پشت پرده درگذشت استاد الهی قمشه ای چیست؟

به گزارش رکنا، در فضای مجازی شایعه شده است که حسین الهه قمشه ای فوت کرده است.

افشین اعلاء، یکی از بستگان نزدیک الهی قمشه‌ای  گفت : خبری که درباره فوت حسین الهی قمشه‌ای در فضای مجازی منتشر شده است صحت ندارد و در حال حاضر حالشان خوب است.

به گزارش رکنا، وی ادامه داد : گفتنی است ساعاتی پیش خبری در فضای مجازی مبنی بر فوت حسین الهی قمشه ای منتشر شده بود.

زندگینامه دکتر حسین الهی قمشه ای

دکتر حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای فیلسوف، ادیب، سخنران، مترجم و نویسنده معاصر ایرانی می‌باشد که در زمینهٔ ادبیات، هنر و عرفان فعالیت می‌کند. ایشان فرزند چهارم استاد فقید مهدی الهی قمشه‌ای و خانم طیبه تربتی هستند و در ۱۴ دی ماه ۱۳۱۸ (۴ ژانویه ۱۹۴۰) در تهران به دنیا آمدند.

تحصیلات ابتدائی، متوسطه و دانشگاهی را به ترتیب در دبستان دانش، دبیرستان مروی و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران تا درجه دکتری به پایان برد و نیز تحصیلات حوزوی و سنتی را نزد پدر، و استادان دیگر دنبال کرد.

پدر ایشان فیلسوف، مجتهد، شاعر و مترجم برجسته‌ای بودند و اولین و معتبرترین ترجمه فارسی قرآن از کارهای ایشان است.

درگذشت حسین الهی قمشه‌ای تکذیب شد

دکتر قمشه‌ای پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به کار تدریس در دانشگاه تهران و سایر مراکز آموزش عالی در داخل و بعدها خارج از کشور پرداخت و در کنار آن به تألیف و ترجمه درزمینهٔ عرفان و ادبیات و زیبایی‌شناسی مشغول شد. وی در سال ۱۳۵۸ قریب یک سال نیز ریاست کتابخانه ملی ایران را عهده‌دار بود.

ایشان دارای همسر و دو فرزند، یک پسر و یک دختر بنام‌های شاهد و شادی می‌باشند. همسر ایشان دارای درجه دکتری در رشته علوم و صنایع غذایی بوده و استاد دانشکده پزشکی شهید بهشتی و موسسه علوم و صنایع غذایی و تغذیه و بهداشت می‌باشند. وی مؤلف و مترجم کتاب‌ها و مقالات درزمینهٔ علوم غذایی نیز است.

همه آموزش‌های دکتر حسین الهی قمشه‌ای در ایران صورت گرفته و زبان انگلیسی، عربی، فرانسه و غیره را نیز در ایران آموخته است. استاد قمشه‌ای، با خستگی‌ناپذیری تحسین بر انگیزش همواره پیک آشنایی ایرانی و غیر ایرانی با فلسفه و ادبیات غنی عرفانی ایران بوده و در این راستا در دانشگاه‌ها و مراکز علمی فرهنگی بی‌شماری در ایران و خارج از ایران تدریس و سخنرانی داشته که از آن میان می‌توان تدریس فلسفه، عرفان، ادبیات، و هنر در دانشگاه تهران و دیگر دانشگاه‌های ایران و همچنین دانشگاه‌های لندن، آکسفورد، هاروارد، پرینستون، و برکلی کالیفرنیا را نام برد.

دکتر قمشه‌ای همچنین باهنرهایی چون نقاشیو موسیقی  و خوشنویسی از نزدیک آشنایی دارد و گاه‌گاهی درزمینهٔ خوش‌نویسی آثاری از او به نمایش گذاشته‌شده است. ایشان به موسیقی ارادت خاص دارد و آن را بیش از سایر هنرها در سخنرانی‌های خود ستوده و همگان را به آموختن آن تشویق نموده است. به قول یکی از موسیقیدانان هیچ‌یک از سخنرانی‌های دکتر قمشه‌ای نیست که در آن نکته‌ای درباره موسیقی نباشد.

اهداف آموزشی دکتر الهی قمشه‌ای

هدف مهم زندگی الهی قمشه‌ای، آشنا کردن انسانها، بخصوص جوانان و نوجوانان است با لذت‌های متعالی که از زیبایی، دانایی و نیکویی سرچشمه می‌گیرند. وی این لذات را مائده‌های آسمانی و غذای روح می‌داند و معتقد است که همه جنگها و فسادها در عالم در اثر بی اعتنایی به این مائده‌های آسمانی است؛ لذات مادی، از آنجا که دارای انواع محدودیت است، همیشه مورد نزاع و کشمکش و دستمایه جنگهاو استثمارها و استعمارها بوده‌است؛ لذاتی که نهایتاً به خور و خواب و خشم و شهوت باز می‌گردد.

در تاریخ اروپا هزاران دوئل صورت گرفته و انسانها یکدیگر را به خاک افکنده‌اند تا بتوانند از ماهرویی که چندی بعد از کاه رویان خواهد بود، برخوردار شوند؛ و نیز سرزمین و مرتع و رودخانه و طلا و جواهرات و دیگر متاع‌های دنیوی، همه مایه جنگ و خونریزی و بروز صدها صفت اهریمنی چون حرص و آز و نخوت و غرور و دروغ و تظاهر و تملق و عوام فریبی و امثال آن شده‌است.

نظریه لذات متعالی می‌کوشد که سطح لذات مردمان را از فرود به فراز آورد و آن قلمرو زرین ادبیات، هنر و اخلاق است. آنجا بهشت است از آنکه کسی را با کسی پیکار نیست. اگر همه مردمان چون کیرکه گارد عاشق موتسارت شوند باکی نیست و دوئلی نخواهد بود. اینجا فلک بی پایان و نامحدود است و همه می‌توانند هرآنچه نزدشان محبوب است با دیگران تقسیم کنند. هموار کردن راه رسیدن به این لذات از طریق ادبیات ارزنده کلاسیک، هدفی است که دکتر الهی قمشه‌ای دنبال می‌کند و در آثار وی منعکس گردیده‌است.

دکتر قمشه‌ای شاغل هیچ شغل رسمی نیست و کارش بیشتر به تدریس آزاد در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و تألیف و ترجمه کتاب گذشته و می‌گذرد. ایشان ساکن تهران هستند و سالی یکی دو بار به مدت سه تا چهار هفته برای ایراد سخنرانی به کشورهای خارج سفر می‌کنند. وی در اکثر کشورهای اروپایی، کانادا، آمریکا، انگلیس، هند، تاجیکستان، و استرالیا (ملبورن، سیدنی، بریزبین) سخنرانی داشته است. ایشان به موسیقی ارادت خاص دارد و آن را بیش از سایر هنرها در سخنرانی‌های خود ستوده و همگان را به آموختن آن تشویق نموده است. او می‌گوید فرهنگ نور الهی است، از هرکجا بتابد آنجا مشرق است.

مجموعه سخنرانی‌های ایشان در لندن بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ درباره هنر و حکمت داستان‌سرایی در مثنوی، هفت داستان در زیر هفت‌گنبد از حکیم نظامی، عطار، و قرآن نیز نمایانگر اعتبار جهانی این فیلسوف عاشق می‌باشد. دکتر قمشه‌ای اغلب روی این نکته تأکید دارد که اگر جاذبه‌ای در سخن او هست امتیازش به سعدی و حافظ و مولانا و بزرگان شرق و غرب بازمی‌گردد و او تنها خود را توزیع‌کننده بخشی از فرهنگ جهانی در میان وارثان آن می‌داند. دکتر قمشه‌ای امیدوار است که نسل جدید با توجه به امکانات شگفت‌انگیز ارتباطی امروزه و با استفاده از آخرین پیشرفت‌های تکنولوژیکی بتوانند چراغ فرهنگ جهانی را روشن نگه دارند و نصیحت فردوسی را بجای آورند که فرمود

به گفتار دانندگان راه جوی * به گیتی بگرد و به هر کس بگوی

در بیان پیوند بین عرفان و علم و تکنولوژی نظر ایشان، طبق سخنرانی‌های مفصلی که در این زمینه داشته‌اند، این است که تکنولوژی حاکمیت انسان بر دیوهای بیرونی یعنی نیروهای سرکش طبیعی است و عرفان حاکمیت انسان بر دیوهای درونی مانند حرص و کبر و کینه و امثال آن است. بدین‌سان عرفان و تکنولوژی در هدف با هم بسیار نزدیک‌اند و می‌توان و باید در میان غوغای تکنولوژی عارف نیز بود .

استاد قمشه‌ای معتقدند که جوانان باارزش‌ترین سرمایه هر جامعه بوده و در این دنیای پرآشوب که رسانه‌ها و مراجع گوناگون باعث به وجود آمدن پدیده مضر انباشت و آلودگی اطلاعاتی گردیده‌اند، ما می‌بایست با تمام نیرو به یاری آنان شتافته و راهی نو در پیش پای آن‌ها نهیم و صدایی و نوایی تازه به گوش آن‌ها برسانیم تا حداقل آنان حق انتخابی دیگر نیز داشته باشند. به همین سبب استاد قمشه‌ای طرحی برای پرورش فکری و فرهنگی جوانان در دست تهیه دارند با عنوان سرمایه گذاری فرهنگی. این طرح شامل خلاصه سازی کتاب‌های بزرگ جهان بر مبنای قضاوت منتقدان بین المللی، ارائه مقالات و اشعار برجسته دنیا و معرفی شیوه‌های مطالعه برای کسب فرهنگ جهانی می‌باشد.

کتاب ۳۶۵ روز با سعدی ایشان از این گروه کتاب است که چاپ گردیده و کتاب‌های دیگر ۳۶۵ روز در صحبت شکسپیر، ۳۶۵ روز با ادبیات انگلیس (در قلمرو زرین)، ۳۶۵ روز در صحبت مولانا، و ۳۶۵ روز در صحبت قرآن نیز چاپ شده اند. در کتاب ۳۶۵ روز در صحبت قرآن علاوه بر ارائه و ترجمه و تفسیر امهات (آیات کلیدی) کتاب آسمانی، دایره وسیع تأثیر قرآن بر ادب پارسی نیز به اختصار خاطر نشان شده است.

او درباره خانم‌ها نظرات خاص عرفانی دارد از جمله اینکه زن در مقام معشوقی قرار دارد و مظهر معشوقیت و محبوبیت خداوند در روی زمین است. و به همین سبب در ادب تغزلی عرفانی پارسی همه جا معشوق مطلق که خداست در صورت زن وصف می‌شود و مقصود از دختر پادشاه چین و بت چینی یا دختر چینی جلوه و جمال الهی است

گیرم که نبینی رخ آن دختر چینی از گردش او گردش این پرده نبینی؟

تفکر جهانی استاد قمشه‌ای نشئت از این اعتقاد می‌گیرد که “تهاجم فرهنگی” مشکل شرق نیست بلکه “تهاجم غیر فرهنگی” است که مشکل است. چه بسا فرهنگ اصیل غرب و همه کشورهای جهان می‌تواند مایه تعالی و رشد معنوی همگان باشد. چنانکه فرهنگ اصیل شرق نیز برای غربیان پیوسته سرچشمه الهام و معرفت بوده است. او می‌گوید فرهنگ نور الهی است، از هرکجا بتابد آنجا مشرق است و آن نور در سه جلوه ظاهر می‌شود که عبارت‌اند از زیبایی، دانایی و نیکویی. جامعه با فرهنگ جامعه ایست که در آن به زیبایی و دانایی و نیکویی بیش از هر چیز بها داده می‌شود و ثروت و قدرت و دولت و مقام و منصب همه در خدمت این سه ارزش قرار می‌گیرند.

پیام دکتر قمشه‌ای در همه سخنرانی‌هایش بر محور علم و هنر و اخلاق می‌گردد. تعریف ایشان از این سه ارزش متعالی چنین است که شناخت نظام و هارمونی عالم، علم است. احساس نظام و هارمونی و خلق و ارائه تناسبات تازه هنر است و عمل کردن بر طبق هارمونی‌های درون و بیرون اخلاق را تشکیل می‌دهد.

هدف علم رسیدن به حقیقت و هدف هنر کشف و ارائه زیبایی و هدف اخلاق رسیدن به خیر و سعادت است و این هر سه یعنی حقیقت و زیبایی و خیر، سه جلوه از یک ذات هستند. آنچه خیر است زیباست و حقیقت دارد، آنچه زیباست خیر است و حقیقت دارد و آنچه حقیقت دارد خیر است و زیباست. شعر معروف زیر از جان کیتز انگلیسی که بخش اول آن از افلاطون گرفته شده مبین همین دیدگاه در فرهنگ غرب است

دکتر حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای دارای تألیفات و ترجمه‌های متعددی است. مجموع‌های از سخنرانی‌های ایشان که به زبان‌های فارسی و انگلیسی در سازمان‌ها و دانشگاه‌های داخل و خارج ایران ایرادشده، به‌صورت نوارهای صوتی و تصویری درزمینه های متنوع عرفان، ادبیات و هنر عرضه‌شده است. جاذبه کلام ایشان بسیار زیاد بوده و بر روی طیف وسیعی از مخاطبان داخل و خارج کشور، دارای اثر گذاری عمیقی بوده است.

فهرست آثار مکتوب

گزیده فیه مافیه (مقالات مولانا) تلخیص و شرح: انتشارات علمی و فرهنگی (۱۳۶۶)

گزیده منطق الطیر (عطار): انتشارات علمی و فرهنگی (۱۳۷۳)

شرح گلشن راز (شیخ محمود شبستری): انتشارات علمی و فرهنگی (۱۳۷۷)

ترجمه گزیده سخنان شکسپیر: انتشارات علمی و فرهنگی (۱۳۷۷)

مقدمه و تصحیح دیوان حافظ: انجمن خوشنویسان ایران و انتشارات سروش (۱۳۶۸)

بررسی آثار ترجمه شده اسلامی به زبان انگلیسی: انتشارات سمت (۱۳۷۱)

مقالات: انتشارات روزنه (۱۳۷۸)

پیامبر، ترجمه اثر جبران خلیل جبران: انتشارات روزنه (۱۳۷۸)

کیمیا (مجموعه مقالات، ترجمه‌ها و مقدمه‌ها) جلدهای ۱ تا ۵، ۸ و ۱۰: انتشارات روزنه (از ۱۳۶۶ الی ۱۳۸۹)

۳۶۵ روز با سعدی: انتشارات سخن (۱۳۸۱)

یاد یار مهربان (ستایش و نیایش در ادب پارسی): انتشارات یساولی (۱۳۷۹)

مقدمه، تصحیح و شرح دیوان حافظ: انتشارات پیک علوم (۱۳۸۱)

رباعیات حکیم عمر خیام (ویرایش و پیشگفتار): انتشارات پیک علوم(۱۳۸۲)

مناجات منظوم حضرت علی (ع) (پیشگفتار): انتشارات کلینی (۱۳۷۹)

قرآن دوجلدی (عربی و فارسی): نشر هفت‌گنبد(ترجمه استاد فقید مهدی الهی قمشه‌ای و ویرایش حسین الهی قمشه‌ای)(۱۳۷۸)

دعای کمیل، ترجمه: انتشارات یساولی (۱۳۸۵)

گنج رحمت (مقدمه‌ای بر تابلوهای بسم‌الله): انتشارات یساولی (۱۳۸۴)

مائده‌های فرهنگی: انتشارات پیک علوم(۱۳۸۶)

۳۶۵ روز با ادبیات انگلیسی (قلمرو زرین): انتشارات سخن (۱۳۸۶)

۳۶۵ روز با مولانا (در صحبت مولانا): انتشارات سخن (۱۳۸۸)

آن خردمند دیگر، ترجمه اثر هنری ون دایک: انتشارات روزنه(۱۳۸۶)

طلب، ترجمه اثر دکتر مرتضی قمشه‌ای: انتشارات پیک علوم(۱۳۸۵)

۳۶۵ روز با قرآن: انتشارات سخن (۱۳۸۹)

زیرکی‌های ملانصرالدین، تألیف شاهد قمشه‌ای، مقدمه و توضیحات حسین الهی قمشه‌ای: انتشارات روزنه (۱۳۸۹)

گنجینه آشنا: ۳۶۵ روز در صحبت شاعران پارسی گو؛ انتشارات سخن (۱۳۹۲)

رباعیات حکیم عمر خیام(مقدمه و شرح چهل رباعی):انتشارات فرهنگسرای میر دشتی (۱۳۹۳)

متون عرفانی به زبان فارسی: انتشارات سمت (۱۳۹۴)

۳۶۵ روز با حافظ: انتشارات سخن (۱۳۹۶)

از دولت قرآن (انتخاب آیات، ترجمه فارسی و پیشگفتار): انتشارات سبزه (۱۳۹۷)

ترانه های باباطاهر عریان: انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا (۱۳۹۷)

نغمه عشاق: گزیده دیوان حکیم الهی قمشه ای (گزینش، ویرایش، پیشگفتار): انتشارات سخن (۱۳۹۷)

دیوان حافظ (تصحیح پیشگفتار و تصویرگذاری): خانه ی فرهنگ و هنر گویا (۱۳۹۸)

فهرست آثار صوتی و تصویری

تعداد بیشماری از سخنرانیهای دکترحسین الهی قمشه‌ای به صورت صوتی و تصویری عرضه شده‌است. عناوین برخی سخنرانیهای او به زبان فارسی به شرح زیر می‌باشد: حافظ شناسی، شرح گلشن راز، شرح مثنوی، مکاتب ادبی و هنری، نیکویی زیبایی دانایی، ادبیات انگلیسی، اخلاق اسلامی، موسیقی در آیینه ادبیات، شادی در زندگی، گوهر حوا، عرفان در دنیای تکنولوژی، خلاقیت، چهار اصل طلائی، زیبایی شناسی، انعکاس قرآن در ادبیات، برنامه ریزی فرهنگی، مسیح و خردمند چهارم، صلح و عدالت در اسلام، در قافله خوبان، وصف پادشاه جهان، شب قدر، عمل و عکس العمل، نقد عمر، غلبه بر دیو، اسلام و فطرت انسانی، حق و باطل، جاودانگی روح، امرقدسی، سمفونی مولانا، اسلام چیست، سمفونی سعدی، انسان کامل، نگاهی به مکاتب هنری و ادبی جهان، دین عشق، سیری در آثار سنایی، شراب نیشابور (خیام)، قوانین هارمونی در جهان. استاد حسین الهی قمشه‌ای تعداد زیادی سخنرانی به زبان انگلیسی در دانشگاهها و مراکز علمی گوناگون دنیا از جمله دانشگاههای کمبریج، آکسفورد، اکستر، لندن، گلاسکو، کالیفرنیا، جرج تاون، هاروارد، پرینستون، استانفورد، ملبورن، مک کوایر، موناش،کوئینزلند،بریتیش کلمبیا، سیمون فریزر، آکادمی تمنوس، انستیتو گوته، دانشگاه وین و نیز قصر ورسای ایراد کرده‌اند.

در زیر فهرست منتخب عناوین این سخنرانیها ملاحظه می‌شود: هفت داستان زیر هفت گنبد اثر نظامی، هفت شهر عشق عطار، سعدی و شکسپیر، گل و بلبل، موسیقی در ادبیات فارسی، هنر و حکمت داستانسرایی در مثنوی، حافظ و آثار او، سرمایه‌گذاری فرهنگی برای جوانان، دنیای شادی، شاعری و زیبایی شناسی در ادبیات فارسی، سیری درعرفان ایرانی، دیوان ناصر خسرو از دیدگاه زیبایی شناسی، محی الدین عربی و ابن فارض مصری، شبی باحافظ، اخلاق در علم وتکنولوژی، قرآن در ادبیات فارسی، شراب الست، یک و زیاد: دایره وجود، رومی: پیام آور عشق، اسلام و فطرت انسانی، مکاتب فلسفی و تعلیمات معنوی رومی، دین عشق، حجابهای خداوند، تمامیت انسان، پیکار مستمر انسان و دیو در شاهنامه فردوسی، سمفونی مولانا، قوانین هارمونی از دیدگاه فلسفی و زیبایی شناسی، جوهر واقعی اسلام، ابن عربی و ادبیات فارسی عرفانی، اخلاق فلسفی در آثار خواجه نصیرالدین طوسی، صلح و عدالت در اسلام، شاعری و پیامبری، اسطوره شناسی نوروز در ادبیات فارسی، عشق از دیدگاه رومی و تاگور.

تأسیس موسسه فرهنگی هنری الهی قمشه‌ای

به‌منظور عرضه معارف ادبی و عرفانی ایران و جهان به صورت‌های مختلف، دکتر الهی قمشه‌ای و همسرشان دکتر پروین زندی در اسفندماه ۱۳۸۱ اقدام به تأسیس موسسه فرهنگی هنری الهی قمشه‌ای کردند که اینک با همکاری خانواده و دوستان ایشان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. این موسسه تنها مرکز رسمی ارتباط با دکتر الهی و هماهنگی برنامه‌های ایشان است که در نشر آثار صوتی و تصویری، بروز کردن سایت رسمی، آماده‌سازی آثار مکتوب، پاسخ گوئی به سؤالات و پیشنهادهای رسیده و موارد دیگر فعالیت دارد.

فعالیت‌های هنری و ارتباط باهنرمندان و مراکز هنری

دکتر الهی قمشه‌ای اگرچه با مبانی بسیاری از هنرها چون موسیقی و نقاشی و معماری و تئاتر آشناست، اما هیچ هنری را به‌طور خاص دنبال نکرده است. گاهی خوشنویسی می‌کند به شیوه استادان قدیم و گاهی نقاشی‌هایی به شیوه کاملاً مدرن می‌کشد که بیشتر ترکیب رنگ و ایجاد حال و هوای بعضی مناظر طبیعی یا ماورائی است. مکرر گفته است که نقاش نیستم اما این نقاشی‌ها را برای آن می‌کشم که شاید آنان که هستند نکته‌های موردنظر او را درباره نقاشی به تحقق برسانند.

در مردادماه ۱۳۷۳ بنا به دعوت گالری بامداد، نمایشگاهی از آثار هنری دکتر الهی قمشه‌ای تشکیل شد که مورد بازدید و استقبال شرکت‌کنندگان قرار گرفت. در شناخت ماهیت موسیقی و بخصوص از دیدگاه عرفانی و انعکاس آن دیدگاه‌ها در ادبیات فارسی و ادبیات جهان مطالعات خوبی داشته است. گاهی هم به مصداق سخن یکی از اساتید سه‌تار که گفته بود فقط برای کسی بزند که لااقل زخم‌های به سیمی زده باشد با بعضی سازها مانند تار و سه‌تار و غیره ملامساتی دارد نه برای نواختن بلکه برای فهمیدن نکته‌ها. نقد هنر از رشته‌های موردعلاقه وی بوده و در آن مطالعات گسترده‌ای، بخصوص در آثار مغرب زمین دارد و معتقد است نقد هنر غیر از هنر است و ضرورتی ندارد کسی که به‌نقد نقاشی یا معماری می‌پردازد خود هنرور یا معمار یا نقاش باشد. نقد هنر بخشی از فلسفه است که به زیبایی‌شناسی اختصاص دارد.

ایشان ارتباط نزدیکی باهنرمندان تئاتر و سینما، خوشنویسان، نقاشان و موسیقی‌دانان داشته و در نوشته‌ها و سخنرانی‌های خود به ترویج زیبایی و حتی تشکیل وزارت زیبایی اشاره‌کرده است. یکی از استادان موسیقی گفته است من هیچ سخنرانی از الهی قمشه‌ای نشنیدم که مطلبی درباره موسیقی در آن نباشد. گاه اصحاب سینما و تئاتر با او بیشتر در آنچه به ادبیات و فلسفه هنرشان مربوط می‌شود مشورت می‌کنند.

همکاری فرهنگی با مؤسسات خیریه

دکتر الهی قمشه‌ای با بسیاری از سازمان‌های خیریه از جمله موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی (محک)، جامعه یاوری، آسایشگاه خیریه کهریزک، مجتمع نیکوکاری رعد، موسسه خیریه حمایت از کودکان بیمار و بی سرپرست (جوانه)، همکاری فرهنگی دارد و گاه و بیگاه در جمع نیکوکاران به سخنرانی و ترغیب مردمان به کار نیک و بحث در مباحث زیر بنائی خوبی و نیکوکاری می‌پردازد و افتخار دارد که گاه زدن نخستین کلنگ برخی سازمان‌های خیریه از جمله محک را به وی داده‌اند.

دکترقمشه ای ارادتی خاص به شیخ محمود شبستری دارد و کتاب گلشن راز او را مقدمه و شرح نوشته و شاید بیش از یکصد سخنرانی درباره این کتاب به عمل آورده است. در یکی از سخنرانی‌ها که مدتی پیش در شبستر ایراد شد، تشویق او عده‌ای را برانگیخت که مقبره شیخ را که بسیار کوچک و مورد بی‌اعتنائی بود گسترش دهند و به مکانی مجلل و درخورشان شیخ محمود تبدیل کنند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.