تلاش دیپلماتیک برای پیشگیری از آتش‌سوزی احتمالی بخش عراقی تالاب هورالعظیم

به گزارش رکنا از خوزستان؛ داود میرشکار روز پنجشنبه به مناسبت هفته محیط زیست در گفت‌وگوی رسانه ای اظهار کرد: آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم به ویژه در بخش عراقی این تالاب آنهم در ایام تابستان یکی از دغدغه‌های همیشگی این اداره کل بوده است چراکه بخش عمده آلودگی هوا و دود ناشی از آتش‌سوزی این تالاب در عراق، استان خوزستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی به پیگیرهای رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خصوص این تالاب اشاره کرد و گفت: مکاتبات لازم برای ایجاد آمادگی به منظور مهار آتش‌سوزی‌های احتمالی در این تالاب از ماه گذشته از طریق استانداری خوزستان برای ارتباط با استاندار میسان عراق را آغاز کردیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: همچنین از طریق وزارت امور خارجه پیگیر هستیم که عراق به موقع برای مهار آتش‌سوزی‌ها وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته آتش‌سوزی‌های در بخش عمده عراقی این تالاب را شاهد بودیم تصریح کرد: با توجه به اینکه هر ساله با شروع فصل تابستان آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعیظم مشکلاتی در زمینه محیط زیست استان ایجاد می کند؛ امسال نیز احتمال وقوع آتش‌سوزی‌ها پا برجاست؛ با این حال پیگیری‌ها در جهتی است که میزان آتش‌سوزی‌ها کاهش یابد یا در صورت وقوع آمادگی برای مقابله با این رخداد وجود داشته باشد.

براساس این گزارش شهریور ماه سال گذشته دودی ناشی از آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم مناطق مرزی خوزستان را درگیر کرد.

 

آبگیری ۶۶ درصدی تالاب هورالعظیم

میرشکار با اشاره به آخرین وضعیت آبگیری تالاب هورالعظیم بخش ایران گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر تاکنون این تالاب ۶۶.۷ درصد آبگیری داشته است و وضعیت آب در مخازن یک، ۲، سه و چهار خوب است اما مخزن شماره پنج تالاب آبی ندارد.

وی وضعیت سد کرخه به عنوان منبع تامین کننده حقابه تالاب هورالعظیم وضعیت مطلوبی دارد گفت: بارش‌های امسال تاحدودی ذخایر سد را بهبود بخشیده اما با توجه به تصاویر ماهواره‌ای وضعیت منابع برفی محدود است از این رو سازمان آب و برق خوزستان نسبت به استفاده غیر اصولی از ذخایر با توجه به محدودیت منابع برفی نگران است.

به گفته وی حقابه تالاب هورالعظیم در خشکسالی ۱.۱ میلیارد متر مکعب، در وضعیت نرمال ۱.۳ میلیارد مترمکعب و در وضعیت پرآبی ۱.۶ میلیارد متر مکعب است.

 

آتش‌سوزی بیش از ۳۳۳ هکتار از مناطق تحت مدیریت محیط زیست خوزستان

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به وقوع ۲۲ مورد آتش‌سوزی در مناطق تحت مدیریت این اداره کل، از ابتدای امسال تاکنون گفت: ۳۳۳.۵ هکتار از مناطق تحت مدیریت دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

وی توضیح داد: با توجه به بارندگی‌های اخیر احتمال اینکه آتش‌سوزی‌ها افزایش پیدا کند وجود دارد برای همین تلاش می‌شود با هماهنگی که میان مسئولان اجرایی شهرستان‌های، سازمان‌های مردم نهاد، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها ایجاد شده بتوان امکانات و توان موجود را به کار گرفت تا با یک هماهنگی ویژه در مناطق حضور پیدا کنند.

میرشکار به آتش‌سوزی‌های مکرر در منطقه حفاظت شده کرخه اشاره کرد و گفت: گزارش این آتش‌سوزی‌ها به اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اعلام و علاوه بر این از طریق ریاست سازمان محیط زیست این موضوع پیگیری شده است.

وی بر تامین تجهیزات مهار آتش‌سوزی مورد نیاز برای سازمان‌های مردم نهاد و دهیاری‌ها همچون تراکتور و آتش‌بُر تاکید کرد و گفت: امیدواریم با تامین تجهیزات بتوانیم پایش‌های هوایی و پهبادی در منطقه حفاظت شده به ویژه مناطقی که پیش‌بینی‌ می‌شود امکان آتش‌سوزی در آن وجود دارد را داشته باشیم تا از طریق پایش‌های هوایی کانون‌های آتش را پیدا کرده و به موقع نسبت به مهار آن اقدام کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بر برگزاری نشست‌های تخصصی و آموزشی با ساکنان روستاهای اطراف حوزه کرخه و جنگل‌های طبیعی با توجه به افزایش میزان آتش‌سوزی‌ها نیز تاکید کرد و افزود: ضرورت دارد کارگاه‌های آموزشی به منظور مهار آتش به صورت علمی و با ارتقا دانش و آگاهی روستاییان و مردم اطراف مناطق طبیعی برگزاری شود و تجهیزات مورد نیاز نیز در اختیار آنان قرار گیرد تا بتوان این تابستان را با کمترین میزان خسارت ناشی از آتش‌سوزی‌ها پشت سر بگذاریم.

منبع: ایرنا

کدخبر: 1005334 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟