بیوگرافی مرحوم پرویز پورحسینی در سریال طلسم شدگان+عکس

بیوگرافی

پرویز پورحسینی متولد20شهریور 1320 درتهران است.

اوفارغ‌التحصیل رشته‎ی هنرهای نمایشی از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران ‎است. او آموزش بازیگری را از سال ۱۳۳۹ با شرکت در کلاس‌ هنرهای دراماتیک آغاز کرد. وی یک ‎سال بعد، بازی در نمایش تلویزیونی را برای نخستین بار با «مرد گل به‎دهن» به کارگردانی حمید سمندریان تجربه کرد.

پرویز پورحسینی

همکاری

پورحسینی با همکاری چند تن دیگر از جمله سمندریان، صابری، فنی‌زاده و پورصمیمی گروهی تحت عنوان پاسارگاد تشکیل داد. پس از آن او به مدت دو سال، در اداره‎ی تئاتر مشغول به فعالیت گردید و نمایش‌هایی با حضور وی به روی صحنه رفت.

پرویز پورحسینی

فیلم ها

پورحسینی علاوه بر تئاتر، در تلویزیون و سینما نیز به فعالیت پرداخته‌ است. از جمله کارهای این هنرمند باسابقه می‌توان به سریال‌های «امیرکبیر» (۱۳۶۳)، «روزی روزگاری» (۱۳۷۰)، «تصویر یک رویا» (۱۳۷۷)، «شب دهم» (۱۳۸۰)، «شیدایی» (۱۳۹۰)، «هفت‎سنگ» (۱۳۹۳)، «میکائیل» (۱۳۹۴)، «گمشدگان» (۱۳۹۶)، «بچه مهندس ۱و۲» (۱۳۹۷)، «تاریکی شب، روشنایی روز» (۱۳۹۷)، «بیگانه ای با من است» و(۱۳۹۸» اشاره کرد.

این هنرمند فیلم‎های «باشو غریبه‎ی کوچک» (۱۳۶۴)، «طلسم» (۱۳۶۵)، «کشتی آنجلیکا» (۱۳۶۶)، «شب حادثه» (۱۳۶۷)، «راز کوکب» (۱۳۶۸)، «چاووش» (۱۳۶۹)، «اوینار» (۱۳۷۰)، «روز فرشته» (۱۳۷۲)، «حرفه‎ای» (۱۳۷۴)، «فصل پنجم» (۱۳۷۵)، «شب لطیف است» (۱۳۸۰)، «رمز» (۱۳۸۱)، «جای تو خالی» (۱۳۸۲)، «آن‎سوی سپیده‎دم» (۱۳۸۳)، «نذر» (۱۳۸۳)، «خواب لیلا» (۱۳۸۵)، «سفر مرگ» (۱۳۸۷)، «دوران عاشقی» (۱۳۹۳) و ... را در کارنامه‎ی هنری خود دارد.

پرویز پورحسینی

فعالیت

او همچنین برای بازی خوب و به ‎یادماندنی‌اش در فیلم «مریم مقدس (س)» (۱۳۷۹)، موفق به دریافت دیپلم افتخار از نوزدهمین جشنواره‎ی فیلم فجر شد.

فوت

پرویز پورحسینی سه صبح جمعه هفتم آذرماه1399 در بیمارستان درگذشت. این بازیگر بیش از دو هفته قبل بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان فیروزگر تهران بستری شده بود.

پرویز پورحسینی

کدخبر: 1004830 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟