راه های مهم برای نخوابیدن پشت فرمان

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ برای رانندگانی که فقط چهار یا پنج ساعت در شب می‌خوابند در مقایسه با رانندگانی که به طور معمول هفت ساعت یا بیشتر می خوابند، احتمال تصادف 5.4 برابر است. رانندگی در هنگام خواب‌آلودگی، شکلی از رانندگی با حواس پرتی است.

نشانه‌های خواب‌آلودگی در هنگام رانندگی شامل :

افزایش تعداد پلک زدن

افزایش زمان پلک زدن

آهسته شدن حرکات چشم

مارپیچ رفتن

آهسته شدن زمان واکنش و اختلال در تصمیم‌گیری

چرت زدن هنگام گیر کردن در ترافیک یا پشت چراغ‌قرمز، از نشانه‌های آشکار خستگی بیش‌ازحد راننده است و باید آن‌ را جدی گرفت.شناسایی نشانه‌های خواب‌آلودگی، نخستین گام پیشگیری است. سپس باید راهکارهایی را اتخاذ کرد تا به حفظ هوشیاری کمک کند.

راهکارها :کنار کشیدن خودرو و مدتی چرت زدن.مصرف نوشیدنی کافئین دار.تقویت هوشیاری با بالا بردن صدای رادیو.پایین دادن شیشه یا صحبت کردن با مسافران.گرچه این راهکارها ممکن است کمک کننده باشد، اما لزوماً راه‌حل‌های کاملی محسوب نمی‌شود.در این میان کنار کشیدن خودرو و چرت زدن شاید بهترین راهکار در این زمینه باشد، زیرا ثابت شده است که باعث کاهش اختلال رانندگی در چنین موقعیت‌هایی می‌شود.گرچه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم هفت ساعت خوابیدن در شبانه‌روز باعث ایمن شدن رانندگی می‌شود، اما بسیاری از افراد نمی‌توانند این نیاز را برطرف کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

 

کدخبر: 269102 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟