تشکیل پرونده قضائی درخصوص سیل جیرفت و جان‌باختن 15 نفر

به گزارش رکنا، افشین صالحی‌نژاد در حاشیه بازدید میدانی از محل وقوع سیل ، اظهار داشت: در صورت احراز هرگونه تخلف از ناحیه هر اداره یا سازمانی که موجب بروز یا تشدید حادثه شده باشد، با افراد متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

صالحی‌نژاد بیان داشت: بلافاصله پس از اعلام وقوع سیلاب در جیرفت رسیدگی به موضوع در دستورکار دادستانی قرار گرفت و اینجانب به همراه قضات رسیدگی‌کننده در محل حادثه حضور یافتیم.
وی افزود: در بحران سیلاب جیرفت قصور ادارات متولی از جمله اداره کل هواشناسی استان بررسی می‌شود.
دادستان جیرفت با بیان اینکه بر اثر جاری شدن سیلاب عصر دوشنبه تعداد ۱۵ نفر در جیرفت جان‌باختند، ادامه داد: بلافاصله دستورات قضائی لازم صادر شد و با هماهنگی‌های لازم توسط مسئولین مربوطه و کمک‌های مردمی، شهرداری و نیرو‌های هلال‌احمر اجساد شناسایی و کشف شدند.
صالحی‌نژاد گفت: حسب اعلام مراجع رسمی، اداره کل هواشناسی استان هیچ‌گونه هشداری درخصوص وضعیت آب و هوا و رعدوبرق و ایجاد سیل‌های ناگهانی به جیرفت اعلام نکرده است.بررسی می‌شود آیا از مراجع رسمی کشور و اداره هواشناسی هشدار اعلام شده است یا خیر و چنانچه اعلام نشده علت آن چه بوده است؟
 بی‌توجهی به هشدارها و توصیه‌های ایمنی
 عامل حادثه تلخ هلیل‌رود
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر نیز با اشاره به پایان عملیات جست‌وجو و نجات در حادثه طغیان هلیل‌رود جیرفت پس از ۱۳ ساعت تلاش امدادگران و یافتن پیکر ۱۵ جان‌باخته این حادثه، تاکید کرد: بی‌توجهی به هشدارها و عدم رعایت نکات و توصیه‌های ایمنی به‌ویژه در نقاط دارای بارش‌های فصلی و ناگهانی، عامل وقوع این حادثه تلخ بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، میثم افشاری گفت: حادثه طغیان رودخانه هلیل‌رود عصر روز دوشنبه به‌دلیل بارش ناگهانی و شدید موسمی در ارتفاعات جیرفت رخ داد که ۱۷ نفر را غافلگیر کرد.  افشاری افزود: امدادگران هلال‌احمر پس از ۱۳ ساعت تلاش و جست‌وجو، پیکر ۱۵ نفر از جان‌باختگان را پیدا کردند.  وی توضیح داد: حادثه‌دیدگان که از اتباع بودند به‌صورت خانوادگی در حال کار در داخل باغ بودند و کودکان آنها در حال بازی در حاشیه هلیل‌رود اما با افزایش ناگهانی جریان سیلاب، والدین و صاحب باغ برای نجات کودکان اقدام می‌کنند که خودشان نیز گرفتار می‌شوند.
 دبیرکل جمعیت هلال‌احمر بیان داشت: ۶۴ امدادگر هلال‌احمر در عملیاتی ۱۳ساعته، پیکر ۱۵ نفر شامل ۷ زن، ۷ کودک و یک مرد را پیدا کردند. امدادگران موفق شدند جان دو نفر از حادثه‌دیدگان را نیز نجات داده و به مناطق امن منتقل کنند. 
افشاری بر لزوم آمادگی بیشتر مسئولان و امدادگران برای مواجهه با حوادث طبیعی و توجه مردم به هشدارها و توصیه‌های ایمنی به ویژه در نقاط دارای بارندگی‌های فصلی و موسمی تأکید کرد.
 مردم در مسیر رودخانه‌ها اتراق نکنند
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز با اشاره به حادثه مرگبار رودخانه هلیل‌رود جیرفت، از مردم خواست از اتراق در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند.
کدخبر: 1046814 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟