بازیگری 16 میلیارد تومانی دختر تهرانی و پیرمرد مکار / بی آبرویی در خانه های خالی + عکس و جزییات

به گزارش رکنا، دختر جوان که ازاین کلاهبرداری به درآمد یک میلیاردی رسیده بود، مدعی شد این پول کفاف هزینه‌های زندگی‌اش را نمی‌داد! متهمان با شکایت ۱۰ مالباخته بازداشت شدند و تحقیق از آنها در پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران ادامه دارد.

رسیدگی به این پرونده از اسفند سال گذشته و با شکایت زوجی در پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران به دلیل جعل و کلاهبرداری آغاز شد.

شاکی به ماموران گفت: دنبال خانه‌ای اجاره‌ای در شمال تهران بودیم که با آگهی خانه‌ای در سایت دیوار روبه‌رو شدیم. قیمتی که صاحبخانه گذاشته بود، کمتر از عرف منطقه بود.

با شماره‌ای که در آگهی بود تماس گرفتیم و بعد از بازدید ملک، قرار قولنامه گذاشتیم. در جلسه بنگاه، دختری جوان همراه پدر سالخورده‌اش آمدند. این دختر مدعی بود، مالک خانه است و نزدیک به یک میلیارد تومان به حسابش واریز کردیم.

دو روز بعد خواستیم برای اندازه‌گیری پنجره به آنجا برویم که متوجه شدیم در دام کلاهبرداران گرفتار شده‌ایم و ملک متعلق به مرد دیگری است‌.

 همزمان با شروع تحقیقات کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران، شکایت‌های مشابه دیگری هم مطرح شد که در این پرونده‌ها هم به همان شیوه شاکی اول سرشان کلاه رفته بود. 

سرهنگ شهرام سلطانی، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران در تشریح این پرونده به خبرنگار جام‌جم گفت: پس از طرح شکایت‌های مشابه در اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری، تحقیقات در این رابطه آغاز و مشخص شد، متهمان با شناسایی خانه‌هایی که آگهی اجاره‌شان در یک سایت معروف درج شده بود، در پوشش مستاجر از آنجا بازدید می‌کردند و بیشترین تمرکز خود را روی «لابی‌من» یا سرایدار می‌گذاشتند تا اعتماد آنها را جلب کنند.

بعد از شناسایی و به‌دست‌آوردن اطلاعات از ملک، وارد مرحله دوم فعالیت خود می‌شدند و برای سند ملک جعل می‌کردند. این جعل به صورتی بود که بنگاهدارها متوجه آن نمی‌شدند.

حالا نوبت اجرای بخش آخر نقشه‌شان بودوآن ملک رادرسایتی آگهی می‌کردند‌.برای این‌که بتوانند مستاجران را در تور خود گرفتار کنند، قیمت اجاره را پایین‌تر از عرف منطقه تعیین می‌کردند.

بعد از شناسایی مستاجر راهی خانه شده و محل را به آنها نشان می‌دادند. لابی‌من و سرایداران هم تصور می‌کردند مستاجران با بستگان خود برای بازدید آمده‌اند و شک نمی‌کردند.

بعد در بنگاهی قرار گذاشته و یکی از متهمان پرونده که دختر جوانی است به عنوان مالک به آنجامی‌آمد.برای این‌که همه چیز خوب پیش برود، مردی سالخورده با ظاهری موجه در پوشش پدر مالک هم در بنگاه حاضر می‌شد.

آنها سپس با نوشتن یک قولنامه‌ و بعد گرفتن پول ناپدید می‌شدند. بررسی پرونده‌ها نشان داد با یک باند حرفه‌ای رو‌به‌رو هستیم‌. به همین دلیل سراغ بانک مجرمان حرفه‌ای در حوزه کلاهبرداری رفتیم و بررسی آنها را آغاز کردیم.

در شاخه دیگری از تحقیقات کارآگاهان به فردی رسیدند که پول‌ها به حساب او ریخته شده بود. به همین دلیل او در قراری صوری  دستگیر و با انتقال به پلیس آگاهی در بازجویی‌ها با اعتراف به همکاری با این باند، هویت دیگر اعضای باند را فاش کرد.

بررسی سوابق اعضای باند نشان داد سرکرده شبکه از مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای است که چند بار روانه زندان شده وآخرین بارپس از آزادی این شبکه کلاهبرداری را تشکیل داده است.

سه متهم اصلی باند در عملیات‌هایی جداگانه دستگیر و ازسوی مالباختگان شناسایی شدندوبه جرایم‌شان هم اعتراف کردند.رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران با اشاره به این‌که چرب‌زبانی و چهره موجه متهمان از دلایل فریب مالباختگان و بنگاهدارها بود، تاکید کرد: با شناسایی ۱۰ مالباخته و ثبت شکایت مشخص شد از آنها بیش از ۱۶ میلیارد تومان کلاهبرداری شده است.

افراد دیگری که به این شیوه از آنها طی شش ماه گذشته کلاهبرداری شده می‌توانند برای پیگیری شکایت خود و شناسایی متهمان به پایگاه یکم پلیس آگاهی مراجعه کنند.  

وی در پایان با هشدار به مستاجران گفت: قبل از عقد قرارداد و واریز پول، اصالت سند را بررسی و همچنین با تحقیق از لابی‌من یا سرایدار، از هویت مالک آن مطمئن شوند و فریب چرب زبانی کلاهبرداری را نخورند و بدون اطمینان، پولی واریز‌نکنند.

روایت مالباخته و کلاهبرداران

اداره مبارزه جعل وکلاهبرداری پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران؛درگوشه‌ای ازاتاق مالباختگانی ایستاده‌اندوتصورنمی‌کردند کلاهبرداران در دام گرفتار شوند و حالا که دستگیر شده‌اند، نگران پول‌شان و برگشت آن هستند.

در مقابل، دو مرد و دختری جوان ایستاده‌اند و سعی می‌کنند نگاه‌شان را از چهره مالباختگان بدزدند. 

   فکر نمی‌کردیم دستگیر شوند

یکی از مالباختگان در تشریح پرونده‌اش به جام‌جم گفت: «از سایت دیوار ملکی را برای اجاره پیدا کردیم. متهم اصلی با اسمی صوری با من قرار گذاشت. وقتی در بنگاه حاضر شدیم، مردی سالخورده به آنجا آمد و مدعی شد خانه متعلق به دخترش است و اگر خانه را پسندیده‌ایم او با سند بیاید و قولنامه بنویسیم. چند دقیقه بعد دختر جوان آمد و بنگاهدار سند را دید و فریب خورد و قولنامه را نوشت. ۷۰۰ میلیون تومان پول برایشان واریز کردم و ۲۵۰ میلیون تومان هم چک دادم. در حالی که قبل قولنامه دو بار خانه را بازدید کرده بودیم، اما بعد از آن وقتی خواستیم خانه را مجددا ببینیم دیگر تلفن را جواب ندادند. همسرم گفت؛ این افراد کلاهبردار بودند. سراغ لابی من رفته و متوجه شدیم خانه به نام یک نفر دیگر است. بعد به بنگاه رفتیم که او هم فریب خورده بود. شنیده‌ایم متهم اصلی شش، هفت سابقه دارد و فکر نمی‌کردیم دستگیر شوند.»

6میلیارد سهم من شد

می‌گویند سرکرده باند است، اما خودش قبول ندارد و می‌گوید: «‌طراح یک نفر دیگر بود‌، چون دستگیر نشده من سرکرده شدم. او خانه‌ها را از سایت دیوارشناسایی می‌کرد وبا مالک قرارمی‌گذاشت وخودش را مشاورملک معرفی می‌کرد تا برای خانه بازدید بگیرد. بعد هم بقیه طبق نقش خودشان عمل می‌کردند.‌» دو، سه سالی است که جعل اسناد می‌کند و  یک‌سال قبل آزاد شد و این باند را تشکیل داد، می‌گوید از این سرقت‌ها شش میلیارد سهمش شده بود.

درآمد یک میلیاردی کفاف خرجم را نمی‌داد

۲۴ سال دارد واولین‌بار است که دستگیر شده است.می‌گوید مشکلات مالی باعث شده پیشنهاد مالک را قبول کند و طبق قراری که گذاشته بودند از هر کلاهبرداری ۱۰درصدسهم اوباشد و حدودیک میلیارد تومان از سرکرده گرفته بود که کفاف هزینه‌های زندگی‌اش را نمی‌داد و گاهی کم می‌آورد! «شش ماه با سرکرده کار کردم و در این مدت شش بار نقش مالک را بازی کردم‌.»   

پیر بودم وکسی به من کار نمی‌داد

نقش پدر مالک را با ظاهری موجه اجرا می‌کرد تا کسی به ماجرا شک نکند. پیش از این پرونده‌ای مالی داشته و دومین بار است که دستگیر می‌شود. «جایی که کار می‌کردم، جمع کردوبیکار شدم.پیر بودم وکسی به من کار نمی‌داد‌. هزینه‌های زندگی باعث شد بدهکار شوم. وقتی سرکرده پیشنهاد کلاهبرداری را داد، قبول کردم و حدود ۶۰۰ میلیون تومان سهم من از کلاهبرداری بود.»

روزنامه جام جم

کدخبر: 1030445 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟