کیوتن را می‌توان از مواد غذایی فراوانی مانند گوشت گاو، جوجه و ماهی و از سبزیجاتی همانند اسفناج و گل کلم و کلم بروکلی و میوه‌هایی نظیر توت فرنگی و پرتقال و انواع دانه‌ها و مغزها تامین کرد.

بدن انسان به صورت طبیعی کیوتن تولید می‌کند ولی با بالا رفتن سن، این تولید کاهش می‌یابد. غیر از بالا رفتن سن، کمبود ویتامین ب 6، نقص ژنتیکی، افزایش تقاضای بافت‌ها در اثر بیماری، استرس اکسیداتیو ناشی از افزایش سن و عوارض جانبی درمان با استاتین نیز ، از مهمترین عوامل کاهش کیوتن در بدن است.

راز سلامتی با مصرف کیوتن  

کوآنزیم کیوتن برای سلامتی مزایای بسیاری داردکه از عمده آن‌ها می‌توان به درمان نارسایی قلبی، کمک به باروری و تحریک اسپرم و تخمدان، کمک به جوان نگهداشتن پوست، بهبود سردردهای میگرنی، بهبود عملکرد عضله‌ها در فعالیتهای ورزشی، بهبود عملکرد مغز، بهبود بیماری دیابت و حتی پیشگیری از سرطان اشاره کرد.

برای مثال در مطالعه ای که روی 420 فرد مبتلا به نارسایی قلبی انجام شده است ، مشخص شده درمان با کیوتن به مدت دوسال مداوم ، علائم بیماری آنها را بهبود بخشیده و خطر مرگ ناشی از مشکلات قلبی را کاهش داده است. به نظر می‌رسد که درمان با کیوتن می‌تواند به بازگرداندن سطح تولید انرژی و کاهش اکسیداتیو و بهبود عملکرد قلب کمک کند.

حذف کیوتن چه پیامدهایی دارد؟

کیوتن عمدتا در میتوکندری سلول‌ها زندگی می‌کند. از آن‌جایی که میتوکندری‌ها مولد اصلی انرژی سلول‌ها هستند و با افزایش سن عملکرد آن‌ها کاهش می‌یابد، عملکرد غیرطبیعی آن‌ها می‌تواند باعث اختلالات زیادی در بدن شود که به توضیح چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم

اختلال در عملکرد میتوکندری‌ها می‌تواند باعث افزایش کلسیم و تولید بیش از حد رادیکال‌های آزاد شود که در نتیجه آن، محافظت آنتی اکسیدان‌ها کاهش می‌یابد و سلولها انرژی کمی‌تولید می‌کنند.

در نهایت این فرآیند، عوارضی دارد که یکی از آنها سردردهای میگرنی است که مصرف کیوتن می‌تواند به صورت قابل توجهی این سردردها را کاهش دهد یا از وقوع آن‌ها پیشگیری کند.

یکی دیگر از این عوارض بر روی انرژی عضلانی است که باعث کاهش اثرات مثبت ورزش ، بر روی ماهیچه‌ها می‌شود، ولی مصرف کیوتن ، انرژی عضلات را افزایش داده و به کاهش خستگی کمک می‌کند.

عملکرد غیرطبیعی میتوکندری، با مقاومت به انسولین مرتبط است. مطالعات نشان داده که کیوتن ، حساسیت به انسولین را بهبود داده و سطح قند خون را تنظیم می‌کند. به طوریکه که تحقیقات نشان داده کسانی که مکمل کیوتن را به مدت 12 هفته مصرف کرده‌اند ، میزان قند خون ناشتا و هموگلوبین ای وان سی آن‌ها، به طرز قابل توجهی بهبود پیدا کرده است.

مطالعات نشان داده که بیماران سرطانی سطوح پایین‌تری از کیوتن را دارند. کیوتن می‌تواند از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کند و تولید انرژی را تقویت کرده و به پیشگیری از ابتلا به سرطان و حتی بهبود آن کمک کند.

با افزایش سن، عملکرد میتوکندریها کاهش می‌یابد و باعث مرگ سلولهای مغز شده و منجر به بیماری‌هایی نظیر پارکینسون یا آلزایمر می‌شود. ازآنجایی که مغز به دلیل محتوای اسیدچرب بالا و نیاز به اکسیژن ، مستعد آسیب اکسیداتیو است ، ممکن است به کارکرد حافظه و شناخت و عملکرد مغز اختلال وارد کند. مصرف کیوتن این ترکیبات مضر را کاهش داده و حتی پیشرفت بیماریهای مرتبط با عملکرد مغز را متوقف می‌کند.

کیوتن و تاثیر آن روی پوست

یکی از مهمترین تاثیرات کیوتن، روی پوست است.استفاده از کیوتن به روی پوست، آسیب اکسیداتیو ناشی از اشعه فرابنفش را کاهش می‌دهد و حتی عمق چین و چروک‌ها را به طرز شگفت انگیزی از بین می‌برد.

به استثنای کودکان زیر سه سال ، استفاده از کیوتن به همه افراد در هر رده سنی کمک می‌کند. این ماده در شکل موضعی خود معمولا در سرم‌ها ، کرم‌های دورچشم، کرم‌های آبرسان ، دستمال مرطوب‌ها و میسلارواتر‌ها یافت می‌شود.

اما از بین تمام محصولات آرایشی بعضی از آن‌ها به کیوتن بیشتری نیاز دارد. به این دلیل که ممکن است در مصرف روزانه شما قرار بگیرد و این مصرف، کمک کند که پوست شما همزمان به جوانسازی هم نزدیک شود. 

به عنوان مثال یکی از محصولاتی که باید حتما به میزان کیوتن موجود در آن دقت کنید، دستمال‌های مرطوب است. شما از دستمال مرطوب به عنوان پاک‌کننده آرایش استفاده می‌کنید. شاید هیچ وقت هم از چنین محصولی توقع نداشته باشید که به جز پاک کردن عمیق پوست کارایی دیگری داشته باشد. اما جالب است بدانید در برخی از برندهای ایرانی، کیوتن در دستمال مرطوب‌ها استفاده شده تا علاوه بر خاصیت پاک‌کنندگی، عمل جوانسازی پوست هم انجام شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از خرید هر نوع دستمال مرطوبی به ماده کیوتن موجود در آن دقت کنید.

کدخبر: 1028924 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟