اولین رقابت جدی سیتی و یونایتد در فصل جدید / چه کسی برنده اولین دربی فصل می شود؟

به گزارش رکنا، شنبه از ساعت ۱۷:۳۰ در ورزشگاه ومبلی لندن اولین بازی فصل جدید فوتبال انگلیس برگزار خواهد شد که بی‌شک یکی از هیجان‌انگیزترین‌ها هم خواهد بود. دربی منچستر بین منچسترسیتی و منچستریونایتد این مرتبه در جام خیریه یا همان سوپرجام انگلیس به مصاف هم خواهند رفت تا اولین جام قهرمانی فصل به یکی از این دو تیم اهدا شود.

منچسترسیتی؛ طلسم شکنی در بازی سنتی

از نقل‌وانتقالات شروع می‌کنیم؛ جنس سیتی آنقدر جور است که در آستانه شروع فصل جدید هیچ خرید مهمی نداشته‌اند و شاید هم بازیکن قابل ذکری به تیم پپ گواردیولا اضافه نشود. ساوینیو وینگر برزیلی تنها بازیکنی است که از تروا جذب شده و حتی در رسانه‌ها هم شایعه‌ای مبنی بر جذب بازیکن دیگری توسط باشگاه منچسترسیتی به گوش نمی‌رسد. قهرمان فصل قبل لیگ برتر انگلیس که فصل را با همین جام به پایان رساند، لیگی سخت را پشت سر گذاشته و آماده می‌شود تا جام بعدی را به افتخاراتش اضافه کند. با همین کادر بازیکنانی که پپ دارد بعید نیست که باز هم شانس اول قهرمانی باشند. اما فراموش نکنید ۳ فصل اخیر را سیتی با شکست در جام خیریه آغاز کرده و سرمربی اهل کاتالونیا امید دارد که تیمش بتواند طلسم ناکامی در این مسابقه سنتی را بشکند. به‌خصوص این که، این مرتبه رقیب‌شان همشهری است و شکست دادنش برای هواداران اهمیت دوچندانی دارد.

منچستریونایتد؛ اعتماد به اریک

توصیف منچستریونایتد را با شرایط نیمکت‌شان آغاز می‌کنیم. شیاطین‌سرخ تصمیم گرفتند یک فصل دیگر به اریک تن‌هاخ فرصت بدهند و سرمربی هلندی این ماندگاری را مدیون چه تیمی‌ست؟ منچسترسیتی! شاید اگر در دیدار فینال جام‌حذفی تیمِ اریک به تیم پپ باخته بود، بی‌درنگ اخراجش می‌کردند. اما بعد از پایان فصل با اندکی تأمل تصمیم گرفتند که او را حفظ کنند، چرا که گزینه بهتری هم در دسترس نبود. حالا باز هم تن‌هاخ تصمیم دارند تغییراتی ایجاد کند که البته این تغییرات با حضور بازیکنانی جوان مثل یاشوا زیرکزی و لنی یورو ایجاد خواهد شد. در واقع منچستریونایتد هم تیم کم‌ستاره‌ای نیست و می‌تواند با هدایت درست بین مدعیان حضور در لیگ قهرمانان قرار بگیرد. یونایتد در فصلی که از شنبه برایش آغاز خواهد شد، در لیگ اروپا هم شرکت خواهد کرد. با این حال امیدوارند پس از ۸ سال جام خیریه را هم ببرند و اتفاقی که در فینال جام حذفی رخ داد را تکرار کنند.

آخرین جدال

۲۵ مِی ۲۰۲۴ در دیدار فینال جام‌حذفی فصل گذشته، منچسترسیتی مقابل منچستریونایتد ۲-۱ شکست خورد تا جام دوم را واگذار کند. گارناچو و ماینو برای یونایتد و دوکو برای سیتی در آن دیدار گلزنی کردند.

آمار بازی

۱۹۳) در ۱۹۳ دربی شهر منچستر که اولین آن‌ها سال ۱۸۸۱ یعنی ۱۴۳ سال قبل برگزار شد، ۶۱ برد برای منچسترسیتی و ۷۹ برد برای منچستریونایتد ثبت شده و ۵۳ بازی هم با تساوی خاتمه یافته است.

۲) در دیدار جام خیریه یا همان سوپرجام انگلیس، ۲ مرتبه دربی منچستر برگزار شده که هردو را هم منچستریونایتد برده است. این دو بازی سال‌های ۱۹۵۶ و ۲۰۱۱ برگزار شدند.

۱۰) ۱۰ دربی آخر شهر منچستر مساوی نشده و آخرین تساوی به دسامبر ۲۰۲۰ برمی‌گردد. در این ۱۰ دیدار، سیتی ۷ بازی را برده و یونایتد در ۳ دیدار پیروز شده است.

۲۱) منچستریونایتد با ۲۱ جام پرافتخارترین تیم جام خیریه است. منچسترسیتی فقط ۶ مرتبه موفق شده به این جام دست پیدا کند و در رده ششم پرافتخارترین‌ها قرار دارد. آرسنال، لیورپول، اورتون و تاتنهام بالاتر از سیتی هستند.

۳۰) منچستریونایتد با ۳۰ حضور در دیدار جام خیریه رکورددار است. سیتی ۱۵ مرتبه یعنی نصفِ یونایتد در این دیدار حاضر بوده.

۳) منچسترسیتی ناکام مطلق سال‌های اخیر جام خیریه بوده است. تیم پپ گواردیولا در ۳ بازی آخر سوپرجام مقابل لسترسیتی، لیورپول و آرسنال شکست خورده. آخرین جامی که گرفته‌اند سال ۲۰۱۹ با شکست لیورپول در ضربات‌پنالتی بود.

۸) منچستریونایتد پس از ۸ سال در دیدار جام خیریه حاضر می‌شود. آخرین حضور شیاطین‌سرخ سال ۲۰۱۶ مقابل لسترسیتی بود که پیروز و قهرمان شدند.

۶) پپ گواردیولا و اریک تن‌هاخ ۶ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که ۴ برد سهم سرمربی اسپانیایی و ۲ برد سهم سرمربی هلندی بوده است. طبیعتاً این بازی هم برنده خواهد داشت و مثل ۶ بازی قبلی مساوی نمی‌شود.

مصدومان و محرومان

هردو تیم غایب‌های بسیاری برای نبرد جام خیریه دارند. فیل فودن، رودری، جان استونز و کایل واکر به این دلیل که دیرتر به تمرین سیتی اضافه شده‌اند و ریکو لوئیس و ادرسون به خاطر مصدومیتی که دارند به احتمال فراوان در این بازی غایب خواهند بود. لنی یورو ستاره جدید منچستریونایتد مصدوم است و در کنار راسموس هویلون به طور قطع در این دیدار حاضر نخواهند بود. لوک شاو، کوبی ماینو و تایرل مالاسیا شاید در این دیدار حاضر نباشند، چرا که دیرتر در تمرینات حاضر شده‌اند. هری مگوایر، آرون وان‌بیساکا، جانی اوانز، ویل فیش و ویکتور لیندلوف هم مصدومیت دارند که ممکن است مانع بازی کردن‌شان در ومبلی شود.

ترکیب دو تیم

منچستر سیتی و منچستریونایتد

منچستر سیتی و منچستریونایتد

کدخبر: 1028164 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟