سوءاستفاده از نام و اعتبار «ثنا» رمز گروه بدل‌کاران مجازی

 امروزه پلیس فتا در پیگیری پرونده های تشکیل شده تنها با یکی دو متهم و چندین شگرد نخ نما روبه رو نیست، بلکه گاهی در این پرونده ها با گروهی از متهمان روبه رو می شود که در فرایندی پیچیده اقدامات شوم خود را سامان دهی کرده و هیچ گونه ردپایی از خود به جا نمی گذارند.

به گزارش رکنا، تازه ترین پرونده پیگیری شده در این زمینه پس از 18ماه کار اطلاعاتی و میدانی در مشهد و رشت به نتیجه رسید و سربازان سایبری استان توانستند 3متهم که به بهانه ثبت نام در « ثنا » مرتکب برداشت های نجومی از حساب شهروندان می شدند را دستگیر کنند.

اولین واکنش شهروندان به این پرونده با شکایت مردی در مشهد آغاز شد. این فرد که با هدایت مقام قضایی برای رسیدگی به پرونده اش به پلیس فتای استان مراجعه کرده بود، اعلام کرد که پیامکی با موضوع مشاهده حکم صادره در سامانه ثنا متعلق به قوه قضاییه دریافت کرده و از طریق لینک ارسالی وارد سایتی شده که برای ثبت نام باید مبلغ 2هزار تومان وارد می کرده است.

هر چند او پس از چند بار امتحان و حتی تغییر کارت بانکی نتوانسته بود این مبلغ را واریز کند، اما در ادامه متوجه برداشت های غیرمجاز از حسابش می شود.

کارشناسان پلیس فتا با آغاز تحقیقات توانستند رد یک باند فیشینگ که به بهانه «ثنا» مرتکب برداشت های غیرمجاز می شدند را ردزنی کنند. پیگیری انتقال وجوه مأموران را به فردی دیگر رساند که پول ها پس از واریز به حسابش به حساب های نامعلوم دیگری انتقال یافته بود.

رد کارت های اجاره ای در پرونده

مأموران در پیگیری حسابی که پول ها به آن واریز شده بود، متوجه شدند که این فرد و تعداد زیادی از افراد که تعدادشان بیشتر از 150نفر بوده است، ناخواسته فریب سودجویان را خورده و به ازای مبالغ اندکی کارت های بانکی شان را در اختیار متهمان قرار داده اند.

کارشناسان پلیس فتا پس از رویارویی با افرادی که کارت بانکی خود را اجاره داده بودند، به سرنخ دیگری رسیدند که نشان می داد، پیام های ارسالی به شهروندان از شماره تلفن همراه شخصی انجام می‌شده است.

شناسایی شگرد جدید در پرونده کهنه

با اقدامات انجام گرفته در فضای سایبر، کارشناسان با شناسایی مالکان خطوط تلفن همراه که اقدامات مجرمانه از این خط ها صورت گرفته بود، از این افراد دعوت کردند که برای پاره ای توضیحات به پلیس فتا مراجعه کنند.

با حضور این افراد و بازجویی های تخصصی مشخص شد که آن ها نیز به نوعی قربانی این بازی کثیف شده اند و در پی طعمه های لذیذ در فضای مجازی وارد لینک های آلوده شده اند و شیادان با شگردی خاص پس از دسترسی به پیامک های تلفن همراه آن ها، از طریق این خطوط پیامک های شیادانه شان را به هزاران نفر دیگر ارسال کرده اند.

در ادامه این ماجرا خط تلفن همراه این افراد نه تنها مسدود شده بود، بلکه آن ها با قبض های میلیونی صادره‌ای روبه رو بودند که از پرداخت این مبالغ ناتوان بودند.

شناسایی 2متهم مشهدی

اقدامات پلیسی به منظور یافتن سرنخ هایی در این پرونده که از یک سال پیش آغاز شده بود و صدها شاکی داشت، زمانی وارد مرحله عملیاتی شد که آن ها توانستند در ردزنی های دیجیتالی ردپای 2متهم را در مشهد کشف کنند.

مأموران در این مأموریت توانستند 2متهم را در مشهد شناسایی و با اعترافات آن ها نفر سوم باند را که اهل شهرستان صومعه سرا در استان گیلان بود شناسایی کنند. ادامه این مأموریت، به استان گیلان و شهرستان رشت کشیده شد و افسران سایبری خراسان رضوی با دریافت نیابت قضایی راهی این استان شدند.

با دستگیری سومین ضلع این مثلث شوم و انتقال متهم به مشهد، تحقیقات گسترده از متهمان با دستور مقام قضایی آغاز شده است.

چرا متهمان دیر دستگیر شدند؟

به گفته فرمانده انتظامی پلیس فتای خراسان رضوی، متهمان در این پرونده وجوه سرقتی را صرف خرید کالا می کرده اند که فقط در یک مورد، آن ها مبادرت به خرید گوشی 50میلیون تومانی کرده بودند .

سرهنگ جواد جهانشیری با اشاره به اینکه در این پرونده سربازان سایبری با انواع شگردهای رایج در فضای مجازی روبه رو بوده اند، بیان کرد: متهمان به منظور مخفی کردن خود با وجوه کلاهبرداری شده اقدام به سکونت موقت در بهترین نقاط کشور می کردند تا پلیس نتواند آن ها را شناسایی و ردزنی کند.

وی یکی دیگر از شگردهای به کارگرفته شده در این پرونده را خرید سیم کارت به نام دیگران دانست و بیان کرد: آن ها به بهانه کاریابی مدارک شهروندان را پستی دریافت می کردند و با دستیابی به مدارک هویتی افراد، اقدام به خرید سیم کارت به نام این افراد می کردند.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با اشاره به اینکه هیچ پیامک دولتی از طریق شماره شخصی انجام نمی شود، گفت: شهروندان با دریافت هر پیامکی بلافاصله وارد لینک های ارسالی نشوند و تنها به رسانه های رسمی کشور توجه کنند.

کدخبر: 740035 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟