چشم زمین را ببینید | فیلم
حجم ویدیو: 2.86M | مدت زمان ویدیو: 00:00:18

به گزارش رکنا، چشم زمین نام چشمه ای باشکوه است که شکل و رنگ فوق‌العاده‌ای دارد و یکی از سرچشمه‌های طولانی‌ترین رودخانه دالماسی - سیتینا است . قبل از اینکه به دریای آدریاتیک رها شود، حدود یکصد کیلومتر طی می کند. آب های آن در پای دینارا، بلندترین توده کوه در کرواسی و در نزدیکی مرز بوسنی و هرزگوین جریان دارد.

به دلیل شباهت زیاد به چشم با سایه های متنوع آبی و فیروزه ای به چشم زمین معروف است. بدون شک یکی از خاص ترین و جذاب ترین زیبایی های منطقه است. آب صاف و شفاف این چشمه از حفره زیرزمینی به عمقی بیش از 150  متری به سطح زمین می آید . این شکوه کار دست طبیعت است که هر بازدیدکننده ای را در برابر عظمت خود به سکوت وادار می کند.

سرچشمه فیروزه ای رودخانه ستینا (Cetina River) در دامنه کوه دینارا (Dinara Mountains) به منظره ای دیدنی در این ناحیه تبدیل شده است. این حفره سرچشمه رود ستینا میباشد. این منطقه برای بازدید به اندازه کافی زیبا است و ارزش وقتی که برای دیدنش می گذارید را دارید.

می‌توان آن را از طریق مسیری که مستقیماً از یک کلیسای ارتدکس منتهی می‌شود پیدا کرد، و در پایین‌دست، نه چندان دور از سرچشمه، بقایای یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای کرواسی وجود دارد که قدمت آن به قرن نهم بازمی‌گردد.

همچنین دره رودخانه ستینا به عنوان یک مکان مهم تاریخی و باستانی شناخته می شود.

باستان شناسان محورهایی از عصر سنگ، بقایای سلاح های لژیونر رومی، ابزار قرون وسطایی و غیره را در مناطق اطراف بستر رودخانه ستینا یافتند که از اهمیت تاریخی برخوردارند یافته اند.

چشم آبی Modro oko|Blue Eye یکی از سرمنشاهای رودخانه سیتینا

رودخانه ستینا از کوه دینارا Dinara Mountains آغاز و آب خود را از سرچشمه های گلوا، چشمه ووکوویچا و چشمه باتیشا که از معروفترین آنهاست تشکیل می شود.

درنهایت رودخانه ستینا به دریای آدریاتیک سرریز می شود. این رود از کشور کرواسی می‌گذرد. طول آن ۱۰۱ کیلومتر (۶۳ مایل) است.

همچنین کانیون رودخانه ستینا به عنوان یک مکان مهم تاریخی و باستانی شناخته می شود.

باستان شناسان محورهایی از عصر سنگ، بقایای سلاح های لژیونر رومی، ابزار قرون وسطایی و غیره را در مناطق اطراف بستر رودخانه ستینا یافتند که از اهمیت تاریخی برخوردارند یافته اند.

چگونه این چشمه تشکیل شده است؟

چشمه کارستی Karst spring از حاصل فرایند نفوذ آب مخازن بزرگتر زیرزمینی در یک مخزن کوچکتر زیرزمینی و خروج آب از آن چشمه باشد گفته می‌شود.

منبع اصلی رودخانه ستینا

منبع رودخانه ستینا با مخلوط رنگ های فیروزه ای، لاجوردی، سبز آبی سبز و زمرد مراجعین خود را غافلگیر می کند.

عمق این سرچشمه بزرگ تا عمق 150 متر می رسد، اگرچه کشف مناطق زیر آب چشمه چشم آبی Modro oko|Blue Eye با غواصی امکانپذیر است. ولی لذت بردن از منظره و آب و هوای بیرون آن بیشتر توصیه می شود.

دریای آدریاتیک انتهای رود ستینا و سرچشمه چشمه چشم آبی Modro oko

دریای آدریاتیک در شمالی دریای مدیترانه واقع شده است که شبه‌جزیره آپنین را از شبه‌جزیره بالکان جدا می‌کند.

این دریا همچنین رشته‌کوه‌های آپنین را از آلپ دیناریک و کوهستان‌های مجاور آن جدا می‌سازد.

در غرب دریای آدریاتیک سواحل کشور ایتالیا می باشد و شرق آن نیز سواحل کشورهای اسلوونی، کرواسی، بوسنی و هرزگوین، مونته‌نگرو، آلبانی و بخشی از ایتالیا است.

کدخبر: 935096 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟