مراحل تزئین شله زرد + فیلم

به گزارش رکنا، تزئین شله زرد بسیار متنوع است و در ایام مذهبی به ویژه تزئین شله زرد نذری زیاد کاربرد دارد. در ادامه طرز تهیه شله زرد و مراحل تزئین این دسر شیرین و خوشمزه ایرانی را مشاهده می کنید.

مواد لازم

برنج ۲ پیمانه

شکر ۵ پیمانه

آب ۱۶ پیمانه

زعفران آب کرده ی غلیظ به میزان لازم

کره 60 گرم معادل 1/4 پیمانه

خلال بادام یک پیمانه

گلاب 1/2 پیمانه

طرز تهیه

برنج را بعد از پاک کردن خوب بشویید. آب را به برنج اضافه کرده و برنج را به مدت ۱۲ ساعت خیس کنید.

برنج را با همان آبی که خیس کرده اید روی حرارت قرار دهید و کف روی برنج را بگیرید. زمانی که برنج کاملا مغزپخت و شکفته شد و آبش کاملا تبخیر شد شکر را به آن اضافه کرده و حرارت را ملایم کنید. زعفران دم کرده و کره را هم اضافه کنید. خلال بادام را بشویید و با گلاب به شله زرد اضافه کنید. به مدت 15 دقیقه شله زرد را با دمکنی و روی حرارت خیلی ملایم دم کنید تا جا بیفتد. شله زرد را در ظرف سرو کشیده و با دارچین و خلال بادام و پسته تزیین کنید.

در صورتی که بخواهید شله زرد را قالبی تهیه کنید قالب سلیکونی یا پلاستیکی یا فلزی مورد نظرتون را چرب کنید و شله زرد را تا داغ است در قالب بریزید و بعد از خنک شدن قالب را به مدت 12 ساعت یا یک شب داخل یخچال بگذارید تا کاملا بسته شود. از قالب خارج کرده و تزیین کنید. نکات برنجی که برای شله زرد استفاده می کنیم بهتر است از نوع معطر و ایرانی باشد و ترجیحا نیم دانه. توجه داشته باشید که برنج شله زرد باید نرم و له شود. سپس شکر را اضافه کنید چون بعد از اضافه کردن شکر برنج دیگر نمی پزد.

سپس اگر برنج خوب نپزد شله زرد بعد از پخت آب می اندازد. یک نکته مهم دیگر در تهیه شله زرد این است که از ابتدای پخت تا زمانی که برنج کامل بپزد به هیچ عنوان نباید همش بزنید و کفگیر داخلش برود. با این روش شله زرد دیگر ته نمی گیرد. آب برنج که تمام شد و کاملا شکفته و پخته شد سپس شکر را اضافه می کنیم و ادامه کار.

دور ظرف را با خلال بادام و پسته و گل محمدی خشک و دارچین که با کمی روغن زعفرانی مخلوط و تزئین کردم. من دو تا هل درسته را با چاقو کمی برش دادم و اواسط پخت برنج در قابلمه گذاشتم تا همراه برنج پخته شود و عطرش را به شله زرد بدهد. وقتی شله زرد پخته شد هل ها را از شله زرد خارج کردم. با این روش پخت با آب کم بدون استفاده از ژلاتین می توانید شله زرد قالبی داشته باشید.

کدخبر: 1036949 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟