کشف گنج های تاریخی دوره‌های ایلخانی و صفوی در یک خانه / همسایه راز گنج را فاش کردند + جزییات

به گزارش رکنا، سرهنگ مهدی رحیمیان روز دوشنبه افزود: در گزارش مردمی مبنی بر حفاری در یک خانه به منظور کشف اشیای تاریخی ، یگان حفاظت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان با هماهنگی عوامل انتظامی نسبت به بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

وی بیان کرد: پس از بازرسی از محل مورد نظر، تعداد ۳۳ قطعه اشیای تاریخی به همراه آلات و ادوات حفاری غیرمجاز کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: این اشیا شامل سفال‌ها و سایر آثار تاریخی بودند که به وضوح نشان‌دهنده تاریخ غنی منطقه هستند.

سرهنگ رحیمیان افزود: در این رابطه یک نفر متهم نیز دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شد.

وی با بیان اینکه، برابر نظریه کارشناسان میراث فرهنگی، اشیای مکشوفه متعلق به دوره‌های ایلخانی و صفوی است، تاکید کرد: این دوره‌ها به عنوان نقاط عطفی در تاریخ ایران شناخته می‌شوند و آثار به جا مانده از آن‌ها ارزش فرهنگی و تاریخی بالایی دارند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: حفاظت از میراث فرهنگی کشور وظیفه‌ای همگانی است و به عموم مردم توصیه می‌شود در صورت مشاهده هرگونه حفاری غیرمجاز یا فعالیت‌های مشکوک، مراتب را به یگان حفاظت اطلاع دهند.

سرهنگ رحیمیان افزود: حفاری‌های غیرمجاز نه تنها به آثار تاریخی آسیب می‌زند، بلکه می‌تواند عواقب قانونی و خطرات جانی به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: در صورت مشاهده موارد مشکوک، می‌توان با شماره‌های ۳۳۲۵۸۰۴۱-۰۸۶ و ۰۹۶۶۲ یگان حفاظت تماس گرفت زیرا همکاری مردم در این زمینه می‌تواند نقش بسزایی در حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی کشور داشته باشد.

بیش از ۲ هزار اثر تاریخی، سیاحتی، مذهبی و فرهنگی در استان شناسایی شده که ۸۸۲ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شده است.

آیا این خبر مفید بود؟