سرمایه گذاری ناآگاهانه در بازار رمز ارز ناامن است

به گزارش رکنا، محمد بیگی حبیب‌آبادی، بازپرس دادسرای جرایم رایانه‌ای گفت: وقتی وارد فضای مجازی می‌شویم با انواع و اقسام تبلیغات سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها مواجه هستیم که پیشنهادهای وسوسه‌انگیز برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌کنند که قربانیان بدون توجه به منشأ پرداخت این سودها اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازارهای ناامن می‌کنند.

شاکی‌های این پرونده‌ها معمولاً در سراسر کشور متفرق هستند و برای رسیدگی به پرونده خود باید زحمات زیادی متحمل شوند که عمدتاً به نتیجه‌ای نیز ختم نمی‌شود.

در یکی از پرونده‌های مطروحه با حدود ۲ هزار شاکی مواجه هستیم و چندین میلیون دلار از اموال مردم بر باد رفته است. پرونده‌هایی مثل کریپتولند، کینگ‌مانی، اپن‌سوریل، آمیتیس، یونیک فاینانس و … نمونه‌هایی از پرونده‌های کثیرالشاکی ما هستند.

این بازپرس دادسرای جرایم رایانه‌ای در توصیه‌ای گفت: از مردم می‌خواهیم به هیچ عنوان وارد پلتفرم‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در بستر فضای مجازی طراحی شده‌اند، نشوند چون تمامی این بسترها کلاهبرداری است.

بنده هیچ‌گاه وارد این حوزه نمی‌شوم و به همه نیز توصیه می‌کنم به این موضوع ورود پیدا نکنند، اما اگر بنا دارند به این حوزه ورود پیدا کنند باید آموزش‌های لازم را ببینند و با مفاهیم ابتدایی آن آشنا شوند.

 یک مورد دیگر قربانیان حوزه رمزارزها به این صورت است که فرد قربانی در قالب آگهی‌های کار در منزل شماره حساب بانکی خود را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهد و کلاهبردار از قربانی می‌خواهد برایش رمز‌ارز خریداری کند. این موضوع کاملاً کلاهبرداری است و پولی که وارد حساب اشخاص می‌شود سرقتی است و برای آنها مشکل ایجاد می‌کند.

پس از خرید این رمزارزها و انتقال آنها به شخصی که نه دیده‌اید و نه می‌شناسید وارد اعمال مجرمانه شده‌اید که تبعاتش گریبانگیر شما خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر قانون مصوبی که مختص رمزارزها باشد، نداریم و تنها یک آیین‌نامه در حوزه استخراج رمزارزها داریم و به‌تازگی نیز در قانون جدید بانک مرکزی تکالیفی بر عهده بانک مرکزی گذاشته شده که در حوزه ساماندهی صرافی‌های رمزارز ورود پیدا کند که این اشاره مستقیم نیز نبوده است.

لذا در این زمینه هم با خلأ قانونگذاری و هم کمبود قضات و نیروی پلیس متخصص مواجه هستیم و صدها صرافی رمزارز در داخل کشور در حال فعالیت هستند که هیچ‌گونه نظارت و ساماندهی درباره این صرافی‌ها وجود ندارد.

این بازپرس دادسرای جرایم رایانه‌ای درباره بحث مالکیت رمزارزها نیز گفت: از نظر فقهی و قانون مدنی هر چیزی که بابت آن در بازار پول پرداخت کنند و مبادله شود به عنوان مال تعبیر می‌شود و رمزارزها هم از این نظر مستثنی نیستند.

اما مشکلی که در این خصوص داریم ورود افرادی به این حوزه است که به دلیل ناآشنایی مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند. بسیاری از قربانیان اطلاع ندارند پولی که از کیف‌پول‌شان خارج شود دیگر قابل بازگشت و شناسایی نیست.

بزرگ‌ترین چالش در این حوزه این است که مالکیت رمزارز در نظام رمز ارزی یا بستر بلاک‌چین بر اساس یک کد است و کسی که آن کد را داشته باشد از نظر این سیستم مالک تلقی می‌شود.

در سیستم بانکی اگر کسی از حساب شما کلاهبرداری کند یا پولی از حساب شما برداشت کند به‌راحتی قابل تعقیب و پیگیری است، اما در سیستم رمزارز این‌گونه نیست.

بیگی حبیب‌آبادی درباره امنیت رمزارز گفت: رمزارز شما تا وقتی امن است که کد آن در اختیار فرد دیگری نباشد. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که غیرقابل هک است و تا امروز با موردی از هک این کدها مواجه نشده‌ام و سازندگان ادعا دارند این کدها قابل هک شدن نیستند.

کدخبر: 1042274 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟