جریمه ۱۰۰ هزار تومانی برای عدم جابه‌جایی خودرو در محل تصادف

به گزارش رکنا، بر اساس ابلاغیه محمد مخبر، سرپرست وقت ریاست جمهوری، از تاریخ ۲۳ تیرماه، جریمه‌های رانندگی افزایش یافته است. یکی از این تخلفات که ممکن است بسیاری از رانندگان از آن بی‌خبر باشند، عدم جابه‌جایی خودرو در محل تصادفات خسارتی است.

قانون چه می‌گوید؟

طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، در صورتی که پس از وقوع تصادف بین دو خودرو، حادثه منجر به جرح یا فوت نشود و وسایل نقلیه قابلیت حرکت داشته باشند، رانندگان مکلف هستند خودروهای خود را به حاشیه امن راه منتقل کنند تا از ایجاد اختلال در ترافیک جلوگیری شود. در غیر این صورت، رانندگان متخلف در کلان‌شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری-صنعتی به پرداخت ۱۰۰ هزار تومان جریمه محکوم خواهند شد. این مبلغ در سایر شهرها ۶۰ هزار تومان و در روستاها ۳۰ هزار تومان تعیین شده است.

چرا جابه‌جایی خودرو مهم است؟

جلوگیری از ترافیک: باقی ماندن خودروهای تصادفی در وسط جاده، باعث ایجاد ترافیک و اختلال در جریان تردد می‌شود.

کاهش خطر تصادفات ثانویه: خودروهای متوقف شده در وسط جاده، ممکن است باعث ایجاد تصادفات زنجیره‌ای شوند    تسهیل عملیات امداد و نجات: در صورت وقوع حادثه، جابه‌جایی خودروها، عملیات امداد و نجات را تسهیل می‌کند.

پلیس راهور توصیه می‌کند که رانندگان پس از وقوع تصادف، علاوه بر جابه‌جایی خودرو به حاشیه راه، از محل تصادف عکس و فیلم تهیه کنند تا در صورت لزوم از آن استفاده شود.

در صورتی که تصادف منجر به جرح یا فوت شود، نباید خودروها را جابه‌جا کرد و باید بلافاصله با پلیس تماس گرفت.

 

کدخبر: 1031113 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟