دوران طلایی شیردهی / خوب بخورید ، شیر بدهید و لاغر شوید

به گزارش رکنا ، احتمالا این روزها بهترین اوقات زندگی‌تان را سپری می‌کنید؛ جواب تست بارداری‌تان مثبت بوده و حالا پدرومادری هستید منتظر یک فرزند؛ چه بسا اولین فرزند.

این روزها چه برای پدر و چه مادر بسیار دلنشین است با این تفاوت که وضعیت مادر به مراتب متفاوت است. او حامل جنینی در رحم است که قرار است زندگی خانوادگی را رونق تازه‌ای بدهد. عضو جدید همان‌طور که در بطن وجود مادر رشد می‌کند، نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است. مراقبت‌هایی که بخش عمده‌ای از آن به لحاظ سلامت فیزیکی پس از تولد به شیر مادر بستگی دارد. تغذیه نوزاد از شیر مادر یک ضرورت بی‌چون و چراست؛ دقیقا به همین دلیل تغذیه صحیح مادر می‌تواند تضمینی برای سلامت هرچه بیشتر نوزاد باشد. با این وصف اگر جزو همان‌ عده‌ای هستید که اخیرا جواب تست بارداری‌تان مثبت بوده و منتظر فرزند کوچک خود هستید، بهتر است آگاهی‌تان را درباره تاثیر تغذیه در شیردهی بالاتر ببرید.

وقتی بچه شیر مادر می‌دهم چه بخورم؟!

زمانی که در دوران شیردهی هستید نیازی ندارید غذای بخصوصی بخورید یا تغییر شاخصی در برنامه غذایی خود بدهید. درواقع بهترین راه این است که از یک برنامه غذایی متعادل بهره ببرید. برنامه‌ای که ترکیبی از انواع غذاهای سالم است. یک رژیم غذایی متعادل شامل موارد زیر می‌شود؛

غذاهای نشاسته‌ای مانند نان، سیب‌زمینی ، پاستا و برنج . از همه تنوع غذایی با اساس غلات استفاده کنید تا موادمغذی و فیبر کافی به بدن شما برسد.

بعضی محصولات لبنی مانند ماست یا یک لیوان شیر

پروتئین مانند گوشت بدون چربی، ماهی، تخم‌مرغ و حبوبات

مقدار زیادی میوه و سبزیجات

زمانی که شما نوزادی در خانه دارید،‌ به‌عنوان یک مادر شاید آخرین چیزی که به ذهن‌تان بیاید خوردن باشد یا چه بسا خیلی راحت تغذیه خودتان را فراموش می‌کنید. اما یادتان نرود حالا که شما تازه مادر شده‌اید باید حتما سطح انرژی خود را بالا نگه دارید.

ساده، سریع و مقوی بخورید!

به‌عنوان فردی که تازه مادر شده و حسابی سرش شلوغ است حتما به تغذیه خودتان هم به‌اندازه دیگر مسائل اهمیت بدهید. اگر فرصت کافی برای وقت گذاشتن روی این مسئله ندارید سراغ گزینه‌های سریع و در عین حال مقوی بروید. قدرت میان وعده‌ها را در این بین دست کم نگیرید. مثلا:

ساندویچ‌های خانگی؛ چه بهتر که نان ساندویچ شما با سالاد پر شده باشد.

هویج و خیار را به‌عنوان خوراکی‌های میان وعده حتما دم دست بگذارید. نان و هوموس هم البته می‌تواند گزینه خوشمزه و در عین حال مقوی باشد.

میوه تازه یا خشک؛ آجیل بدون نمک را هم فراموش نکنید.

سوپ به همراه نان به‌ اندازه کافی

تخم‌مرغ یا لوبیا روی نان تست؛ تا حالا این ترکیب‌ها را امتحان کرده‌اید؟!

یک ظرف نه‌چندان کوچک ماست!

سیب‌ زمینی پخته شده

اگر همچنان احساس می‌کنید وقت کافی برای بهره‌مندی از خوردن غذاهای مورد نیاز را ندارید از یک نفر بخواهید حتما در تهیه این میان وعده‌ها کمک‌تان کند؛ چه بسا همسرتان بهترین گزینه است.

سرویس سلامت ملی انگلستان (NHS) توصیه می‌کند هر فردی که بالای یک سال سن دارد که البته شامل مادرهای شیرده هم می‌شود روزانه یک مکمل حاوی 10 میکروگرم ویتامین D مصرف کند. اگر در حال حاضر این ویتامین را مصرف نمی‌کنید حتما درباره‌اش از پزشک خود مشورت بگیرید اما نکته‌ای که نباید فراموش کنید این است؛ شما می‌توانید بقیه ویتامین‌ها و مینرال‌های ضروری بدن را با بهره‌مندی از یک برنامه غذایی سالم و متعادل تامین کنید.

چه خوراکی‌هایی را نباید در زمان شیردهی مصرف کنید؟!

زمانی که رژیم غذایی شما سالم است دیگر نیازی به این ندارید که از یک برنامه خاص خوراکی پیروی کنید؛ چراکه بدن شما شیر را به‌طور صحیح برای نوزادتان که از آن تغذیه می‌کند، می‌سازد.

با این حال همیشه ممکن است اثری از آنچه که شما می‌خورید به شیرتان هم برسد و در نتیجه نوزاد از آن تغذیه کند. در این صورت اگر نوزاد شما به غذای خاصی حساسیت داشته باشد خوردن آن غذا از طرف شما می‌تواند بر او تاثیر بگذارد.

بعضی نوزادان به پروتئین موجود در شیر گاو واکنش نشان می‌دهند. نوزادان و کودکانی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند، معمولا بعد از خوردن آن بلافاصله واکنش نشان می‌دهند. علائمی که در این بچه‌ها ظاهر می‌شوند به شکل زیر هستند؛

نوزاد شما به‌خوبی شیر مادر نمی‌خورد و وزنی را که باید به‌دست نمی‌آورد

به مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست دچار می‌شود

تکه‌های قرمز ملتهب همراه خارش به صورت کهیر در بدن نوزاد دیده می‌شود

لکه‌های قرمز همراه با خارش در اطراف دهان نوزاد ظاهر می‌شوند

چشم‌ها، صورت و لب‌هایش متورم می‌شوند

دچار آبریزش بینی می‌شوند

استفراغ می‌کنند

گرفتار مشکل ریفلاکس می‌شوند

در بدن‌شان اگزمان دیده می‌شود

اگر شما جزو آن دسته والدینی هستید که متوجه بروز چنین علائمی در فرزندتان شده‌اید حتما در وهله نخست این موضوع را با پزشک او در میان بگذارید. در چنین شرایطی احتمالا پزشک از شما می‌خواهد استفاده از شیر گاو و محصولات مرتبط با آن را برای مدت دو تا شش هفته متوقف کنید؛ در این مرحله علائم کودک تحت‌نظارت قرار می‌گیرد تا پزشک متوجه شود آیا او روند بهبودی را طی می‌کند یا خیر.

در صورتی که وضعیت نوزاد بهتر شد و پزشک اطمینان حاصل کرد که فرزند شما به پروتئین شیر گاو حساسیت دارد قاعدتا از شما می‌خواهد برای شش ماه آینده یا تا یک سالگی نوزاد مصرف شیر گاو و محصولات برگرفته از آن را متوقف کنید. در عین حال این احتمال هم وجود دارد پزشک از شما بخواهد مصرف مکمل کلسیمی را آغاز کنید؛ چون با وجود شرایط فعلی نوزاد نمی‌توانید کلسیم ضروری روزانه را از منابع طبیعی غذایی تامین کنید. در عین حال بعید نیست آنچه که شما در دوره شیردهی می‌خورید باعث بروز مشکل کولیک در نوزادتان شود.

آیا در دوران شیردهی باید مایعات بیشتری بخورید؟

در دوران شیردهی به‌طور معمول بیشتر تشنه می‌شوید بنابراین آب و مایعات کافی بنوشید تا تشنگی‌تان برطرف شود. به طور کلی برای تمام لحظاتی که به نوزادتان شیر مادر می‌دهید یک لیوان بزرگ آب حتما کنار دست‌تان داشته باشید و هر زمان احساس تشنگی کردید از آن بنوشید.

چه کم مایعات بنوشید و چه زیاد، بدن شما در تداوم تامین شیر خیلی خوب عمل می‌کند؛ بنابراین اگر زیاد احساس تشنگی کردید اصلا نگران این نباشید که نوزاد شما از این بابت شیرتان را از دست می‌دهد. درواقع بهتر است برای رفع تشنگی خود و حفظ رطوبت بدنتان به اندازه کافی مایعات بنوشید.

با این حال اگر در دوران شیردهی همچنان نگران هستید که آیا بدن‌تان مایعات کافی دریافت می‌کند یا خیر؛ رنگ ادرار خود را کنترل کنید.

اگر ادرار شما بی‌رنگ است به این معناست که بدن‌تان مایعات کافی دریافت می‌کند اما اگر رنگ آن زرد کدر یا تیره است و بوی قوی هم می‌دهد،‌ همچنین احساس بی‌انرژی بودن و از هوش رفتن می‌کنید می‌تواند به این معنا باشد که بدن شما کم آب شده در نتیجه باید مایعات بیشتری بنوشید.

آیا در دوران شیردهی باید کالری بیشتری بخورید؟

به‌عنوان بانویی که تازه مادر شده و بچه شیر می‌دهد شما نیازی به مصرف کالری بیشتر ندارید، چراکه بدن شما در تولید شیر خیلی خوب عمل می‌کند. درواقع بگذارید اشتهایتان شما را در این مسیر راهنمایی کند؛ به این معنا که هر زمان احساس گرسنگی کردید غذا بخورید. این کاملا طبیعی است که بدن‌تان در دوران بارداری ذخایر چربی تولید کند تا بتواند شما را برای شیردهی آماده کند؛ شیر دادن به نوزاد به شما کمک می‌کند تا این ذخایر چربی را به انرژی برای تولید شیر تبدیل کنید.

در عین حال ممکن است در طول دوران شیردهی شما با انواع توصیه‌های متفاوتی درباره میزان کالری مصرفی مواجه شوید اما بسیار سخت می‌توان گفت که آیا شما به طور روزانه به مصرف کالری بیشتر نیاز دارید یا خیر؛ درواقع این مسئله بستگی به موارد زیر دارد؛

وزن قبل از بارداری شما

وزنی که در طول بارداری گرفته‌اید

میزان فعالیت فیزیکی شما

آیا می‌توانید در طول شیردهی وزن کم کنید؟!

شما در بهترین حالت برای کاهش وزن تدریجی قرار دارید. کم کردن 500 گرم تا یک کیلو در هفته تاثیری بر میزان و کیفیت شیری نمی‌گذارد که بدن شما می‌سازد.

در عین حال اگر قصد دارید خودتان برای کاهش وزن اقدام کنید بهتر است صبر کنید تا معاینه پس از زایمان حدود هفته ششم تا هشتم بگذرد و بعد برنامه غذایی سالم و مناسبی را آغاز کنید که البته بهتر است حتما تحت‌نظر پزشک باشد چون قبل از هر چیزی شما در دوران شیردهی قرار دارید و سلامت نوزادتان از همه چیز مهم‌تر است. پزشک در این مورد شما را برای بهره‌مندی از یک رژیم غذایی سالم به همراه ورزش مناسب راهنمایی می‌کند و در نتیجه می‌توانید بدون دغدغه به این امر بپردازید. با این حال آنچه که نباید از ذهن شما بیرون برود این است؛ شما تازه مادر شده‌اید، بنابراین به تمام قدرت خود نیاز دارید. زیاده‌روی در برنامه‌هایی مانند تلاش برای کاهش وزن می‌تواند روند بازیابی فیزیکی شما را کند کرده و اتفاقا باعث شود بیشتر احساس خستگی کنید درحالی‌که نوزادتان بیش از هر کسی در این شرایط به شما نیاز دارد و البته که سلامت او و شیری که از آن تغذیه می‌کند باید در اولویت قرار بگیرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 639382 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟