بیوگرافی جهان پهلوان سیامند رحمان / قهرمانی که زود خاموش شد + فیلم شکستن رکورد جهان

به گزارش رکنا، مسابقات پارالمپیکی پاریس از هفت شهریور آغاز می شود. با آغاز این رقابت ها کاربران به زنده کردن یاد یکی از ماندگار ترین قهرمانان پارالمپیکی ایران یعنی سیامند رحمان مشغولند. ورزشکاری که با هر حضور رکوردهای بین المللی را جابه جا می کرد. سیامند رحمان ستاره دنیای ورزش ایران بود که متاسفانه در سن 31 سالگی درگذشت. در ادامه با خلاصه ای از بیوگرافی او با ما همراه باشید:

سیامند رحمان (۱ فروردین ۱۳۶۷ – ۱۱ اسفند ۱۳۹۸) وزنه‌بردار ایرانی بود.

وی قهرمان پارالمپیک لندن ۲۰۱۲ و پارالمپیک ریو ۲۰۱۶ و دارندهٔ پنج طلا و یک نقرهٔ جهان در ردهٔ جوانان و بزرگ‌سالان بود. وی همچنین سه نشان زرین از بازی‌های پاراآسیایی گوانگجو ۲۰۱۰، اینچئون ۲۰۱۴ و جاکارتا ۲۰۱۸ به‌دست‌آورد. همچنین نام وی با توجه به ثبت وزنهٔ ۳۱۰ کیلوگرمی در سال ۲۰۱۶، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده‌است.

فعالیت ورزشی

او از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ فعالیت قهرمانی داشت.

قهرمانی جوانان جهان

وی در نخستین تجربهٔ بین‌المللی خود توانست ضمن شکستن رکورد ردهٔ جوانان جهان، قهرمان رقابت‌های جهانی این رده در سال ۲۰۰۸ بشود. رحمان توانست ۷۲٫۵ کیلوگرم رکورد جوانان جهان را ارتقا دهد.

حضور در تیم‌ملی

سیامند رحمان نخستین بار در سال ۱۳۸۷ به اردوی تیم‌ملی وزنه‌برداری معلولان ایران دعوت شد.

بازی‌های جهانی IWAS

رحمان در بازی‌های جهانی IWAS (فدراسیون ورزش‌های ویلچری و قطع عضو) در شارجه ۲۰۱۱ توانست با رکورد ۲۹۱ کیلوگرم قهرمان بشود.[

پارالمپیک

لندن ۲۰۱۲: اوج شکوه سیامند رحمان

بازی‌های پارالمپیک لندن در سال ۲۰۱۲، میزبان بیش از ۴۲۰۰ ورزشکار از سراسر جهان بود. این رویداد پرافتخار برای ایران، با درخشش سیامند رحمان در رشته وزنه‌برداری همراه شد. رحمان با مهار وزنه ۲۸۰ کیلوگرمی، نه تنها مدال طلای وزن ۱۰۰+ کیلوگرم را از آن خود کرد، بلکه رکورد پارالمپیک را نیز به میزان ۱۰ کیلوگرم ارتقا داد. تلاش او برای شکستن رکورد جهان با وزنه ۳۱۰ کیلوگرم، اگرچه ناموفق بود، اما اراده پولادین این قهرمان ایرانی را به نمایش گذاشت.

ریو ۲۰۱۶: تداوم درخشش

در بازی‌های پارالمپیک ریو ۲۰۱۶، سیامند رحمان بار دیگر بر سکوی قهرمانی ایستاد. او با ثبت وزنه‌های ۳۰۰ و ۳۰۵ کیلوگرمی در حرکات دوم و سوم، به رکورد جدیدی در این رقابت‌ها دست یافت. مهار وزنه ۳۱۰ کیلوگرمی در حرکت چهارم، مهر تاییدی بر سلطه مطلق او بر این رشته بود.

پهلوانی که جهان را متحیر کرد

سیامند رحمان، تنها یک ورزشکار نبود؛ او الهام‌بخش میلیون‌ها نفر در سراسر جهان بود. انتخاب او به عنوان برترین ورزشکار پارالمپیکی در سال ۲۰۱۷، گواهی بر این مدعا بود. درخشش او در مسابقات پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ و قهرمانی جهان قزاقستان ۲۰۱۹، نشان از تداوم موفقیت‌های این قهرمان بزرگ داشت.

حضور در تیم باشگاهی

سیامند پس از کسب مدال طلای پارالمپیک لندن ۲۰۱۲ در ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ به تیم وزنه‌برداری باشگاه پرسپولیس پیوست.

زندگی شخصی

سیامند رحمان کورد و از اهالی اشنویه بود. 

درگذشت

او به دلیل حملهٔ قلبی در ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ در سن ۳۱ سالگی، در بیمارستانی در اشنویه درگذشت. او دارای وزن بسیار بالایی بود (حدود ۲۰۰ کیلوگرم وزن بالاتنه). در حالیکه در معاینات پزشکی کمیته ملی پارالمپیک ایران به مشکل قلبی وی هیچ اشاره‌ای نشده بود و تمرینات خودش را بدون هیچ مشکلی ادامه می‌داد.

مراسم خاکسپاری سیامند رحمان ۱۲ اسفند ۱۳۹۸، در شهر اشنویه استان آذربایجان غربی در ورزشگاه باکری برگزار شد و پیکر او در آرامستان سلطان مصطفی به خاک سپرده شد

کدخبر: 1030836 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟