گارد موافق اجراء مى‌شوند.

فنون مخالف

”فنون مخالف“ فنونى هستند که در گارد مخالف اجراء مى‌شوند.

خیمه زدن

خیمه زدن عبارت است از حالتى که یا کشتى‌گیر مدافع، به‌عنوان واکنش مناسب در برابر کشتى‌گیر مجری، هنگام زیرگیرى در کشتى آزاد و کمرگیرى در کشتى فرنگی، با عقب گذاشتن پاها و ستون کردن پاهاى خود به روى تشک همراه با گرفتن سر و گردن و یا کمر حریف از خود نشان مى‌دهد، و مانع از اجراء فنون از سوى کشتى‌گیر مجرى مى‌شود. و یا اینکه، کشتى‌گیر مجرى با فنونى مانند قوس کردن، پیش‌انداز و دست تو، حریف را در حالتى قرار مى‌دهد که بتواند به روى او مسلط مى‌شود و او را از بالا کنترل کند (شکل - چند روش مختلف خیمه زدن).   

    

 

 

 

+ نوشته شده در شنبه یازدهم مهر ۱۳۸۸ ساعت 12:1 توسط سیدعلی سالاری اصل  | نظر بدهید

بارانداز و انواع آن

بارانداز مهارتى است که کشتى‌گیر مجری، کمر حریف را به تنهائى و یا قسمت‌هائى از بدن او را در خاک به روش‌هاى مختلف مانند کلید بارانداز، فتیله‌پیچ بارانداز، عوج‌بند بارانداز (نلسون بارانداز)، سالتو بارانداز، بارانداز مشک سقا، بارانداز با کمک پا، سگک بارانداز و غیره، درشرایط تهاجمى و یا در وضعیت تدافعى مى‌گیرد و سپس با حرکت به سمت اجراء فن‌ بارانداز، زانوى پاى همان سمت را جلوى زانوى پاى حریف مى‌گذارد و پاى او را سد مى‌کند و سپس در حالت نشسته و یا ولو شده، حریف را با انجام عمل پل‌سازى و رفتن به زیر مرکز ثقل بدن او و چرخش روى پل، به روى سینهٔ خود مى‌آورد و با وارد ساختن ضربهٔ شکم به بدن حریف، او را در همان سمت مى‌غلتاند و یا اینکه بدن خود را از زیر بدن حریف خارج کرده، فقط او را به روى پل مى‌برد و یا اینکه حریف را از روى تشک بلند کرده، به‌صورت سالتو، فن بارانداز را اجراء مى‌کند و یا اینکه همین فن را در صورتى‌که حریف واکنش نشان مى‌دهد، در جهت عکس انجام مى‌دهد.

ادامه نوشته

+ نوشته شده در شنبه سوم مرداد ۱۳۸۸ ساعت 20:54 توسط سیدعلی سالاری اصل  | یک نظر

آموزش و نکات مهم در آموزش، یادگیرى و تمرین گاردها

    ترتیب آموزش و یادگیرى فنون و مهارت‌هاى کشتى با توجه به نوع گارد، باید به گونه‌اى باشد که این فنون ابتدا در گارد موافق و سپس در گارد مخالف آموزش داده و یاد گرفته شوند. این روش کمک مى‌کند تا تداخلى در یادگیرى اجزاء تکنیک‌هاى کشتى اتفاق نیفتد و در نتیجه، اجزاء مهارت‌ها با یک انسجام و نظم فکرى مطلوبى در حافظهٔ حرکتى ثبت شوند. و همچنین با توجه به قانون مجاورت در یادگیری، قدرت فراگیرى و گیرائى فنون و تکنیک‌هاى ورزش کشتی، بیشتر امکان‌پذیر خواهد بود. به‌علاوه، بعد از فراگیرى مهارت‌ها در گاردهاى مختلف، تکرار تمرین و اجراء مهارت‌هاى آموخته شده از اهمیت فوق‌العاده‌اى برخوردار است تا اجراء هر یک از فنون از مرحلهٔ تمرکز و دقت ذهنى در سطح هوشیارى به مرحلهٔ ناهوشیار و واکنش برسد که لازمهٔ ملکه و شِگرد شدن فنون کشتى است.

 

    ۱. بعد از آموزش و شناخت انواع گارد، لازم است ابتدا با آزمون‌هاى واکنش و قدرت پاها، نوع گاردِ نوآموزان مشخص شود.

    ۲. در مرحلهٔ دوم آموزش، حرکت به‌طرف جلو، عقب، چپ و راست، به‌طور انفرادی، بدون اینکه حالت پاها در گارد تغییر کند ضرورى است.

    ۳. در حین حرکت روى گاردها، آموزش و تمرینِ نحوهٔ قرار گرفتن دست‌ها، در حفاظت از پاها ضرورى است.

    ۴. در مرحلهٔ چهارم، کشتى‌گیرانى که داراى گارد مشابه هستند، روبه‌روى همدیگر قرار گرفته تا گارد موافق را تشکیل دهند. سپس هر دو کشتى‌گیر به‌طور همزمان حرکتِ روى گاردها را به‌طور مخالف انجام مى‌دهند.

    ۵. در این مرحله، کشتى‌گیرانى که داراى گارد متفاوت هستند، روبه‌روى همدیگر قرار گرفته، تا گارد مخالف را تشکیل دهند. سپس هر دو کشتى‌گیر، به‌طور هم‌زمان حرکت روى گاردها را به‌طور مخالف انجام مى‌دهند.

    ۶. در مرحلهٔ بعد، در حالى که، کشتى‌گیران با گارد موافق باهم سرشاخ شده‌اند، روى گارد حرکت مى‌کنند.

    ۷. در این مرحله، در حالى که کشتى‌گیران با گارد مخالف باهم سرشاخ شده‌اند، روى گارد حرکت مى‌کنند.

    ۸. در مرحلهٔ بعد، که کشتى‌گیران حرکت روى گاردها را یاد گرفتند و هماهنگى نسبى به‌وجود آمد، باید این حرکات روى گاردها را با جهش، چابکى و سرعت انجام دهند.

    ۹. کشتى‌گیران کلیهٔ عملیات و مانورهاى روى گارد را باید ابتدا با گارد باز (نیمه‌خمیده) انجام دهند.

    ۱۰. بعد از تمرین عملیات و مانورها، روى گارد باز، باید آنها را در گارد بسته نیز تمرین کرد.

+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و پنجم تیر ۱۳۸۸ ساعت 22:57 توسط سیدعلی سالاری اصل  | نظر بدهید

فن های کشتی آزاد!!!

۱. زیر یک خم سر بیرون

 ۲. زیر یک خم سر تو

 ۳. زیر دو خم سر بیرون

 ۴. زیر دو خم سر رو

 ۵. زیر پیچ از مچ و رفتن به پشت حریف

۶. زیر از مچ از جلو

 ۷.فن کمر

۸. گافتاب

۹.کول انداز

۱۰. کنده گوسفند انداز

 ۱۱. کنده آزاد

 ۱۲.کنده فرنگی

 ۱۳. یک دست دو دست

 ۱۴. دست تو

 ۱۵. زشت و زیبا

۱۶. سر و ته جفت

 ۱۷. سالتو بارنداز

 ۱۸. فیتیله پیچ

۱۹. قفل

 ۲۰. سر بند پی

 ۲۱. پیش کاسه

 ۲۲. پس کاسه

 ۲۳. بز کش

۲۴. مشک سقاء

۲۵. سر زیر بغل

 ۲۶. عقربک

 ۲۷. رو دست

 

۲۸. دو خم درو

 ۲۹. زیر جان اسمیت

۳۰. اشکل گربه

 ۳۱. کنده یزدی بند

۳۲. سگک

 ۳۳. سگک دوبل

 ۳۴. یه پا رو کار

 ۳۵. کنده استانبولی

 ۳۶. کلاته