قاتل آبهای خوزستان را بشناسید/ زنده زنده طعمه ها را میخورد!

به گزارش رکنا از خوزستان؛ علی سجاد جلالی روز شنبه در این باره به رسانه‌ها اعلام کرد: تالاب هورالعظیم به عنوان یکی از تالاب‌های ارزشمند کشور مطرح است و در طول یک سال صیادی، هزاران تن ماهی از آن صید شده است ولی هم اکنون به مکانی تبدیل شده که ورودی آب طبیعی اندک موجب شده تا گونه‌ای مانند تیلاپیای زیلی در آن استقرار پیدا کرده و به عنوان یک آفت عمل کند.

وی با بیان اینکه حذف کامل گونه‌های غیر بومی غیر ممکن است افزود: تا هر زمان که این گونه‌ها در محیط جدید باشند تاثیرات منفی خود را روی اکوسیستم و همچنین اثرات اقتصادی و اجتماعی خود دارند و در حال حاضر با روش‌های موجود تنها می‌توان جمعیت آن‌ها را کنترل کرد تا از آسیب‌های وارد شده کاسته شود.

ضرورت احیای ذخایر ماهی‌های بومی

مسئول یگان منطقه حفاظت شده هورالعظیم گفت: اگر از ماهی‌های ارزشمند بومی مانند ماهیان بنی، شیربت، گطان، برزم و شلیج که زمانی سهم قابل توجهی در صادرات داشته‌اند حفاظت شوند و ذخایر آن‌ها احیا شود توسعه، تکثیر و پرورش این گونه‌ها قطعا فواید اقتصادی بسیار فراتر از توسعه گونه‌های غیر بومی در کشور خواهد داشت.

وی ادامه داد: یگان منطقه حفاظت شده هورالعظیم امروز در صدد کنترل گونه‌های غیر بومی، احیای گونه‌های بومی و اکوسیستم‌های طبیعی و همچنین آموزش مردم محلی در قبال چگونگی برخورد با گونه‌های غیر بومی است و ماحصل آن درمدت زمان پنج ماه نخست سال، با استفاده از روش صید ماهی تورپرتابی (سالیک) توسط صیادان محلی، بیش از یک میلیون ماهی غیربومی مهاجم تیلاپیا زیلی زنده‌گیری و معدوم سازی شده است.

براساس این گزارش گونه مهاجم و غیر بومی ماهی تیلاپیا در سال ۱۳۸۹ در خوزستان مشاهده شد و در تحقیقات صورت گرفته مشخص شد که در مدت زمان کوتاه این گونه توانسته به بسیاری از زیستگاه‌های آبی استان وارد شود و در برخی از مناطق مانند تالاب شادگان و هورالعظیم فراوان‌ترین گونه شده و عرصه را برای گونه‌های ارزشمند بومی تنگ کرده است.

به گفته مسئول یگان منطقه حفاظت شده هورالعظیم در حال حاضر این گونه مشکلات بسیار زیادی را برای افراد محلی و صیادان بومی ایجاد کرده به طوریکه از نظر اقتصادی صید آن مقرون به صرفه نبوده و با تاثیرات منفی که بر سایر ماهیان بومی استان گذاشته مشکلات این قشر را دو چندان کرده است.

کدخبر: 1035635 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟