آبشار پونه زار بلندترین آبشار استان اصفهان + نزدیک ترین جاهای دیدنی به آبشار پونه زار

به گزارش رکنا، آبشار پونه زار فریدونشهر یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جاذبه های گردشگری اصفهان است که هنوز برای بسیاری از گردشگران ناشناخته است. اگرچه به‌دلیل آسیب‌هایی که مسافران و گردشگران به جاذبه‌های گردشگری وارد می‌کنند، بسیاری از شناخته شدن جاذبه‌های شهر و روستای خود احساس خوبی ندارند؛ ولی نباید تمام گردشگران را به یک چشم نگاه کرد و بسیاری از گردشگران با فرهنگ حفظ جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی آشنایی دارند و بر عدم آسیب‌رسانی به این جاذبه‌های ارزشمند تاکید دارند.

آبشار پونه زار نیز از این قضیه مستثنی نیست و فقط در صورتی زیبا است که بازدیدکنندگان بر حفظ زیبایی‌های آن استوار و پایبند باشند. آبشار پونه‌زار فریدونشهر با دیوارهای خزه‌ای سبز رنگ، لایه‌های پوششی از گیاهان وحشی پونه و درختان زرشک در اطراف آن، زیبایی خاص و چشم‌اندازی منحصربه‌فرد دارد. پس اگر قصد دارید تا خود را برای سفر به بهشت گمشده اصفهان آماده کنید، مانند همیشه در ادامه با ما در پته همراه شوید.

آشنایی با آبشار پونه زار

آبشار پونه زار چغیورت در فاصله 25 کیلومتری غرب فریدونشهر قرار دارد و نزدیک‌ترین روستا به این آبشار، روستای پشتکوه است. آبشار پونه‌زار با ارتفاع 40 متری، لقب بلندترین آبشار استان اصفهان را یدک می‌کشد و یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی اطراف استان در فصل بهار است. آب این آبشار از چندین چشمه تامین می‌شود که دارای خواص درمانی هستند و می‌توانید برای آب‌درمانی از آن‌ها استفاده کنید. آبشار پونه زار از ارتفاعات زاگرس و آب حاصل از ذوب شدن برف‌ها و یخچال‌های قله‌های مرتفع سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری نسبتا کوتاه به رود وهرگان می‌ریزد.

یکی از سرچشمه‌های آبشار پونه زار در فاصله دو الی سه کیلومتری از این آبشار قرار دارد و در ادامه این مسیر با چندین سرچشمه دیگر ترکیب می‌شود. تمامی سرچشمه‌های آبشار پونه‌زار دائمی هستند و چندین سرچشمه مهم دیگر این آبشار در مسیر پاکوب آن قرار دارند. در فضای بالای آبشار، آب در پهنه‌ای وسیع در میان سنگ‌ها پخش شده است که می‌توانید در فضای ایجاد شده بر روی تخته‌سنگ‌ها اقدام به پیاده‌روی کنید.

آب آبشار پونه زار در تمامی فصل‌های سال بسیار سرد است و بالاخص در فصل زمستان که از شدت سرما، یخ می‌زند و برای آبشارنوردی و صخره‌نوردی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درک عمق سرمای آبشار پونه‌زار باید ماه‌های دی و بهمن را انتخاب کنید که دمای آب و هوای منطقه در پایین‌ترین حالت خود قرار دارد.

اگرچه آبشار پونه‌زار حدود 40 متر ارتفاع دارد، ولی دیواره‌های این آبشار بین 70 تا 75 متر ارتفاع دارند و برخی به اشتباه، ارتفاع این آبشار را 70 متر تلقی می‌کنند. ضمنا همانطور که اشاره شد، آبشار پونه‌زار در تمام فصل‌های سال پرآب و برقرار است و صرفا به‌دلیل شدت سرمای آب و هوای منطقه در زمستان یخ می‌بندد.

از طرفی با اینکه آبشار پونه‌زار بلندترین آبشار استان اصفهان است، ولی هنوز هم از دید بسیاری از گردشگران و مسافران پنهان مانده است و منطقه‌ای بکر و دست‌نخورده در اطراف نصف جهان است. زیبایی‌های آبشار پونه‌زار را می‌توان در فصل بهار به شکوفا شدن لاله‌های واژگون در طبیعت اطراف آن مشاهده کرد.

وجه تسمیه آبشار پونه زار

در مسیر دسترسی به آبشار پونه زار و محیط اطراف آن با انبوه گیاهان پونه مواجه می‌شوید که در فصل‌های بهار و تابستان پر از شکوفه و شکوه می‌شوند. از همین رو، این آبشار را پونه‌زار نامیده‌اند. پس از رسیدن به محیط اطراف آبشار، تنفس آب و هوای پاک منطقه هم از نفس گیاهان پونه نشات می‌گیرد.

از طرفی روش گل‌های وحشی پونه در دامنه‌های کوه اطراف آبشار باعث شده است تا به این آبشار، آبشار پونه‌زار چغیورت بگویند. در واقع اهالی منطقه اعتقاد دارند که چغیورت برگرفته از چغورته بوده که ترکیبی از چغور (گودی) و ته (کوه) است.

آبشار پونه زار کجاست؟

آبشار پونه‌زار بلندترین آبشار استان اصفهان، در فاصله 25 کیلومتری غرب فریدونشهر قرار دارد و در نزدیکی روستای پشتکوه قرار دارد.

آدرس آبشار پونه زار: استان اصفهان، فریدونشهر، نزدیک به روستای پشتکوه، آبشار پونه‌زار

مسیر دسترسی به آبشار پونه زار

برای بازدید از آبشار پونه‌زار باید ابتدا به‌طرف فریدونشهر حرکت کنید تا به مسیرهای دسترسی آن برسید. مسیرهای دسترسی به فریدونشهر از طرف شهرکرد، اسکندری، جاده شبان و شهر داران میسر است. از فریدونشهر تا شهرکرد حدود 145 کیلومتر و تا شهر اصفهان 188 کیلومتر فاصله وجود دارد.

پس از رسیدن به فریدون‌شهر و عبور از این شهر به یک سه‌راهی می‌رسید که سمت راست آن به آبشار پونه‌زار و مسیر دیگر آن به چشمه لنگان راه دارد. پس از طریق مسیر سمت راست به حرکت خود ادامه دهید تا در نهایت پس از پیمودن 13 کیلومتر به آبشار پونه‌زار برسید.

همانطور که اشاره شد از فریدونشهر تا آبشار پونه‌زار حدود 25 کیلومتر فاصله وجود دارد که فاصله چندان زیادی نیست؛ ولی به‌دلیل مسیر پرپیچ‌ و خم و پرفراز و نشیب آن، برای پیمودن این مسیر حداقل به نیم ساعت زمان نیاز خواهید داشت. با رسیدن به پارکینگ باید این بار بین 20 تا 30 دقیقه پیاده‌روی و کوهپیمایی کنید تا به چشمه‌های پونه‌زار در بالای آبشار پونه‌زار برسید.

فراموش نکنید که در طول مسیر از عجله، شوخی‌های خطرناک و بی‌احتیاطی پرهیز کنید که مسیری بس خطرناک و پرهراس دارد که می‌تواند حادثه‌آفرین و جانگیر باشد. از مسیر اصلی که به آبشار پونه‌زار حرکت کنید تا به بالای این آبشار برسید. برای رسیدن به آبشار باید از کناره و دیواره آن با احتیاط کامل پایین رفته که شیب تندی هم دارد.

فاصله آبشار پونه زار تا اصفهان

از آبشار پونه‌زار تا شهر اصفهان حدود 210 کیلومتر فاصله وجود دارد. با در نظر گرفتن صعب‌العبور و کوهستانی بودن مسیر دسترسی به این آبشار، باید بین سه الی چهار ساعت را تا رسیدن به مقصد بپیمایید. ضمنا در نظر داشته باشید که در فصل زمستان به‌دلیل بارش باران و برف شدید، مسیر دسترسی به این آبشار به‌دلیل برف و یخ‌بندان مسدود شود.

    مسیر دسترسی به آبشار پونه‌ زار از اصفهان: شهر اصفهان-فریدون‌شهر-روستای چغیورت-سه‌راهی پونه‌زار به‌طرف راست-پارکینگ آبشار-مسیر پیاده‌روی 20 الی 30 دقیقه‌ای

فاصله آبشار پونه زار از تهران

از آبشار پونه زار تا شهر تهران حدود 550 کیلومتر فاصله وجود دارد که با توجه به سختی‌های مسیر منتهی به آبشار پونه‌زار، این سفر بین 7 تا 8 زمان خواهد برد. برای دسترسی به آبشار پونه‌زار از تهران باید ابتدا به‌طرف سلفچگان قم حرکت کرده و پس از آن مسیر داران را در پیش گرفته تا به فریدون‌شهر برسید. در نهایت هم پس از رسیدن به فریدون‌شهر همانند مسیر دسترسی به آبشار پونه‌زار از اصفهان باید 25 کیلومتر مسیر پرپیچ‌وخم را به‌طرف غرب این شهر و پارکینگ آبشار حرکت کنید. پس از رسیدن به آبشار پونه‌زار باید وسیله‌نقلیه خود را پارک کنید تا پس از پیمودن حدود 20 الی 30 دقیقه پیاده‌روی و کوه‌پیمایی به آبشار پونه‌زار برسید.

    مسیر دسترسی به آبشار پونه‌زار از تهران: شهر تهران-سلفچگان-شهر داران-فردون‌شهر-روستای چغیورت-سه‌راهی پونه‌زار به‌طرف راست-پارکینگ آبشار-مسیر پیاده‌روی 20 الی 30 دقیقه‌ای

آب و هوای آبشار پونه زار

آب و هوای منطقه آبشار پونه وار در فصل‌های مختلف متفاوت است، ولی موردی که واضح و مبرهن است، دمای منطقه از 25 درجه سانتی‌گراد بیشتر نمی‌شود. در واقع تابستان‌های آبشار پونه‌زار هم لذت‌بخش و شب‌های آن خنک و معتدل است. با رسیدن فصل بهار، دمای منطقه بین 5 تا 15 درجه سانتی‌گراد نوسان دارد و بارش باران تا حدودی کاهش می‌یابد و از سطح متوسط به‌طرف بارش کم رو به افول است. در فصل بهار آبشار پونه‌زار در وضعیت نسبتا خوبی قرار دارد، طبیعت سرسبز، رنگارنگ و پرشکوفه آن بیش از هر چیزی به چشم می‌آید؛ ولی در این فصل هنوز هم تا حدودی سرمای هوا کاهش نیافته و شب‌های آن سرد و استخوان‌سوز است.

با نزدیک شدن به فصل تابستان و ورود به این فصل، دمای هوای بین 15 تا 25 درجه در حال تغییر است و بارش باران تا حد زیادی کاهش می‌یابد. این فصل را می‌توان بهترین زمان برای سفر به پونه‌زار دانست و شب‌های آن هم خنک و قابل تحمل هستند، ولی از خطر کم‌آبی این آبشار در روزهای پایانی فصل هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

با رسیدن به فصل پاییز دمای هوا کاهش می‌یابد و دوباره در بازه 15 تا 5 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد، ولی میزان بارندگی به‌مرور افزایش می‌یابد. منطقه اطراف آبشار پونه‌زار در این فصل، خوش‌آب‌وهوا و خنک می‌شود و احتمال بارش برف و باران در این فصل وجود دارد.

در نهایت با آغاز فصل زمستان، دمای هوا در بازه 5 تا 0 درجه سانتی‌گراد قرار گرفته و بارش برف و باران به بیشترین حالت خود می‌رسد. این فصل سردترین فصل و زمان برای بازدید از این آبشار است و احتمال بارش برف به مقدار بالا و مسدود شدن مسیر دسترسی به آبشار پونه‌زار وجود دارد.

بهترین زمان سفر به آبشار پونه زار

نقطه عطف آبشار پونه‌زار طبیعت سرسبز و زیبای منطقه و پوشش گیاهی متنوع و پر از پونه آن است که در فصل بهار شکوفا می‌شود. آبشار پونه‌زار در فصل بهار تا اوایل تابستان پرآب است و در بهترین حالت خود قرار دارد. پوشش گیاهی منطقه اطراف آبشار پونه‌زار همانطور که از نامش پیداست، پوشیده از گیاهان سبز پونه است که با شروع فصل بهار شروع به رشد می‌کنند.

البته فصل تابستان که آب و هوای منطقه تا حد زیادی افزایش می‌یابد و تا 25 درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد، بهترین زمان برای بازدید از آبشار پونه‌زار و آب‌تنی در حوضچه این آبشار است.

از آنجایی که آبشار پونه‌زار در فصل زمستان با کاهش شدید دمای هوا، شروع به یخ‌زدگی می‌کند، دیگر امکان آب‌تنی و نزدیک شدن به آب این آبشار را برای بسیاری غیرممکن می‌کند. از طرفی مسیر دسترسی به این آبشار در فصل زمستان به‌دلیل یخ‌زدگی و بارش برف و باران لغزنده و مسدود می‌شود که دسترسی به این آبشار را سخت و خطرناک می‌کند.

ولی اگر از یخ‌نوردان و آبشارنوردانی باشید که به چنین محیط‌هایی عادت دارید و از تجربه کافی برای سفر به این منطقه برخوردارید، قطعا بلندترین آبشار اصفهان می‌تواند یکی از بهترین مقاصد مورد هدف شما باشد.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار پونه زار

آبشار پونه‌زار را می‌توان یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های منطقه از نظر زیستگاه گیاهان متنوع و گونه‌های جانوری مختلف دانست که گیاهان پونه بیشترین نقش را در پوشش گیاهی منطقه ایفا می‌کنند. گیاهان پونه، گلپر، کنگر و شنگ در نزدیکی آبشار رشد می‌کنند و احتمالا خودتان بهتر می‌دانید که از چه خواص درمانی بالایی برخوردارند.

از طرفی گونه‌های جانوری منطقه اطراف آبشار هم از تنوع بالایی برخوردار هستند و این آبشار زیستگاه جانورانی چون سنجاب، سمندر، بزمجه، مارمولک و پرندگان است که بعضی از آن‌ها منبع تغذیه جانوران دیگر هستند. اوایل صبح با طلوع خورشید و اوایل شب با غروب خورشید می‌توانید این جانوران را در برخی نقاط این آبشار مشاهده کنید.

تفریحات آبشار پونه زار

آبشار پونه‌زار که در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد، یکی از بهترین مکان‌ها برای تفریحاتی از قبیل طبیعت‌گردی، پیاده‌روی و کوه‌نوردی است که در این میان می‌توانید با کمپینگ، عکاسی، آب‌تنی و شنا به آن جلوه‌های زیبایی ببخشید.

طبیعت‌گردی و پیاده‌روی

همانطور که اشاره شد، آبشار پونه‌زار به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات رشته‌کوه‌های زاگرس از طبیعت زیبا و آب و هوای خنک و نسبتا سردی برخوردار است. از طرفی قرارگیری این آبشار در رشته‌کوه‌های زاگرس باعث شده است تا طبیعت اطراف این آبشار که از تنوع بالایی برخوردار است، شاداب و سرزنده باشد، هرچند مسیر دسترسی به این آبشار هم جای تامل دارد؛ زیرا صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی به آبشار پونه‌زار به علتی تبدیل شده است تا بازدیدکنندگان برای بازدید از این آبشار با سختی‌ها و چالش‌های متعددی مواجه شوند.

برای مثال اگر قصد طبیعت‌گردی و پیاده‌روی تا محل آبشار را دارید، باید از مهارت بالایی در کوه‌نوردی و صخره‌نوردی برخوردار باشید و تجهیزات کامل برای این سفر تفریحی را همراهتان داشته باشید. علاوه‌بر این موارد باید به میزان آمادگی جسمانی خود و سلامت جسم و روح خود توجه داشته باشید، زیرا اگرچه تماشای طبیعت زیبای آبشار پونه‌زار لذت‌بخش است، ولی این سفر می‌تواند خطرآفرین باشد.

عکاسی

تماشای کوه‌ها و صخره‌های بلند پوشیده از خزه‌ها و پونه‌های سبز، گل‌های رنگارنگ و مناظر بکر طبیعت اطراف آبشار پونه‌زار را می‌توان جزو بهترین سوژه‌های عکاسی به‌شمار آورد. در واقع زمانی که غرق در خلوت خود یا در حال لذت بردن از گردش خود همراه با دوستان یا آشنایان خود هستید، می‌توانید در لحظه اقدام به عکس‌برداری کنید.

عکس‌برداری و فیلم‌برداری از جریان آب آبشار از زمان ریزش تا جاری شدن بر سنگ‌ها، دشت‌ها و جنگل‌ها، حیوانات و پرندگان از طلوع آفتاب تا تاریک شدن آسمان می‌توانند سوژه‌های مناسبی برای خاطره‌سازی باشند.

آب تنی و شنا

اگرچه بسیاری فصل بهار را برای سفر انتخاب می‌کنند، ولی در مناطق سردسیر مانند مناطق اطراف آبشار پونه‌زار برای گرم شدن و کاهش دمای هوا باید تا فصل تابستان صبر کرد. آبشار پونه‌زار که یک آبشار دائمی و همیشه برقرار است، در فصل تابستان برای آب‌تنی و شنا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بخش پایین آبشار حوضچه‌های طبیعی متعددی تشکیل شده‌اند که عمق کمی دارند و می‌توانید بدون هیچ چالشی به آب‌تنی در آن‌ها بپردازید؛ البته توجه داشته باشید که مراقب فرزندان خود باشید یا حتی در صورت عدم اطمینان از کم‌عمق بودن آب از شنا در بخش‌های عمیق حوضچه خودداری کنید. ضمنا اگر به شنا در آب‌های عمیق تمایل دارید، حوضچه‌های آبشار پونه‌زار برای این خواسته مناسب نیستند.

کمپینگ و شب‌مانی

کمپینگ در طبیعت بکر و شب‌مانی در محیط اطراف آبشار پونه‌زار را نمی‌توان تجربه‌ای تکراری و مشابه با دیگر کمپینگ‌ها به‌شمار آورد؛ زیرا مسیر دسترسی به آبشار پونه‌زار برای بسیاری چالش‌برانگیز است و می‌توانید با خیالی راحت و به دور از هیاهو، شبی را در طبیعت زیبای این منطقه سپری کنید.

سعی کنید در محل‌هایی چادر خود را برپا کنید که خطر ریزش، طغیان آب و حملات حیوانات وجود نداشته باشد. اگرچه برای کمپینگ و شب‌مانی در طبیعت آبشار پونه‌زار، بهتر است لیست کامل تجهیزات کمپینگ را مطالعه کنید ولی بعضی از وسایل و اقلام ضروری برای کمپینگ در این محل عبارتند از:

    چادر

    کیسه‌خواب

    زیرانداز و پتو

    چراغ قوه

    مواد غذایی

جاهای دیدنی نزدیک آبشار پونه زار

برای بازدید از آبشار پونه‌زار می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی اطراف اصفهان و نزدیک به این آبشار هم بازدید کنید تا یک گردش تمام و کمال را تجربه کنید و از تک‌تک لحظات خود در سفر لذت ببرید. این جاهای دیدنی از آبشار پونه‌زار بین 5 تا 40 کیلومتر فاصله دارند و از این رو با پیمایش مسافت کوتاهی می‌توانید یک گردش ترکیبی را برای خود برنامه‌ریزی کنید. در ادامه به معرفی تعدادی از بهترین جاهای دیدنی نزدیک به آبشار پونه‌زار می‌پردازیم که می‌توانید فاصله هر کدام از این جاذبه های گردشگری را با آبشار پونه‌زار نیز مشاهده کنید:

غار باووک

غار باووک فریدونشهر یکی از زیباترین غارهای اطراف اصفهان و آبشار پونه‌زار است که می‌توانید در فاصله 20 کیلومتری از این آبشار به آن دسترسی پیدا کنید. اگرچه از غار باووک اطلاعات زیادی در دست نیست، ولی از اندک اطلاعات بدست آمده از این محل می‌توان به وجود تالارها، چاه‌ها و دهلیزهایی اشاره کرد. این تالارها، چاه‌ها و دهلیزها که هنوز در دل این غار قرار دارند، رازآلود و پنهان باقی مانده‌اند و کمتر کسی از آن‌ها بازدید کرده است.

فاصله غار باووک تا آبشار پونه‌زار    20 کیلومتر

آدرس     استان اصفهان، شهرستان فریدونشهر، غار باووک

غار کلبیس کب

غار کلبیس کب یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی اطراف اصفهان و آبشار پونه‌زار است که در فاصله 1 کیلومتری از شهرستان فریدونشهر قرار دارد. نکته جالبی که درباره غار کلبیس کب وجود دارد، نام این آبشار است که در واقع واژه اصلی آن کالبیس کوبی است که در زبان گرجی به‌معنای غارزن‌ها آمده است.

اما دلیل اصلی نام‌گذاری این غار چه بوده است؟ علت نام‌گذاری این غار به یک واقعه تاریخی در هنگام سقوط سلسله صفویان بازمی‌گردد؛ زمانی که افغان‌ها به ایران حمله‌ور می‌شوند و سلسله صفویه در آستانه فروپاشی قرار داشته است، زنان و دختران گرجستانی ساکن منطقه به این غار پناه آورده‌اند و آن را پناهگاه خود ساخته‌اند. بعدها در سفرنامه ظل‌السلطان، فرزند ناصرالدین شاه قاجار که از روستای چغیورت بازدید کرده است به سکونت مهاجران گرجی در این منطقه اشاره شده است و از این رو، غار مذکور به کلبیس کب معروف شده است.

غار کلبیس کب حدود 25 متر طول دارد و عرض آن هم بین 3 تا 7 متر است که در بعضی بخش‌های آن کمتر و بیشتر می‌شود. ارتفاع این غار هم مستثنی از این قضیه نیست و بخش‌های مختلف این غار بین 2 تا 6 متر ارتفاع دارند و کف تمام این غار مسطح و معبر است. نکته جالب دیگری که در رابطه با این غار وجود دارد، راه خروجی دیگری در انتهای آن است که به‌علت باریک بودن، از خارج غار قابل مشاهده نبوده و برای فرار غارنشینان مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

فاصله غار کلبیس کب تا آبشار پونه‌زار    حدود 25 کیلومتر

آدرس     استان اصفهان، یک کیلومتری شهرستان فریدون‌شهر، غار کلبیس کب

غار پیرهشتاد

روستای چغیورت که در فاصله 10 کیلومتری از فریدونشهر قرار دارد، نزدیک‌ترین روستا به غار پیرهشتاد، دیگر جاذبه دیدنی نزدیک آبشار پونه‌زار و اطراف اصفهان است. غار پیرهشتاد در ارتفاعات کوه هشتاد که در میان کوه‌نوردان و اهالی منطقه شناخته شده است، قرار دارد.

از روستای چغیورت تا چشمه و بیشه‌زار هشتاد حدود 2 کیلومتر مسیر خاکی وجود دارد. از بیشه زار تا رسیدن به آخرین چشمه این منطقه که زیر درختی قرار دارد، مسیری وجود دارد که به‌صورت پیاده حدود یک ساعت به طول می‌انجامد. غار پیرهشتاد در نزدیکی همین تک درخت قرار دارد و چهار دیواری ورودی این غار از پای درخت قابل مشاهده است. این غار در زمان‌های گذشته خلوتگاه مرد زاهد و تارک دنیایی بوده است و از همین رو نام پیر را بر غار نهاده و آن را پیرهشتاد نامیده‌اند. فرضیه دیگری هم وجود دارد مبنی بر اینکه داخل غار پیرهشتاد همانند غار باباجابر مراسمات آیینی انجام می‌شده که این غار را به مکانی مقدس و ارزشمند برای اهالی منطقه تبدیل کرده است.

غار پیرهشتاد در میان سنگ‌های کنگلومرایی ایجاد شده است و با عبور از درون چاهی به عمق 3 متر، وارد دالانی خواهید شد که طول آن به 20 متر می‌رسد. در انتهای مسیر کاوش دالان مذکور به دو بخش مجزا خواهید رسید که بخش سمت راست آن به تالاری با سقفی کوتاه منتهی می‌شود که درست در وسط آن، یک ستون سنگی زیبا قرار گرفته است. در انتهای این تالار به یک دالان دیگر می‌رسید که به چندین دهلیز کوچک و بزرگ منتهی می‌شود و در نهایت به انتهای غار خواهید رسید. به‌طورکلی مجموعه تالار و دالانهای غار پیرهشتاد حدود 200 متر برآورد شده است و بسیاری از بخش‌های این غار دارای پوشش گیاهی گل کلمی هستند.

کاوش غار پیرهشتاد نیاز به مهارت بالای غارنوردی، تجهیزات کوه‌نوردی و غارنوردی و آمادگی جسمانی بالا دارد و اگر تجربه کافی برای این امر مهم را ندارید، بهتر است تا از یک راهنما کمک بگیرید. غار پیرهشتاد به‌دلیل اهمیت تاریخی و زیبایی طبیعی آن که در میان سنگ‌های کنگلومرایی قرار دارد و مخصوصا سنگ‌های مخروطی و نوک‌تیزی که از سقف و دیواره‌های آن آویزان شده‌اند، ارزش بازدید و کاوش را دارد.

فاصله غار پیرهشتاد تا آبشار پونه‌زار    حدود 15 کیلومتر

آدرس     استان اصفهان، 10 کیلومتری شهرستان فریدون‌شهر، غار پیرهشتاد

غار چشمه ریزان

غار چشمه ریزان یا غار چشمه ریسان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی نزدیک آبشار پونه‌زار است که در روستای حاجی‌آباد از توابع شهرستان فریدونشهر قرار دارد. وارد غار چشمه ریزان که می‌شوید، صدای چکیدن آب درون چشمه به گوش می‌رسد و احتمالا به همین دلیل، آن را غار چشمه ریزان نامیده‌اند؛ هرچند متاسفانه از این غار اطلاعات دقیقی در دست نیست و فقط از موقعیت مکانی تقریبی و نام این غار اطلاعات مستندی وجود دارد.

فاصله غار چشمه ریزان تا آبشار پونه‌زار    حدود 10 کیلومتر

آدرس     استان اصفهان، 10 کیلومتری شهرستان فریدون‌شهر، روستای حاجی‌آباد، غار غار چشمه ریزان

دشت لاله‌ های واژگون

یکی دیگر از جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری نزدیک آبشار پونه‌زار، دشت لاله‌های واژگون است که در منطقه وسیعی از اطراف آبشار پونه‌زار و شهرستان فریدونشهر قابل رویت است. دشت لاله‌های واژگون در فصل بهار با زندگی دوباره زمین شروع به شکوفایی می‌کند و حدود 30 هکتار از مناطق اطراف فریدونشهر را لاله‌گون و قرمزپوش می‌کند.

دشت لاله‌ های واژگون را می‌توان در زمین‌های مجاور کوه‌های زاگرس، دامنه‌های شاهان کوه، اطراف چشمه لنگان، دره شادی و بیشتر زمین‌های اطراف دهستان‌های فریدونشهر مشاهده کرد. اگرچه لاله‌های واژگون را بیشتر با گل‌های لاله قرمز رنگ می‌شناسیم، ولی در میان این گل‌ها، گل‌های زردرنگی هم رشد می‌کنند که به زیبایی این منطقه رنگ و روی بیشتری داده‌اند.

پس اگر قصد دارید تا در سفر خود به آبشار پونه‌زار از مناطق اطراف آن هم بازدید کنید، دشت لاله‌های واژگون یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی اطراف این آبشار در فصل بهار است. با شروع فصل بهار آب و هوای این منطقه در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد و نسیم خنک بهاری عطر لاله‌های واژگون را در سراسر این دشت پخش می‌کند و شما را غرق در لذت می‌کند.

فاصله دشت لاله‌های واژگون تا آبشار پونه‌زار    حدود 30 کیلومتر

آدرس    استان اصفهان، شهرستان فریدون‌شهر، دشت لاله‌های واژگون

چشمه لنگان

چشمه لنگان دیگر جاذبه طبیعی و مکان دیدنی نزدیک آبشار پونه‌زار است که در اطراف شهرستان فریدونشهر در روستای سیبک قرار دارد. این چشمه پرآب در فصل بهار با ذوب شدن برف ارتفاعات و سرازیر شدن آب آن به چشمه به‌طرز چشم‌گیری افزایش می‌یابد و برای آب‌تنی و شنا مناسب می‌شود.

چشمه لنگان درواقع از زیر تخته‌سنگ‌های بزرگ با وارد کردن فشار زیادی به آن‌ها خارج می‌شود و ضمن تامین آب آشامیدنی روستای سیبک و روستاهای اطراف، آب مورد نیاز برای آبیاری مزارع اطراف را هم تامین می‌کند. از طرفی پرآب بودن چشمه لنگان باعث شده است تا زمین‌های اطراف آن در بیشتر روزهای سال سرسبز و خرم باشند و مزارع اطراف از حاصلخیزی خوبی برخوردار باشند.

آب خنک و گوارای چشمه لنگان زیر سقف آسمان خوش‌آب‌وهوای این روستا، مردم فریدونشهر را برای تفریح و سرگرمی به این روستا می‌کشاند. همچنین سالانه بسیاری از گردشگران و دوست‌داران طبیعت برای گردش و تفریح به این روستا سفر می‌کنند و اوقات خوشی را در کنار چشمه لنگان سپری می‌کنند.

پس اگر قصد دارید تا در سفر خود به آبشار پونه‌زار، از دیگر جاذبه‌های اطراف آن هم بازدید کنید، چشمه لنگان یکی از بهترین گزینه‌های روبروی شما است؛ زیرا امکانات رفاهی مناسبی از قبیل آلاچیق‌های چوبی، سرویس بهداشتی، نمازخانه و سوپرمارکت برای رفع نیاز بازدیدکنندگان و ساکنین روستا در نظر گرفته شده است.

فاصله چشمه لنگان تا آبشار پونه‌زار    حدود 36 کیلومتر

آدرس     استان اصفهان، شهرستان فریدون‌شهر، چشمه لنگان

اقامت در نزدیکی آبشار پونه زار

برای سفر به آبشار پونه‌زار و اقامت در نزدیکی این آبشار می‌توانید وابسته به نیاز و سلیقه خود به انتخاب یکی از گزینه‌های زیر بپردازید:

اقامتگاه‌ها و هتل‌های نزدیک آبشار پونه زار

اگر به اقامت در خانه‌های روستایی سنگی و سنتی روستاهای اطراف علاقه دارید یا دوست دارید تا صبح خود را چشیدن طعم غذاهای سنتی با نان محلی آغاز کنید، اقامت در اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی اطراف آبشار می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. البته در فصل‌های بهار و تابستان به‌دلیل استقبال گسترده از این اقامتگاه‌ها باید پیش از عزیمت به سفر، اقدام به رزرو این اقامتگاه‌ها کنید. از طرفی اقامت در هتل‌ها و مهمان‌سراهای اصفهان و فریدونشهر هم می‌توانند برای افرادی که اقامت در هتل را با هیچ اقامتگاه دیگری معاوضه نمی‌کنند، انتخاب مناسبی باشد؛ اگرچه در مقایسه با اقامتگاه‌های بوم‌گردی با آبشار پونه‌زار فاصله بیشتری دارند، ولی از امکانات رفاهی بهتری برخوردارند و امکان دسترسی به امکانات شهر را هم برای شما فراهم می‌کنند. از جمله اقامتگاه‌ها و هتل‌های نزدیک آبشار پونه‌زار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اقامتگاه بوم‌ گردی بام ایران

اقامتگاه بوم‌گردی بام ایران یک خانه با معماری سنتی و قدمت 140 ساله است که در 2 طبقه و با مجموع ظرفیت اسکان 25 نفر مسافر و گردشگر ساخته شده است. این اقامتگاه بوم‌گردی در سال 1394 به‌صورتی کاملا سنتی با هدف حفظ بافت سنتی و خانه‌های قدیمی و تاریخی فریدونشهر مرمت و بازسازی شد.

طبقه همکف اقامتگاه بوم‌گردی بام ایران دارای یک اتاق 10 متری و دو اتاق 12 متری است و طبقه بالای این اقامتگاه شامل یک اتاق 18 متری و دو اتاق 20 متری است. اتاق‌های این اقامتگاه به‌دلیل حفظ بافت سنتی آن فاقد سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی هستند؛ ولی در حیاط این اقامتگاه به‌طور مشترک برای تمام مهمانان، دو توالت ایرانی، دو توالت فرنگی و دو حمام در حیاط تعبیه شده است.

پارکینگ غیرمسقف مجهز به دوربین مدار بسته، سیستم سرمایشی و گرمایشی، آشپزخانه عمومی مجهز و امکان سفارش غذای محلی از جمله امکاناتی است که برای مسافران ساکن این اقامتگاه در نظر گرفته شده است.

    آدرس اقامتگاه بوم‌گردی بام ایران: استان اصفهان، شهرستان فریدونشهر، انتهای خیابان مطهری جنوبی، کوچه شقایق، بن‌بست بهار، اقامتگاه بوم‌گردی بام ایران

اقامتگاه بوم‌ گردی آقا خسرو

اقامتگاه بوم‌گردی آقا خسرو، یک خانه روستایی با معماری سنتی و زیبا، یکی دیگر از اقامتگاه‌های بوم‌گردی نزدیک آبشار پونه‌زار در فریدونشهر و روستای خویگان علیا است. این خانه روستایی قدمتی 100 ساله دارد و پس از مرمت و بازسازی در سال 1398 افتتاح شده و با فعالیت در حوزه بوم‌گردی اهمیت وجود خود را نشان داده است.

این اقامتگاه شامل 2 اتاق خواب با سرویس کف‌خواب، آشپزخانه با حداقل تجهیزات لازم برای آشپزی، سرویس بهداشتی اعم از ایرانی و فرنگی و یک حمام داخل ساختمان می‌شود. ضمنا این اقامتگاه دارای یک ایوان بزرگ و زیبا رو به کلیسای حضرت مریم است. همچنین لازم به ذکر است که این اقامتگاه در مجموع پذیرای 20 گردشگر و مهمان است که امکانات رفاهی دیگری از جمله موارد زیر را برای ساکنان این اقامتگاه فراهم کرده است:

    پارکینگ غیرمسقف

    راهنمای تور گردشگری برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منطقه

    سیستم گرمایشی و سرمایشی

    امکان سفارش انواع غذاهای محلی

آدرس اقامتگاه بوم‌گردی آقا خسرو: استان اصفهان، فریدونشهر، روستای خویگان علیا، خیابان عیسی بن مریم، روبروی کلیسای حضرت مریم، اقامتگاه بوم‌گردی آقا خسرو

اقامتگاه سنتی موحدی

اقامتگاه سنتی موحدی یکی دیگر از اقامتگاه‌های نزدیک آبشار پونه‌زار است که در یکی از بهترین نقاط شهر فریدونشهر قرار دارد. اقامتگاه سنتی موحدی با مساحت 700 متر مربع دارای 2 باب سوئیت 50 متری و 2 باب خانه 100 متری با ظرفیت اسکان 50 گردشگر است. در این اقامتگاه سنتی امکانات رفاهی مناسبی تعبیه شده است که نیاز گردشگران را تا حد زیادی برطرف کرده است.

دو اتاق این اقامتگاه به آشپزخانه، سرویس بهداشتی، حمام، تلویزیون، یخچال و سرویس کف‌خواب مجهز شده‌اند. خانه 100 متری این اقامتگاه شامل امکانات رفاهی مناسبی از قبیل 1 باب اتاق، سرویس بهداشتی، حمام و سرویس تخت‌خواب دونفره است. از دیگر امکانات رفاهی این اقامتگاه می‌توان به سیستم گرمایشی و سرمایشی و امکان سفارش غذاهای محلی اشاره کرد.

    آدرس اقامتگاه سنتی موحدی: استان اصفهان، 10 کیلومتری شهرستان فریدونشهر، روستای صادقیه، اقامتگاه سنتی موحدی

کمپینگ و شب‌ مانی در طبیعت زیبای اطراف آبشار پونه زار

اما اگر قصد دارید تا شبانه‌روزی را یا حتی چند روز را در طبیعت بکر و زیبای اطراف آبشار پونه‌زار سپری کنید، می‌توانید خود را برای یک تجربه ناب کمپینگ آماده کنید. البته قبل‌تر هم به این موضوع پرداختیم که یکی از تفریحات آبشار پونه‌زار کمپینگ و شب‌مانی در طبیعت اطراف این آبشار است؛ ولی این صرفا فقط یک تفریح نیست و می‌تواند یک انتخاب برای اقامت در نزدیکی آبشار پونه‌زار باشد.

ضمنا به این موضوع هم اشاره شد که باید برای کمپ کردن در محیط اطراف آبشار پونه‌زار تجهیزات کاملی همراه خود داشته باشید تا در سفر خود با چالشی از این دست مواجه نشوید.

تجهیزات مورد نیاز در سفر به آبشار پونه زار

برای بازدید از آبشار پونه‌زار و دیگر جاذبه‌های اطراف آن باید تجهیزات مناسب و اقلام مورد نیاز خود را همراهتان داشته باشید. در همان ابتدای مسیر دسترسی به آبشار پونه‌زار، یک پارکینگ نسبتا کوچک و سرویس بهداشتی وجود دارد، ولی متاسفانه این منطقه فاقد رستوران و غذاخوری است. به‌طورکلی بهتر است جهت جلوگیری از کمبود هرگونه اقلام مورد نیاز و آسیب به محیط زیست تجهیزات زیر راه همراه خود داشته باشید:

    کفش مناسب پیاده‌روی و کوه‌نوردی

    کیسه‌خواب و لباس گرم و راحت (توجه داشته باشید که شب‌های این منطقه حتی در فصل‌های گرم سال هم سرد هستند)

    آب آشامیدنی و مواد غذایی

    کیسه زباله جهت جمع‌آوری زباله‌های خود و کمک به حفظ محیط زیست

    ابزار کمک‌های اولیه

شما همچنین می‌توانید با بررسی و مطالعه چک لیست تجهیزات مورد نیاز برای سفر، اطلاعات جامع‌تری از تجهیزات مورد نیاز در سفر به آبشار پونه‌زار کسب کنید.

توصیه‌هایی برای سفر به آبشار پونه زار

برای تجربه یک سفر عالی به دور از حواشی آزاردهنده، لازم است تا به نکات زیر توجه داشته باشید:

    اگر قصد دارید تا از تک‌تک لحظات خود در سفر به آبشار پونه‌زار لذت ببرید، بهتر است تا روزهای غیرتعطیل و اواسط هفته را انتخاب کنید؛ زیرا این آبشار در روزهای تعطیل بسیار شلوغ شده و مسیر دسترسی به این آبشار هم مملو از ترافیک می‌شود.

    در ابتدای مسیر دسترسی به آبشار پونه‌زار، یک پارکینگ وجود دارد که برای ورودی آن تنها اطلاعاتی که بدست آمده، خبر از هزینه 35 هزار تومانی برای ورود به پارکینگ مجموعه می‌دهد؛ هرچند لازم به ذکر است که این مبلغ براساس مبلغی است که در سال 1401 در نظر گرفته شده است و احتمالا تاکنون این مبلغ افزایش یافته است.

    دره بالای آبشار پونه‌زار با وجود چشمه‌سارهای متعدد و درختان انبوه، محل مناسبی برای اتراق است.

    در حوضچه پایین آبشار، حجم آب بیشتری نسبت به دیگر حوضچه‌های این آبشار دارد و برای آب‌تنی مناسب است.

    توجه داشته باشید که حتما آب آشامیدنی، خوراکی، مواد غذایی و اقلام مورد نیاز خود را همراه بیاورید، زیرا در محل آبشار و نزدیک به آن هیچ فروشگاهی وجود ندارد.

    هنگامی که به بالای آبشار پونه‌زار می‌رسید، هوای کودکان و افراد مسن خود را داشته باشید؛ زیرا پایین آمدن از بخش‌های کناری و دیواره‌های این آبشار برای این دسته از افراد چالش‌برانگیز و سخت است.

    کلاه و کرم ضدآفتاب برای محافظت از پوست و سلامت خود همراه داشته باشید.

    پرتگاه‌ها یا لبه‌های آبشار پونه‌زار بسیار خطرناک هستند و احتمال ریزش آن‌ها وجود دارد؛ پس از نزدیک شدن به این نواحی خودداری کنید تا دچار حوادث غیرمترقبه‌ای نشوید.

    همراه داشتن کفش مناسب پیاده‌روی، طبیعت‌گردی یا کوه‌نوردی برای بازدید از آبشار پونه‌زار الزامی است تا در مسیر دسترسی به آبشار خسته و دچار لغزش نشوید.

    امکانات رفاهی کمی برای آبشار پونه‌زار در نظر گرفته شده است و از جمله این امکانات می‌توان به پارکینگ، آلاچیق‌های چوبی و سرویس بهداشتی اشاره کرد؛ البته آلاچیق‌های تعبیه شده در این منطقه تعداد زیادی ندارند و در همان ساعات اولیه روز اشغال می‌شوند.

    با توجه به قرار داشتن آبشار پونه‌زار در ارتفاعات کوهستانی، حتما پیش از سفر به این آبشار، از وضعیت آب و هوایی این منطقه اطلاعات دقیقی بدست آورید.

    استدعا می‌شود که حتما زباله‌های خود را درون کیسه‌های زباله بیندازید و دوباره همین کیسه‌ها را داخل سطل زباله مجاور پارکینگ قرار دهید؛ زیرا از اطلاعات برگرفته از این منطقه، با اینکه آبشار پونه‌زار تا مدت‌ها بکر و دست‌نخورده باقی مانده است، ولی متاسفانه در روزهای شلوغ آثار تخریبی غیرقابل انکاری به این منطقه وارد شده است.

    بازدید از آبشار پونه‌زار به‌صورت 24 ساعته بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه ورودی امکان‌پذیر است.

سخن پایانی

گویا بخش زیادی از زیبایی‌های طبیعت اصفهان که به نصف جهان شهره است، در آبشار نزدیک به فریدونشهر گنجانده شده است که ظاهرا زمانی سودای صعود تا بهشت حقیقی را داشته است؛ هرچند اگرچه به بهشت واقعی نرسیده است، ولی لقب بهشت گمشده اصفهان را برای خود به ارمغان آورده است. در وصف زیبایی‌های آبشار پونه‌زار هر آنچه که باید گفته شده است و دیگر تصمیم به سفر کردن و بازدید از این جاذبه گردشگری دیگر به شما محول شده است. تاکید ما بر حفظ زیبایی‌های طبیعت و لذت بردن از شگفتی‌های جهان است.

پس اگر قصد سفر کردید یا همین حالا در نزدیکی این آبشار قرار دارید، فراموش نکنید که در حفظ محیط زیست و طبیعت منطقه آبشار پونه‌زار نهایت سعی و تلاش خود را بکار گیرید.

منبع: پته

کدخبر: 1021457 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟