نخستین لباس ها چطور شکل گرفتند؟ + عکس

به گزارش رکنا ، لباس بخشى از تاریخ تمدن و فرهنگ انسانى است. انسان از آغاز دوره تاریخى روندهاى مرحله اى را طى کرده است. نخستین دوره جنگل نشینى است. در این دوره که در جنگل و بیابان ها به سر مى برد از پوشاک استفاده نمى کرده است و براى رفع گرسنگى از میوه درختان و گوشت خام حیوانات استفاده مى کرده است. در دوره دوم که غارنشینى است انسان از سرما به غار پناه برده و پس از پى بردن به اینکه پشم حیوانات محافظ خوبى در برابر سرما است از آن استفاده کرده است و با شکار حیوانات وحشى و پیچیدن پوست آنها به دور خودش پوشاک ابتدایى براى خود تهیه کرده است ولى توجه به تارهاى عنکبوت و لانه پرندگان گامى براى بافت پارچه و زیرانداز از پوست، برگ و الیاف گیاهان بوده است.

زنان غارنشین با بهره گیرى از چوب و استخوان هاى نازک پرندگان و ماهیان به عنوان سوزن و الیاف نازک به عنوان نخ، پوست حیوانات را به هم مى دوختند. ویل دورانت فن پارچه بافى را نخستین هنر انسان مى داند. در دوره یخبندان که ۲۰ هزار سال پیش بوده انسان از غارنشینى دور شده و به دشت ها روى آورده است. این دوره مرحله تکامل فرهنگ و تمدن است زیرا حیوانات گیاهخوار را به دام انداخته، پرورش داده و از شیر و گوشت آنها براى خوراک و از پوست شان براى پوشاک استفاده مى کرده است.

مرحله چهارم کشاورزى و شهرنشینى است در این دوره قبایل متحد شده و در کنار جلگه ها و رودها مستقر شده و کشت و زرع مى کرده اند و با کشت دانه گیاهان کنف و پنبه و با استفاده از دوک نخ ریسى، نخ تهیه کرده و پارچه بافته اند و پوشاک متنوع ترى تولید کرده اند.

جامه در هزاره پنجم

طراحی لباس

یکى از قدیمى ترین سکونتگاه هاى انسان در دشت «سیلک» بوده است. انسان در این دوره با شاخه درختان خانه ساخته و شروع به کشاورزى، رنگ کردن ظرف هاى سفالى و نقاشى هاى ابتدایى کرده است. با ساختن دوک هاى سنگى یا گلى نخ ریسى و پارچه بافى از این دوران شروع شده است که دومین گام در زمینه پوشاک پس از استفاده از پوست حیوانات بوده است. علاقه به استفاده از مواد آرایشى و زیورآلاتى مثل انگشتر، گردنبند، دستبند و مربوط به این دوره است.

از بقایاى یافت شده در حفارى غارى در «تنگ پبده» در کوه هاى بختیارى در شمال شوشتر پرفسور گیرشمن در مورد ابتدایى ترین پوشاک مردم آن زمان در کتاب ایران از آغاز تا اسلام مى نویسد: زیباترین قطعه اى که تاکنون کشف شده دسته چاقو یى است که انسان این عهد را نشان مى دهد در حالى که شبکلاهى بر سر نهاده و لنگى به کمربند به دور کمر بسته است. این شبکلاه اگر گرد باشد از نوع کلا هاى گردى است که بر سر مردان گوتى، لولویى و یا مردان نقش شده بر مفرغ هاى لرستان خواهیم دید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639037 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟