طرز تهیه رب غوره در خانه

به گزارش رکنا، با فرا رسیدن فصل تابستان، بازار غوره حسابی داغ می‌شود. اما غوره عمر کوتاهی دارد و خیلی زود باید از آن استفاده کرد. به همین خاطر، افراد زیادی به دنبال راه‌هایی برای نگهداری و استفاده از غوره در تمام فصول سال هستند. یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری از غوره، تهیه رب غوره است. در این قسمت طرز تهیه رب غوره را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه رب غوره

برای تهیه تقریبا یک شیشه متوسط رب غوره به مواد زیر احتیاج دارید:

غوره تازه     ۱ کیلوگرم

نمک     به مقدار لازم

آب     به مقدار لازم

مراحل تهیه رب غوره

برای تهیه این رب خوشمزه خانگی و خوشمزه، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: آماده‌سازی غوره‌ها

برای تهیه رب غوره، ابتدا درون یک کاسه بزرگ آب سرد ریخته و مقداری نمک به آن اضافه کنید. غوره‌ها را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این محلول بخیسانید.

پس از این مدت، غوره‌ها را آبکش کنید و سپس با آب تمیز چندین بار بشویید. غوره‌های شسته شده را روی یک پارچه تمیز و خشک پهن کنید و در مکان سایه‌دار و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

مرحله دوم: پختن غوره

برای پخت غوره، ابتدا باید چوب آن‌ها را جدا کنید. سپس غوره‌ها را در یک قابلمه ریخته و به آن‌ها نمک و آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و گهگاه با قاشق، غوره‌ها را هم بزنید تا به طور یکنواخت پخته شوند. باید غوره‌ها را آنقدر بپزید تا کاملا نرم شوند.

مرحله سوم: له کردن غوره‌ها

بعد از پخت، اجازه دهید غوره‌ها کمی خنک شوند. سپس، آن‌ها را در آبکش ریخته و با استفاده از دست یا کفگیر به خوبی له کنید تا آبغوره از آن‌ها خارج شود.

دقت کنید که در حین له کردن، هسته و پوست غوره‌ها جدا شده و وارد آبغوره نشوند. اگر نگران ورود هسته و پوست غوره به آبغوره هستید، می‌توانید آبغوره را از صافی عبور دهید.

مرحله چهارم: پختن رب غوره

آبغوره صاف‌ شده را درون قابلمه بریزید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. به طور مداوم آبغوره را هم بزنید تا به غلظت دلخواهتان برسد. این فرآیند ممکن است چند ساعت به طول انجامد، پس صبور باشید و به هم زدن مداوم ادامه دهید تا آبغوره غلیظ شده و به قوام مورد نظرتان برسد.

مرحله پنجم: بسته‌بندی و نگهداری رب غوره

پس از پایان پخت، اجازه دهید رب غوره کاملا خنک شود. سپس آن را در ظرف‌های تمیز و خشک بریزید و درب آن‌ها را محکم ببندید. نوش جانتان!

فوت و فن‌های پختن رب غوره خوشرنگ و خوشمزه

برای تهیه یک رب خوشمزه و باکیفیت، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

    رب غوره را در مکانی خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید و حرارت نگهداری کنید.

    از قاشق تمیز و خشک برای برداشتن رب استفاده کنید. هرگز از قاشق چرب یا مرطوب استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند باعث خراب شدن رب شود.

    اگر قصد دارید رب غوره را برای مدت طولانی‌ نگهداری کنید، آن را فریز کنید.

    برای تهیه رب با کیفیت، از غوره‌های تازه و سالم استفاده کنید. غوره‌های فاسد یا کهنه می‌توانند طعم و کیفیت رب را تحت تأثیر قرار دهند و باعث ایجاد طعمی نامطلوب شوند.

    غوره عسگری به دلیل نداشتن هسته، یک انتخاب ایده‌‌آل برای تهیه رب است. زیرا، این ویژگی باعث می‌شود که فرآیند تهیه رب آسان‌تر شده و دردسر جدا کردن هسته‌ها از غوره‌ را نداشته باشید.

    هنگام تهیه رب، نمک را به تدریج اضافه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا طعم رب را کنترل کنید و از شور شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید.

    می‌توانید در پایان پخت رب، کمی روغن‌مایع به آن اضافه کنید. این کار به افزایش ماندگاری رب غوره کمک می‌کند.

    یکی از نکات کلیدی در تهیه این رب خوشمزه، هم زدن مداوم آن در طول پخت است. این کار از ته گرفتن و ایجاد طعم سوختگی در رب جلوگیری می‌کند.

    دم غوره‌ها می‌تواند طعم گس و نامطلوبی به رب بدهد. بنابراین، برای داشتن ربی خوش‌طعم حتما دم غوره‌ها را جدا کنید.

منبع: اکالا

کدخبر: 1027145 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟