پسردایی فرح پهلوی از داداشی بودن ملکه تا لعن و نفرین شاه پهلوی ! / رضا قطبی کیست ؟! + عکس ها و بیوگرافی

رضا قطبی رئیس تلویزیون ملی ایران در پیش از انقلاب درگذشت او متولد فروردین ۱۳۱۷ در لاهیجان بود.

رضا قطبی

عبدالرضا قطبی (فروردین ۱۳۱۷ – ۵ شهریور ۱۴۰۳) مشهور به مهندس قطبی، سیاستمدار، مدیر رسانه ای و مهندس ایرانی و و مدیر عامل رادیو تلویزیون ملی ایران از سال ۱۳۴۲ تا بیست و پنجم شهریور شهریور ۱۳۵۷ بود.او پسردایی و از نزدیکان فرح پهلوی ، آخرین ملکه ایران، بود.

وقتی پدر فرح درگذشت، او مادرش به منزل پدر رضا نقل مکان کردند و رضا و فرح بیشتر کودکی شان را با هم گذراندند. به گفته فرح «رضا برادرم شد» برادری که او هیچگاه نداشت.قطب الدین محمد لاهیجی، جد رضا قطبی از جمله علما و ریاضیدانان قرن یازدهم هجری بود.قطبی در دفتری وابسته به وزارت اطلاعات و جهانگردی مشغول به کار شد و طرح‌های مربوط به تأسیس یک تشکیلات بزرگ تلویزیونی را تهیه کرد، تا اینکه در ۲۷ سالگی به مدیر عاملی تشکیلات جدید «سازمان تلویزیون ملی ایران» منصوب شد و تا سال ۱۳۵۷ خورشیدی این سمت را برعهده داشت.انتصاب وی در هاله‌ای از ظن به خویشاوندسالاری قرار داشت.

رضا قطبی

رضا قطبی رییس رادیو و تلویزیون ملی ایران از سال ۱۳۴۲ مقدمات راه‌اندازی این سازمان را با همراهی فرخ غفاری و سیروس هدایت فراهم کرد.

رضا قطبی

وی توانست رادیو و تلویزیون ایران را به صورت منظم راه بیندازد و توسعه دهد.ادغام شبکه‌های مختلف تلویزیونی در این دوره در این سازمان ایران را دارای گسترده‌ترین پخش تلویزیونی در آسیا بعد از ژاپن کردتبعید بر قطبی سخت گذشت. والدین او طلاق گرفتند و رابطه او با شاه به پایین‌ترین حد خود رسید. با این که در دهه ۱۹۷۰ قطبی پای ثابت مهمانی‌های دربار و نزدیک‌ترین و معتمدترین مشاور ملکه بود، اما در زمان تبعید شاه، مورد لعن و نفرین او واقع شده و تقریباً هیچگاه با خانواده سلطنتی دیدار نمی‌کرد.

کدخبر: 1034585 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمد جوادی
آیا این خبر مفید بود؟