من بچه طلاقم و رها شده در تنهایی / کمکم کنید + نظر کارشناسی

به گزارش رکنا، پسری 19 ساله قد بلند و لاغر اندام با لباس های نامرتب و کهنه به اتاق مشاوره مراجعه کرد.

و درحالیکه صدایش می لرزید گفت: من فرزند پسر آخر خانواده هستم . برادر و دو خواهر بزرگم ازدواج کردند. خواهرانم زندگی خوبی ندارند و از سر ناچاری با شوهرانشان زندگی می کنند. برادرم نیز مستاجر است و به سختی هزینه های زندگی اش را تامین می کند و از وقتی به خاطر دارم پدرم  اعتیاد داشته و اکثر مواقع بی کار بود و با مادرم دائما درگیر می شدند. بعد از اینکه من به دنیا آمدم مادرم از پدرم طلاق گرفت و من و مادرم مدتی را در خانه مادر بزرگم زندگی کردیم.

من همانجا به مدرسه رفتم راهنمایی که بودم مادرم با شخصی ازدواج کرد و از خانه پدر بزرگم رفت. من هم ترک تحصیل کردم و به بهانه کار و کسب درامد بیشتر وقتها با دوستانم بودم. از نبود پدر و مادر و زندگی در کنار پدر بزرگ  مادر بزرگ پیرم حسابی دلم گرفته بود و انگار در کما بودم افسرده و غمگین . تا اینکه دوستانم شبها به بهانه شاد کردن من در باغ ویلا جمع می شدند. من که شیفته مرام و معرفتشان شده بودم پایه دیوونه بازی هاشون بودم تا به خودم اومدم متوجه شدم مواد های تفریحی تبدیل شد به اعتیاد و در به در دنبال خرید موادم چون نمیتوانم ترک کنم . یعنی تصمیم میگیرم اما تا میخواهم نکشم یکی از دوستانم بهم زنگ میزنه که بریم تا فلان جا و من با دیدن دوستام دست و پام سست می شه قولی که به خودم دادم که مواد نکشم را فراموش می کنم....

نگاه کارشناسی

بهاره اورعی کارشناس ارشد روانشناسی

اعتیاد یکی از بزرگترین معظلاتی است که بنیان خانواده را تهدید می کند و متاسفانه آمارها حاکی از افزایش گرایش افراد به مواد مخدر میباشد که آسیب های آن بی شمار بوده وسبب تخریب روحی وجسمی فرد می گردد.

از عوامل مهم زمینه ساز آسیب در مورد مراجمع داشتن خانواده سهل گیر، اعتیاد پدر، جدایی مادر و پدر از یکدیگر، زندگی پر تنش و در معرض آسیب بودن، ترک تحصیل، نداشتن مهارت های زندگی، داشتن دوستان معتاد و ناسالم می باشد. باید توجه داشت افرادی در دام اعتیاد می افتند معلولا در ابتدا اصلا تصوری از آن ندارند وصرفا قصد امتحان کردن آن را دارند اما به مرور وبه خاطر دریافت حس لذت لحظه ای مصرف را افزایش می دهند ودیگر عدم مصرف برایشان بسیار سخت می باشد.

وجود کارشناسان متخصص در مدارس متوسطه اول ودوم جهت آگاهی به دانش آموزان از عواقب اعتیاد میتواند در امر پیشگیری از آن بسیار موثر باشد هم چنین افرادی که ترک می کنند باید به طور دوره ای به روانشناس مراجعه کرده تا احتمال برگشت به سوی اعتیاد کاهش یابد.

برخی از نکات روانشناسی- تربیتی که والدین باید در پیشگیری از اعتیاد جوانان انجام دهند؛ عبارت است از :

تقویت روحیه توکل، توسل و خودباوری از طریق افزایش آموزش های دینی و مذهبی؛

آگاهی از مهارت های زندگی به فرزندان مخصوصا جرات مندی

آشنا نمودن فرزندان با عواقب اعتیاد ومصرف آن

سعی در ایجاد رابطه صمیمانه با فرزند جهت جهت مطرح کردن مشکلات خود با والدین

هشدار به کنترل گری های بیش از حد والدین

کدخبر: 1015095 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟