ثبت یک هزار و 579 حیوان گزیدگی در تبریز تنها در 3 ماه نخست امسال/ لزوم واکسیناسیون سریع در ساعات اولیه حیوان گزیدگی

به گزارش رکنا، دکتر حسین حقائی درگفت و گو با خبرنگار این رسانه در تبریز با بیان اینکه متاسفانه در سال گذشته در اثر گزش سگ سه انسان در تبریز و کندرود و باسمنج جان خود را از دست دادند افزود: آمار حیوان گزیدگی در استان بسیار بالاست که ناشی از وجود سگ های بلاصاحب در داخل شهر و پارک ها و... است.

وی با تاکید بر اینکه اگر کسی دچار سگ گزیدگی شد حتما باید در اولین فرصت و در همان ساعات اولیه نسبت به واکسیناسیون علیه بیماری هاری اقدام کند تصریح کرد: مراکز مربوطه در استان به صورت 24 ساعته آماده ارایه خدمات به شهروندان عزیز هستند که مرکز شبانه روزی بهداشت تبریز واقع در خیابان امامیه جنب پادگان بالاتر از پارک مشروطه به صورت 24 ساعته آماده واکسیناسیون عزیزانی است که دچار حیوان گزیدگی شده اند.

حقائی با بیان اینکه قبل از اینکه ویروس هاری فرصت ورود به بافت های بدن به خصوص سیستم اعصاب مرکزی را داشته باشد باید واکسیناسیون انجام شود ادامه داد: اقدام هرچه سریعتر واکسیناسیون برای کسانی که دچار حیوان گزیدگی شده اند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که اگر شخصی به موقع اقدام به واکسیناسیون نماید بیماری قابل درمان خواهد بود و احتمال فوت به مراتب بسیارپایین تر است.

وی با اشاره به اینکه اگر محل گزش به سیستم اعصاب مرکزی نزدیک باشد باید علاوه بر واکسن، بیمار سرم را نیز دریافت نماید ادامه داد: تمام این موارد هزینه بسیار زیادی را برای وزارت بهداشت تحمیل می کنند، در صورتی که نهادهایی مانند شهرداری و دامپزشکی خیلی راحت می توانند نسبت به عقیم سازی و ساماندهی سگ های بالاصاحب و نیز نسبت به شناسنامه دار نمودن سگ های بیمار اقدام نمایند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه آمار حیوان گزیدگی در سال 1402 نسبت به سال 1401 در استان، بیش از چهار هزار نفر افزایش داشته است افزود: در سال گذشته در کل استان 14 هزار حیوان گزیدگی داشتیم که پنج هزار و 31 نفر از آنان در تبریز بوده اند. همچنین در سه ماهه نخست امسال، یک هزار و 579 مورد حیوان گزیدگی تنها در تبریز داشته ایم.

وی بیماری هاری را خطرناک ترین بیماری قابل انتقال از سگ به انسان عنوان کرد و گفت: اگر سگ بلاصاحب واکسینه شود حتی در صورت هار بودن و زخمی نمودن انسان، احتمال کشندگی ویروس کم خواهد بود.

حقائی در پایان سخنان خود به قیمت سرسام آور واکسن هاری مورد استفاده برای انسان اشاره کرد و افزود: قیمت هر واکسن هفت یورو و قیمت هر سرم مورد استفاده جهت درمان بیمار نیز 200 یورو است.

برابری حیوان گزیدگی مناطق روستایی و شهری

دکتر سیمین خیاط زاده، مدیر بیماری های واگیر استان، نیز در گفت و گو با خبرنگار رکنا در تبریز با بیان اینکه در بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، سگ جز ناقلین حدواسط است افزود: بیماری ها از حیوان دیگر به سگ و از سگ به انسان انتقال پیدا می کند؛ به عنوان مثال ویروس "کال آزار" که در قدیم در بین بچه های روستانشین شایع بود و الان علاوه بر بچه های روستانشین، در بین بچه های شهری نیز شایع شده است؛ از سگ به انسان انتقال پیدا می کند که از علایم آن می توان به شکم درد، تب، بزرگ شدگی کبد اشاره کرد و اگر به موقع درمان نشود منجر به مرگ کودک خواهد شد.

وی ادامه داد: کیست هداتیک از جمله بیماری های دیگر قابل انتقال از سگ است که ضایعات کیست مانندی در کبد و ریه ایجاد می کند که نهایتا کار بیمار به جراحی کشیده می شود و متاسفانه بیمار قسمتی از ریه خود را از دست می دهد.

خیاط زاده با بیان اینکه اگر فردی دچار گزش با هر پستانداری شد که احتمال وجود ویروس هاری در بدن او وجو دارد بلافاصله به دامپزشک اطلاع دهد  تا از حیوان مذکور نمونه برداری شود افزود: حتی فرد قبل از مراجعه به مرکز بهداشت، خودش می تواند بلافاصله در منزل محل گزش را با آب ولرم صابون مایع شستشو دهد و سپس با پارچه سفید تمیز و گاز زخم را ببندد؛ چرا که شستشوی زخم و بزاق حامل هاری  در لحظات اول، می تواند به میزان 50 درصد  در نجات جان بیمار مفید واقع شود.

وی در ادامه سخنان خود با درخواست از خانواده ها مبنی بر اینکه به بچه ها آموزش دهند با سگ و حیوانات کاری نداشته باشند ادامه داد: چرا که این کار حیوان را وادار به حمله می کند.

مدیر بیماری های واگیر استان افزود: اگر برای حیوانات غذا تامین کنیم، با دخالت در چرخه زندگی حیوانات، آنان را وارد محیط زندگی خودمان می کنیم؛ در صورتی که حیوانات به صورت غریزی می توانند در طبیعت غذای مورد نیاز خود را تامین نمایند.

وی ادامه داد: همچنین با غذا دادن های اضافی به آنان، باعث افزایش بیش از اندازه زاد و ولد آنان می شویم،؛ به این صورت که هر سگ سالانه بالای 15 توله به دنیا می آورد؛ و این امر علاوه بر تخریب چهره شهر از نظر زیباشناسی، دستگاه های متولی را نیز با مشکلات متعددی روبرو می کند.

خیاط زاده با تاکید بر اینکه اگر حتی فردی با حیوان خانگی خود دچار گزش شد نیز حتما باید به مراکز بهداشت جهت واکسیناسیون مراجعه نماید افزود: چرا که این حیوان در بیرون از منزل با سایر حیوانات در تماس است و احتمال انتقال ویروس از حیوانات بلاصاحب به حیوان مذکور وجود دارد.

وی با بیان اینکه الان تعداد حیوان گزیدگی ها در شهرها با روستاها برابری می کند تصریح کرد: در گذشته حیوان گزیدگی بیشتر در مناطق روستایی اتفاق می افتاد ولی آمار حیوان گزیدگی تقریبا در شهرها و روستاها برابر شده است.

مدیر بیماری های واگیر استان با اشاره به اینکه مراکز بهداشت به صورت 24 ساعته فعال هستند ادامه داد: در تمام شهرستان ها نیز این مراکز فعال هستند.

فاطمه قلی پور گنجه لو

کدخبر: 1048131 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟