زندانی قدیمی سلطان قاچاق موبایل های سرقتی به افغانستان بود ! / قانون ضعیف مجازات و گستاخی مالخران !

به گزارش اختصاصی رکنا، یکی از عواملی که باعث می شود دزدان به کار خود ادامه دهند و دست به سرقت بزنند حضور مالخران یا همان خریداران اموال سرقتی است که اگر این افراد نباشند هیچ وقت دزدان به فکر سرقت نمی افتند چراکه وقتی نتوانند وسایل سرقتی را به فروش برسانند،  هیچ پولی به دست نمی آورند و همین امر باعث می شود تا سرقت ها کمتر شود.

اما جالب اینجاست مالخران که نقش مهمی در سرقت ها دارند از نظر قانونی با مجازات کمی روبروم هستند و طبق قانون مالخران به 6 ماه تا 3 سال زندان محکوم می شوند و حکم سنگین زمانی اجرا می شود که مالخری به عنوان شغل متهم محسوب شده باشد که مجرمان با اطلاع از قانون و بهره گیری از این موضوع در اعترافاتشان مسیر را به سمت کمترین مجازات می کشانند و خیلی زود آزاد می شوند.

نقص قانون در برخورد با مالخران باعث شده تا این مجرمان خیلی زود آزاد شوند و دوباره با تشویق کردن دزدان چرخه سرقت به گردش می افتد و همین امر باعث سرقت های سریالی دزدان می شود.

بازداشت مالخر گوشی های سرقتی

اواسط سال گذشته بود که ماموران اداره هجدهم پلیس آگاهی تهران در طرح دستگیری مالخران پایتخت موفق به شناسایی یکی از خریداران گوشی های سرقتی شدند و در ادامه پس از هماهنگی با مقام قضایی در یک عملیات غافلگیرانه موفق به دستگیری مالخر جوان شدند.

کارآگاهان در بررسی از خانه متهم تعداد 150 گوشی سرقتی به دست آوردند و مشخص شد متهم با فروش این گوشی های سرقتی به یک مالخر دیگر ، این گوشی های سرقتی را به خارج کشور منتقل می کنند که متهم پس از دستگیری برای سیر مراحل قانونی در اختیار مقام قضایی قرار گرفت.

تکرار جرم

با گذشت یکسال از ماجرای دستگیری مالخر گوشی های سرقتی کارآگاهان اداره 18 پلیس آگاهی تهران در عملیات های پلیسی و زنجیروار به متهمی رسیدند که سال گذشته با تعداد 150 گوشی سرقتی دستگیر شده بود.

تیم پلیسی با تجسس های فنی اطلاع پیدا کردند که متهم پس از آزادی دوباره شروع به خرید گوشی های سرقتی از دزدان می کند و برای اینکه از زیر سایه پلیس خارج شود به منطقه وردآورد نقل مکان کرده است.

همین سرنخ ها کافی بود تا کارآگاهان با هماهنگی مقام قضایی عملیات ویژه ای را در دستور کار خود قرار داند و در آخرین روزهای خرداد ماه در یک عملیات غافلگیرانه وارد خانه متهم شدند اما مالخر حرفه ای ادعای بیگناهی می کرد و کارآگان در ابتدا خانه متهم را مورد بررسی قرار داند و هیچ گوشی سرقتی پیدا نکردند.

جاسازی موبایل در رختخواب

کارآگاهان اداره 18 که با توجه به تحقیقات پلیسی اطمینان داشتند که متهم سابقه دار همچنان در زمینه خرید و فروش گوشی های سرقتی فعالیت دارد داخل خانه متهم شروع به بازرسی دقیق کردند تا اینکه تعداد 92 گوشی موبایل سرقتی که به صورت ماهرانه در میان رختخواب ها جاسازی شده بود کشف شد و همین کافی بود تا متهم بار دیگر دستبند پلیس را روی دستانش ببیند.

متهم پس از دستگیری در اعترافاتش گفت: گوشی های آیفون بین مبالغ 15 تا 20 میلیون و برخی گوشی ها آیفون که رمز ندارند  تا مبلغ 40 میلیون خرید و فروش می شوند.

وی ادامه داد: گوشی های سرقتی را پس از خرید از سارقان ، بسته بندی می کردند و به مالخر دیگری که در کار انتقال این گوشی ها به افغانستان فعالیت دارد می فروختم .

بنا بر این گزارش، متهم برای سیر مراحل قانونی در اختیار مقام قضایی قرار گرفت.

کدخبر: 1021998 ویرایش خبر
لینک کپی شد
حسین خزائی فر
آیا این خبر مفید بود؟