فرار قاتل 16 ساله از کانون اصلاح و تربیت / آغاز تحقیقات برای دستگیری پس از 38 سال فرار + جزییات

به گزارش رکنا، اوایل بهار سال ۱۳۶۵، پسر ۱۶‌ ساله‌ای که از ناحیه سر مصدوم شده بود به بیمارستانی در تهران منتقل شد اما ساعاتی بعد فوت کرد. او مدارک هویتی نداشت و مجهول‌الهویه بود.

ماموران با بررسی پرونده افراد فقدانی، هویت مقتول را شناسایی کردند. تحقیقات برای رازگشایی از این جنایت ادامه داشت تا این‌که ماموران پلیس جنایی پایتخت سرنخ‌هایی به دست آوردند که نشان می‌داد او آخرین مرتبه با یکی از دوستانش به نام شاهین ۱۶‌ ساله دیده‌شده است‌. وی به‌عنوان تنها مظنون تحت تعقیب پلیس تهران قرار داشت‌. ماموران برای دستگیری او به خانه‌اش هم رفتند، اما وی در خانه نبود و خانواده‌اش خبری از او نداشتند.

جست‌و‌جو‌ها دراین رابطه ادامه داشت تااین‌که چند هفته بعد او را که به شهرستان گریخته بود شناسایی و دستگیر کردند‌. متهم نوجوان به قتل دوستش اعتراف کرد و بعد روانه کانون اصلاح و تربیت شد‌. او بعد ازمدتی در دادگاه جنایی وقت محاکمه شد‌. این در حالی بود که والدین مقتول برای او درخواست قصاص کرده بودند.

در آن جلسه متهم نوجوان در دفاع از خود گفت‌: من و مقتول دوستان قدیمی بودیم‌. یک روز که به بوستانی رفته بودیم متوجه شدم او نیت بدی نسبت به من دارد و می‌خواهد مرا مورد آزار و اذیت قرار دهد که با او درگیر شدم و با برداشتن میله‌آهنی آن را به سرش زدم. میله را سمتی انداختم و از ترسم فرار کردم.

قضات دادگاه بعد از شنیدن آخرین اظهارات متهم ۱۶‌ساله او را گناهکار شناختند و حکم به قصاصش دادند که رأی در دیوان‌عالی کشور تایید و به اجرای احکام دادسرای جنایی ارسال شد‌. متهم در آستانه اجرای حکم قصاص قرار گرفته بود که همان سال موقعی که بخشی از دیوار ساختمان محل هواخوری کانون اصلاح و تربیت آسیب دیده بود از آنجا بیرون آمد و موفق به فرار شد.  با گذشت ۳۸ سال از فرار این زندانی با دستور قاضی اجرای احکام دادسرای جنایی تهران این پرونده دوباره به جریان افتاد. حالا تحقیقات پلیسی برای یافتن این زندانی محکوم به مرگ آغاز شده است.

کدخبر: 1040688 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟