حضور نوازندگان زن روی صحنه اشکالی ندارد

صالحی در پاسخ به این سوال که «چرا وحدت رویه‌ای در ارشاد استان‌ها وجود ندارد و محدودیت‌های غیرقانونی در برخی استان‌ها برای ممانعت از حضور بانوان موزیسین روی صحنه وجود دارد؟» گفت: تدوین دستورالعملی که طی آن اجراهای موردنظر حوزه موسیقی در شهرهای مختلف کشور از یک قانون Law تبعیت کنند؛ نیازمند بررسی و اجرایی کردن آن در مرکز است. به هر ترتیب در این نوع موارد حتما باید رویه عمومی به عنوان معیار مورد نظر قرار گیرد و به طور طبیعی اگر اتفاقاتی خارج از این رویه انجام بگیرد نیز نباید بار دیگر اتفاق بیفتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی که خبرنگاران به مسئله ممانعت از اجرای بانوان عضو ارکستر ملی اصفهان طی روزهای ۲۲ و ۲۳ دی ماه جاری اشاره کردند، عنوان کرد: حتما اگر مساله‌ای خلاف دستورالعمل و رویه عمومی باشد؛ مورد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و همکاران من در وزارتخانه حتما پیگیر قضیه خواهند بود.

به هر حال اجرای صحنه‌ای بانوان برای بانوان‌‌‌ همان مسیری است که در همه استان‌ها باید با یک رویه عمل شود. قطعا از نظر ما حضور نوازندگان خانم روی صحنه کنسرت‌های ارکسترال اشکالی ندارد و همه جا هم باید با همین رویه نسبت به حضور هنرمندان خانم روی صحنه اقدام کنند.در حوزه تکنوازی هم ما دستورالعمل‌هایی داریم که در همه جای کشور به صورت یکسان وجود دارد.

وی در ادامه افزود: به هر ترتیب من از آقای حسینی به عنوان معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم دستورالعمل‌های مربوط به اجرای زنده بانوان نوازنده در اجراهای صحنه‌ای شهرستان‌ها به صورت کاملا شفاف تدوین شود.

ضمن اینکه همه مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیز براساس این دستورالعمل کار‌ها را انجام داده و پای این داستان باقی بمانند. به هر حال ما در این حوزه گفتگوهای زیادی نیز انجام داده‌ایم و امیدوارم با جدیت آقای حسینی این دستورالعمل‌ها به صورت واحد در تمامی استان‌ها اجرایی شود.

سیدعباس صالحی در پاسخ به این سئوال که «آیا محوریت بودجه جشنواره‌های فجر و تاکید مدیران روی مبحث درآمدزایی توسط گروه‌ها و به تبع آن کاهش کیفیت آثار هنری ادامه پیدا خواهد کرد؟» گفت: ما در بحث اقتصاد فرهنگ و هنر Art به ماجرای درآمدزایی به عنوان یک موضوع کمک کننده نگاه می‌کنیم. اینکه بتوانیم فضای اقتصاد فرهنگ و هنر را بتوانیم با اقتصاد عجین کنیم در طولانی مدت به نفع فضای فرهنگ و هنر خواهد بود. با این نگاه بودجه جشنواره‌ها به عنوان بودجه پایه محسوب نشده، بلکه به عنوان بودجه مکمل مورد توجه قرار می‌گیرد. طبعا دراین فضا شرایط اقتصادی کشور هم تاثیر خود را دارد اما شما مطمئن باشید تلاش دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این بوده که بتوانیم این منابع را افزایش دهیم. اما اینکه جشنواره‌ها صرفا بخواهند به بودجه‌های حمایتی و مکمل اتکا داشته باشند، بعد از مدتی به هم می‌ریزند و از درون فرهنگ و هنر را دچار اختلال می‌کنند، بنابراین به نظر می‌آید ما باید ترکیب این دو را در کنار هم ببینیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد مسائلی که درباره نحوه ارتباطش با حمیدرضا نوربخش رییس سه دوره قبلی جشنواره موسیقی فجر و نحوه برگزاری و معرفی دبیر دوره بعدی این جشنواره مطرح شده، عنوان کرد: در پاسخ به سوال شما باید بگویم که اتفاقا در این روز‌ها بنده دیدارهایی با آقای نوربخش داشتم و پیرامون مسائل مختلف جشنواره موسیقی فجر باهم به گفتگو نشسته‌ایم. اما درباره نحوه برگزاری دوره بعدی جشنواره موسیقی فجر باید به این نکته اشاره کنم که این ضرورت وجود ندارد که دبیرخانه هر جشنواره بلافاصله بعد از پایان دوره قبلی معرفی شود. اما با توجه به اهمیت موضوع، من با آقای حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) طی روزهای گذشته جلساتی را درباره اجرای آیین‌نامه‌ای قابل اتکا در جشنواره موسیقی فجر برای سال‌های متمادی برگزار کردیم. اتفاقا بر این اساس قرار است کمیته مشترکی از استادانی که مجموعه حداکثری از حوزه موسیقی را پوشش می‌دهند آیین‌نامه جشنواره موسیقی را نهایی ‌کنند.

وی در ادامه افزود: طی صحبت‌هایی که با آقای حسینی انجام گرفته به من اطلاع داده شد که کارهای اولیه مربوط به تدوین آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر انجام گرفته و ایشان در این حوزه جلسات مختلفی را با مجموعه‌های مختلف برگزار کردند. به هر حال اینکه ما به سمت نهایی شدن آیین‌نامه جشنواره موسیقی فجر برویم به‌طور حتم متناسب با آیین‌نامه دبیر جشنواره موسیقی فجر نیز تعریف می‌شود تا بتواند نظر حداکثری جامعه موسیقی را پوشش دهد.

سیدعباس صالحی درباره سه دوره گذشته جشنواره موسیقی فجر گفت: هر مجموعه‌ای را با ویژگی‌های ایجابی و بعضا انتقادهایی می‌توان ارزیابی کرد، اما باتوجه به مدت حضورم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه به عنوان معاون فرهنگی و چه در سمت فعلی من شاهد اجرایی شدن چند اتفاق بودم که می‌توان روی آن حساب کرد. به عنوان نمونه ورود «جایزه باربد» در جریان فضای موسیقی توانست فرصتی را برای داوری محصولات سالانه موسیقی به وجود آورد و به اعتقاد من مسیر رو به جلویی است.

از سوی دیگر اینکه جشنواره موسیقی فجر در این سال‌ها رفته رفته به جشنواره جشنواره‌های موسیقی تبدیل می‌شود و اینکه بتوانیم معیار پیشروی یک ساله تولید موسیقی در کشور را در معرض داوری قرار دهیم اتفاقات مثبتی است که می‌توانیم درباره این جشنواره به آن‌ها اشاره کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: طبیعتا در حوزه معیارهای جشنواره‌ای همواره حرف و حدیث‌های همیشگی وجود دارد، اما اینکه در یک فرآیند جشنواره‌ای تمام تولیدات موسیقایی در فرآیندی قابل داوری قرار بگیرد، اتفاق خوبی در جشنواره‌های موسیقی فجر سال‌های اخیر بود که‌‌‌ همانگونه که گفتم تحت عنوان «جایزه باربد» به جامعه موسیقی و مخاطبان معرفی شد. ما در حوزه موسیقی نواحی نیز شاهد اتفاقات خوبی در جشنواره موسیقی فجر بوده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره در حاشیه قرار گرفتن کنسرت‌های گروه‌های کوچک اما فعال و با کیفیت حوزه موسیقی نواحی و موسیقی اصیل ایرانی در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره هیچ وقت فرمایشی برگزار نمی‌شود. اتفاقا ما در این مجال باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که موسیقی‌های ارزشمندی چون موسیقی نواحی و موسیقی اصیل ایرانی هم تراز با مخاطبان موسیقی پاپ مسیر رو به جلویی داشته باشد. ما باید هم در تولید و هم در شنیده شدن چنین آثار بسیار ارزشمندی کوشش کنیم. ما باید شنیدن موسیقی ایرانی و موسیقی اقوام بیشتر عادت کنیم و بعد از آن برویم و برای این گونه‌های ارزشمند هزینه کنیم، ‌‌‌ همان گونه که برای موسیقی پاپ هزینه‌هایی را در سبد مصرف و ذائقه متقبل می‌شویم. بنده معتقدم با ۱۰ روز اتفاق خاصی نمی‌افتد. ما بر این باوریم باید در طول سال اتفاقات ارزنده شکل بگیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.