شرکت خمیرمایه و الکل رازی، پیشگام در صنعت الکل/ از تلفیق دانش تاریخی تا نوآوری صنعتی

یادداشت؛ محمد بن زکریای رازی، دانشمند و شیمیدان برجسته ایرانی، با کشف و شناخت الکل، نه تنها پایه‌های علم شیمی را تقویت کرد، بلکه نقشی حیاتی در توسعه دانش پزشکی نیز ایفا کرد. الهام‌گیری این شرکت از نام این دانشمند بزرگ، نشان‌دهنده تعهد این مجموعه به حفظ و تداوم دستاوردهای علمی گذشتگان است.

انتخاب نام «رازی» برای این شرکت، یادآور ارتباط عمیق میان علم و صنعت است و به مشتریان این پیام را منتقل می‌کند که محصولات این شرکت بر پایه دانش و تحقیقاتی عمیق و معتبر تولید می‌شوند. همچنین، این نام‌گذاری با توجه به شهرت و جایگاه بالای رازی در تاریخ علم، باعث افزایش اعتماد به کیفیت و اصالت محصولات شرکت می‌شود و آن را به عنوان یک برند معتبر و ریشه‌دار در منطقه خاورمیانه مطرح می‌کند.

ادای احترام به کاشف الکل

پنجم شهریورماه به مناسبت سالروز تولد محمد زکریای رازی فیلسوف و دانشمند بزرگ مسلمان و ایرانی، روز داروسازی در ایران نام گذاری شده است. سالروز تولد این پزشک شهیر مسلمان و ایرانی، در جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز بزرگداشت این شخصیت برجسته علمی نامگذاری شده است.

رازی نخستین کسی بود که به استخراج «الکل» موفق شد و آن را از مواد نشاسته‌ای و قندی تخمیر شده به دست آورد. به همین مناسبت و باتوجه به اینکه امروزه نقش بی‌بدیل الکل در صنعت و پزشکی بر کسی پوشیده نیست، کنکاشی در أوضاع و أحوال این عالم بزرگ و آثار برجای مانده از او می‌پردازیم:

زندگی‌نامه علم محور

ابوبکر محمد بن زکریا بن یحیی رازی یا همان «زکریای رازی» در سال ۲۴۴ خورشیدی برابر با ۲۵۱ هجری قمری به دنیا آمد. زادبومش ری بود.

در اوان جوانی به فراگیری علم کیمیا و شیمی پرداخت و در اثر بخار و دود ناشی از زرگری، چشم‌هایش وَرَم کرد و برای معالجه، نزد طبیبی رفت. آن طبیب پانصد اشرفی طلا به عنوان حق معالجه از او گرفت و به رازی گفت: کیمیا همین است نه عملیات تو. محمد بن زکریا، از آن پس ترک کیمیاگری کرد و در سن چهل‌سالگی به تحصیل طب پرداخت تا آن‌که مرجع تمامی اطبای زمان خود شد.

شهرت او در میان همگان به حدی رسید که‌ها او را طبیب المسلمین و جالینوس العَرَب، خوانده‌اند. رازی بعدها به سرپرستی بیمارستان‌های معروف عصر خود از قبیل بیمارستان بغداد و ری برگزیده شد.

برای محمد بن زکریای رازی، ۵۶ کتاب در طب، ۳۳ کتاب در علوم طبیعی، ۱۷ کتاب در فلسفه، ۱۴ کتاب در الهیات، ۲۲ کتاب در کیمیا و ده‌ها اثر دیگر در علوم مختلف ذکر کرده‌اند که تا ۱۸۴ عنوان برشمرده شده است.

سرانجام این دانشمند بزرگ مسلمان در ۶۰ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد و در ری مدفون گشت.

کدخبر: 1034712 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟