نشانه‌های آلرژی و درمان آن

در عین حال هوای دلنشین بهاری با شکوفه‌ها و گل‌هایی که سر برآورده‌اند و رمقی تازه و منظری چشم‌نواز به طبیعت داده‌اند، این فصل را به یکی از محبوب‌ترین‌ها تبدیل کرده است.

به گزارش رکنا ، این محبوبیت برای بچه‌ها دوچندان است چون نه دیگر از لباس‌های چند لایه زمستانی خبری است و نه وحشت والدین از گرما‌زد‌گی که در زمان‌هایی از فصل تابستان کودکان را خانه‌نشین می‌کند. بچه‌ها در هوای خوش بهاری بهترین زمان را برای لذت بردن از رخ زیبای طبیعت در اختیار دارند. با این حال یک امایی هم در کار است!

شروع بهار علاوه بر همه زیبایی‌ها و امکان حضور کودکان در بیرون از خانه و بازی و سرگرمی که همراه خود دارد، سیگنال مشخصی را هم ارسال می‌کند! شروع فصل بهار می‌تواند به نوعی مترادف با شروع فصل آلرژی باشد! گرده‌افشانی‌ها و آلرژی های معمول بهاره را فراموش نکنید؛ بهار این‌جا هم تفاوتی بین آدم‌ها نمی‌گذارد.

همان‌قدر که بزرگ و کوچک را مسحور جذابیت‌هایش می‌کند،‌ درست به همان مقدار برای درگیر کردن آدم‌ها به مشکل آلرژی هم تفکیکی وجود ندارد. ساده‌تر این‌که با شروع فصل بهار ممکن است فرزندان شما گرفتار آلرژی شوند که حسابی هم شما و هم خودشان را کلافه کند! آنچه در این مطلب پیش رویتان قرار دارد توضیح آلرژی، منشأ و نشانه‌هایش در کودکان، داروهای ضدآلرژی و البته درمان‌های خانگی برای به کنترل درآوردن این معضل در فصل بهار است.

نشانه‌های آلرژی‌های بهاره...

آلرژی مشکل بی‌سر و صدایی نیست؛ سروصدایش البته قیل‌ و قال نیست که علائمی در قالب آب‌ریزش بینی و البته عطسه‌های مکرر است با این حال فقط همین موارد کاملا مشهور نیستند که گواهی می‌شوند بر بروز آلرژی بهاره در فرزندتان بلکه نشانه‌های دیگری هم وجود دارند که چه بسا از آن‌ها بی‌خبر باشید. پس حتما در ادامه با این علائم دیگر آشنا شوید، چون آلرژی اگر شدت بگیرد بدون هیچ تردیدی مراجعه به پزشک و درمان مشکل در بچه‌ها را به یک الزام بی‌چون و چرا تبدیل می‌کند.

از دیگر نشانه‌های آلرژی که باید از آن‌ها بیشتر آگاه باشید می‌توان به این موارد اشاره کرد؛

چشم‌های مرطوب (خیس) و خارش چشم

ظاهر شدن دایره‌های سیاه زیر چشم‌های کودکان که به سایه‌های آلرژیک مشهورند

خارش بینی

خارش حلق و گلو

احتقان

سرفه کردن

بدون هیچ تردید هرکدام از این علائم یا مجموعه آن‌ها قابلیت این را دارند که در طول آلرژی فصلی که در کودکان بروز می‌کند، شدیدتر و البته بدتر شوند. پس حتما به آن‌ها توجه کرده و این نشانه‌ها را جدی بگیرید.

محرک‌های آلرژی بهاره...

آیا می‌دانید دقیقا چه عواملی می‌توانند علائم و عوارض آلرژی در فصل بهار را شدیدتر و بدتر کنند؟ درحالی‌که بیشتر افراد براساس شنیده‌های خود گل‌ها را مقصر بروز مشکل آلرژی می‌دانند اما موضوع چیز دیگری است. در فصل بهار به هیچ عنوان درختان را دست‌کم نگیرید! درواقع این درختان هستند که در این موقع از سال گرده‌افشانی را راه می‌اندازند. در مقابل وقتی چمن‌ها یا چمنزارها در فصل تابستان شروع به گرده‌افشانی می‌کنند، سبب بروز آلرژی در این فصل گرما می‌شوند. در عین حال پاییز هم فصلی نیست که در آن از آلرژی خبری نباشد، چون اتفاقا مسئول تحریک مشکل آلرژی در فصل پاییز جنگل‌ها هستند! بنابراین در دیگر فصل‌ها هم مشکل آلرژی برای بچه‌ها و البته بزرگ‌ترها وجود دارد اما موضوع این است که در بهار این مشکل شدت بیشتری پیدا می‌کند و درواقع بیش از پیش به چشم می‌آید.

اگرچه شما نمی‌توانید هیچ‌وقت به‌طور کامل از عوامل محرک آلرژی‌های فصلی اجتناب کنید اما می‌توانید با قدم‌هایی ساده از قرار گرفتن فرزندتان در برابر عوامل آلرژیک جلوگیری کنید که سبب تحریک، بروز و شدت گرفتن این مشکل می‌شوند. از جمله این قدم‌ها می‌تواند بسته نگه‌ داشتن پنجره‌ها در فصل بهار باشد؛ شستن صورت کودک پس از گذراندن اوقات بیرون از خانه به‌خصوص در فصل‌های آلرژی از جمله بهار و عوض کردن لباس‌های فرزندتان به محض این‌که از بیرون به خانه بازگشت نیز از ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین راهکارهای به حداقل رساندن مشکل آلرژی‌اند.

چطور آلرژی بهاره را تسکین بدهیم؟!

هرچند آلرژی‌های بهاره یک مشکل معمول هستند و البته می‌توانند هم شما و هم کودک‌تان را حسابی کلافه کنند اما خوشبختانه داروهای بسیاری وجود دارند که می‌توانند به کنترل علائم و عوارض این آلرژی کمک کنند. در حال حاضر حتی خردسالان و البته کودکان بزرگ‌تر نیز می‌توانند از داروهای ضدآلرژی برای جلوگیری و کنترل این مشکل استفاده کنند.

با وجود این نکته‌ای که حتما باید آن را جدی بگیرید و به آن عمل کنید مشورت با پزشک اطفال برای استفاده از هرگونه داروی مرتبط با آلرژی است چه این‌که پزشک فرزندتان از زیروبم مشکلات او خبر دارد و خیلی بهتر می‌تواند استفاده کردن یا نکردن از این داروها را تایید کند که شاید در مواردی بدون نسخه نیز از داروخانه‌ها قابل تهیه باشند. بنابراین آنچه که در ادامه می‌خوانید یک توصیه کلی است که باید در صورت تایید پزشک برحسب شرایط هر کودکی نسبت به استفاده از آن‌ها اقدام کنید.

معمول‌ترین داروهایی که برای کنترل آلرژی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند؛ شامل آنتی‌هیستامین‌ها می‌شوند مانند مواردی همچون؛

کلاریتین (Claritin) ؛ از جمله داروهای بدون نسخه‌ای است که در انواع نمونه‌های لوراتادین در دسترس قرار دارد. این انواع شامل آلاورت (Alavert)، دایمتاپ ان‌دی (Dimetapp ND) می‌شوند. این داروها معمولا برای کودکان زیر دو سال در قالب شربت هم موجودند و البته برای کودکان زیر شش سال در شکل قرص یا قرص پودر شده هم ارائه می‌شوند.

هشدار: حتما پیش از مصرف این دارو با پزشک فرزند خود در این باره مشورت کنید.

زیرتک (Zyrtec)؛ از جمله داروهایی که معمولا بدون نسخه داروخانه‌ها آن را ارائه می‌دهد _ستریزین؛ cetirizine_ این دارو برای کودکان زیر دو سال در قالب شربت موجود است. قرص‌های جویدنی از این نوع دارو و همچنین قرص‌های معمولی برای کودکان بزرگ‌تر از این مورد در داروخانه‌ها وجود دارد.

هشدار: حتما پیش از مصرف این دارو با پزشک فرزند خود در این باره مشورت کنید.

آلگرا (Allegra)؛ این دارو در قالب قرص موجود است. مسئله‌ای که امکان استفاده از آن را جهت کنترل آلرژی برای کودکان تا حدودی محدود می‌کند.

هشدار: حتما پیش از مصرف این دارو با پزشک فرزند خود در این باره مشورت کنید.

کلارینکس (Clarinex)؛ این دارو نمونه جدیدتری از کلاریتین است. در حال حاضر این دارو در قالب شربت برای کودکان بالای شش ماه موجود است. همچنین نمونه‌های پودری این دارو برای کودکان بالای شش سال نیز وجود دارد. ضمن این‌که برای کودکان بالای 12 سال می‌توان از قرص‌های معمولی کلارینکس استفاده کرد.

هشدار: حتما پیش از مصرف این دارو با پزشک فرزند خود در این باره مشورت کنید.

زایزال (Zyzal)؛ این دارو نمونه جدیدتر داروی زیرتک است. این دارو برای نوزادان دست‌کم شش‌ماهه با رینیت آلرژیک دائمی و خردسالان دوساله با آلرژی‌های فصلی مناسب است.

هشدار: حتما پیش از مصرف این دارو با پزشک فرزند خود در این باره مشورت کنید.

با مرور کردن داروهای قابل استفاده برای آلرژی کودکان‌تان می‌توانید ببینید در حال حاضر چه گزینه‌هایی برای درمان آلرژی فرزند خردسال یا حتی نوزادتان در اختیار دارید که پزشک از بین آن‌ها برحسب صلاحدید و در نظر گرفتن شرایط فرزندتان یکی را تجویز می‌کند.

اسپری‌های استروئیدی بینی را فراموش نکنید...

در کنار درمان دارویی آلرژی نباید اسپری‌های استروئیدی بینی را هم فراموش کرد. هرچند بچه‌های کوچک‌تر معمولا استفاده از این اسپری‌ها را به‌عنوان درمان دوست ندارند اما این اسپری‌ها می‌توانند تاثیر به مراتب کامل‌تری روی کنترل مشکل آلرژی بچه‌ها داشته باشند.

هشدار: قبل از استفاده و مصرف این اسپری‌های استروئیدی بینی حتما با پزشک فرزندتان مشورت کنید.

نازونکس (Nasonex)؛ می‌تواند برای بچه‌های دو سال و بزرگ‌تر قابل استفاده باشد.

فلوناز (Flonase)؛ این اسپری برای بچه‌های چهارسال و بزرگ‌تر قابل استفاده است و معمولا داروخانه‌ها بدون نسخه این اسپری را عرضه می‌کنند.

نازوکورت (Nasacort)؛ این اسپری می‌تواند برای بچه‌های دوسال و بزرگ‌تر مورد استفاده قرار بگیرد و معمولا داروخانه‌ها بدون نسحه این اسپری را عرضه می‌کنند.

اومناریس (Omnaris)؛ این اسپری برای بچه‌های شش سال و بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رینوکورت (Rhinocort)؛ این اسپری می‌تواند برای بچه‌های شش سال و بزرگ‌تر مورد استفاده قرار بگیرد و معمولا در داروخانه‌ها بدون نسخه ارائه می‌شود.

ورامیست (Veramyst)؛ این اسپری می‌تواند برای بچه‌های دوسال و بزرگ‌تر مورد استفاده قرار بگیرد.

آستلین از انواع دیگر اسپری‌های بینی است که می‌تواند برای بچه‌های پنج سال و بزرگ‌تر مورد استفاده قرار بگیرد هرچند این اسپری استروئیدی نیست. با این حال آستلین از جمله اسپری‌های بینی آنتی‌هیستامینی است که می‌تواند جایگزین خوبی برای اسپری‌های استروئیدی در جهت درمان و کنترل مشکل آلرژی بچه‌ها باشد.

اسپری پاتاناز هم از دیگر اسپری‌های بینی آنتی‌هیستامینی بدون استروئید است که برای مصرف بچه‌ها و کنترل آلرژی آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چطور آلرژی کودک خود را با درمان‌های خانگی تسکین بدهید؟

برای آن عده از افرادی که درمان‌های خانگی را به داروهای شیمیایی ترجیح می‌دهند، همواره راه‌های ساده و کاربردی وجود دارد که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانند مشکل آلرژی فرزندشان را به حداقل رسانده و آن را تحت کنترل داشته باشند. در ادامه با برخی از درمان‌های خانگی آسان و کارآمد بیشتر آشنا می‌شوید.

کمپرس سرد و داغ

آلرژی می‌تواند فرزند کوچک‌تان را حسابی کلافه کند و به او احساس مریضی بدهد اما این به آن معنا نیست که شما نمی‌توانید برای بهتر شدن این اوضاع کاری انجام بدهید. درواقع می‌توانید به او کمک کنید تا تحریک عوامل آلرژی به حداقل برسد.

در همین راستا درمان‌های خانگی حسابی به کارتان می‌آیند. برای کاهش فشار سینوس‌ها صورت فرزندتان را بشویید تا گرد و غبار از بین برود،‌ سپس یک کمپرس آب‌گرم روی سروصورتش بگذارید. از او بپرسید در کدام قسمت از صورتش احساس فشار می‌کند و کمپرس گرم را در آن قسمت قرار بدهید. کمپرس سرد هم برای بهبود خارش چشم‌ها هنگام بروز آلرژی کاربرد دارد؛ البته زمان استفاده از کمپرس آب سرد باید حتما کوتاه باشد.

قطره‌های چشمی

برای تسهیل وضعیت چشم‌ها هنگام بروز آلرژی از قطر‌ه‌های اشک مصنوعی استفاده کنید. از قطره‌هایی که برای قرمزی چشم کاربرد دارند بیش از چند روز کوتاه استفاده نکنید، چون می‌توانند وضعیت چشم‌ها را بدتر کنند.

آب نمک

برای چشم تحریک شده کودک‌تان می‌توانید سرم آب نمک را از راه سوراخ بینی او اسپری کنید. آب نمک می‌تواند در عین حال گردوغبار داخل مسیر بینی را از بین ببرد. آب نمک می‌تواند خلط‌ها را هم از بین ببرد. برای تهیه ظرف اسپری می‌توانید به داروخانه بروید و از پزشک داروساز جهت تهیه آن کمک بگیرید. بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانند در عین حال آب نمک را غرغره کنند یا از طریق بینی آب را به حلق خود بکشند و راه بینی و حلق خود را شست‌وشو دهند. باید به بچه‌ها تاکید کنید که آب نمک را قورت ندهند.

داروهای ضد انعقاد

اگر آلرژی بینی فرزندتان را کیپ کرده است می‌توانید ضمن مشورت با پزشک سراغ داروهای ضدانعقاد بروید. البته این داروها ممکن است فرزندتان را هایپر کنند یا این‌که در خواب او اختلال ایجاد کنند؛ بنابراین بهتر است این داروها را برای بلندمدت استفاده نکنید. این داروها در قالب قرص، مایعات و اسپری در داروخانه‌ها موجودند؛ با این حال از اسپری‌ها برای مدت بیش از سه روز استفاده نکنید.

مراقب عوامل آلرژی‌زای داخل خانه باشید

از ملحفه‌ها و روکش‌های مخصوص برای روبالشی و روی تشک استفاده کنید که گردوغبار را دور نگه می‌دارند. اگر فرزندتان آلرژی دارد فرش، موکت و حتی پرده‌ها را از اتاق او بیرون ببرید، چون پارچه‌ها و الیاف، گردوغبار را به خود می‌گیرند. به جای پرده می‌توانید از کرکره استفاده کنید.

وقتی فرزندتان خانه است اتاق او را تمیز نکنید یا هنگام تمیز کردن اتاقش او را به قسمت دیگری از خانه ببرید تا گردوغباری که بر اثر تمیز کاری بلند می‌شود تنفس نکند. بچه‌ها را از مناطق مرطوب مانند زیرزمین‌ها دور نگه ‌دارید، چون قارچ‌ها و کپک‌ها در چنین محیطی رشد می‌کنند. در عین حال اجازه ندهید رطوبت فضای خانه به بالای 45 درصد برسد.

مانع ورود آلرژی به خانه شوید

فصلی را که آلرژی در فرزند شما بروز می‌کند، شناسایی کنید. بهار شایع‌ترین فصل آلرژی است. در این فصل پنجره‌ها را بسته نگه دارید. از فرزندتان بخواهید وقتی از بیرون به خانه می‌آید دوش بگیرد و لباس‌هایش را عوض کند.

از عسل‌های محلی استفاده کنید

علائم آلرژی واکنش‌های بدن به سطوح و موادی هستند که می‌توانند برای سلامت افراد خطرناک باشند. آب‌ریزش بینی و اشک‌هایی که از چشم‌ها می‌آیند. درواقع نشانه‌ای از حساسیت بدن به مواد خارجی هستند که با چنین واکنش‌هایی همراه شده‌اند. البته شما نمی‌توانید به بدن‌تان بگویید که چمن‌ها و گردوغبار چقدر برایش ناخوشایندند اما دست‌کم می‌توانید بدن‌تان را به محصولات محلی عادت بدهید. در چنین مواقعی عسل‌های محلی می‌توانند حسابی به کار بیایند.

زنبورها عسل‌هایشان را از آنچه که در اطراف‌شان هست، تهیه می‌کنند؛ بنابراین عسل آن‌ها حاوی مقادیر زیادی گرده است که می‌تواند یک فرد را بیمار کند! با این حال وقتی شما و فرزندتان در برنامه غذایی خود مقدار کمی عسل بگنجانید ناخودآگاه بدن‌تان را در برابر موادی که به آن حساسیت نشان داده‌اند واکسینه می‌کنید.

با وجود این مادامی که یک یا دو قاشق عسل نمی‌تواند بلافاصله علائم آلرژی را در بدن فرزندتان از بین ببرد اما کمک می‌کند تا به مرور زمان این علائم و نشانه‌ها کم و کمتر شوند. اگر می‌خواهید از درمان آلرژی با عسل نتیجه بگیرید از همین امروز خوردن عسل را به مقدار متعادل در برنامه غذایی فرزندتان قرار بدهید تا به مرور زمان نتیجه آن را در بهبود آلرژی او ببینید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 646143 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟