سگ نگهبان حمله‌کننده به مردم در مشهد مبتلا به هاری بوده است / 11 نفر را راهی بیمارستان کرد

به گزارش رکنا، دکتر محمد سیاح رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد روز سه‌شنبه افزود: نیمه دوم تیرماه یک سگ نگهبان در بلوار شاهد مشهد ۱۱ شهروند را مجروح کرد که در همان ساعات اولیه، اقدامات ایمنی و تجویز واکسن هاری برای افراد جراحت دیده و سگ‌های صاحبدار منطقه در شعاع استاندارد طبق پروتکل های موجود انجام شد.

وی بیان کرد: در حادثه مذکور سگ نگهبان پروژه ساختمانی، پس از خروج از محل ابتدا وارد یک واحد کارواش خودرو شد و کارگر این واحد را مورد گزش قرار داد و در ادامه با خروج از کارواش وارد پیاده رو خیابان شاهد شده و تعداد ۱۰ نفر دیگر از شهروندان را مورد حمله قرار داد.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد افزود: با کمال تاسف در این حادثه که در روزهای اخیر رخ داد، گوش یکی از شهروندان به دلیل شدت گازگرفتگی از بدن وی جدا و منجر به خونریزی شدید شد.

وی با بیان اینکه این سگ توسط مردم منطقه کشته شد، اظهار کرد: نمونه‌برداری از مغز این سگ و آزمایشات لازم در همان روز انجام شد.

سیاح از شهروندان خواست تا از غذا دادن به حیوانات بدون صاحب و یا نگهداری حیواناتی نظیر سگ و گربه اجتناب ورزیده و در صورت ضرورت نگهداری، نسبت به تلقیح واکسن بیماری هایی نظیر هاری و انجام درمان های ضد انگلی اقدام نمایند.

بیماری هاری از طریق بزاق حیوان مبتلا به این بیماری به انسان منتقل می شود، ویروس از محل گازگرفتگی وارد بدن شده و در ماهیچه ها به سمت اعصاب انتهایی رفته و شروع به تکثیر می‌کند.

انسان هار به طور کلی نسبت به تمام محرک های فیزیکی، شیمیایی، حسی و بویایی عکس العمل شدید نشان می‌دهد، ولی این عکس العملها و رفتارهای تهاجمی یک تا پنج دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و در فواصل پیدایش آنها بیمار خسته و کوفته، آرام و بی حال می‌افتد. بیمار به تدریج با افزایش و تشدید انقباضات عضلانی و نخوردن غذا و نیاشامیدن آب ناتوان و فرسوده شده و سپس‌ وارد مرحله‌ اغما می‌شود و در اثر انقباضات شدید عضله قلب و بالاخره فلج دستگاه تنفسی جان خود را از دست می دهد.

کدخبر: 1026957 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟