آموزش ایمنی کار در کارگاه‌های کوچک اجباری شود

به گزارش رکنا، هر ساله تعدادی از کارگران ساختمانی و کارگاه های صنعتی بزرگ و کوچک بر اثر حادثه مصدوم و یا حتی جان خود را از دست می دهند. بسیاری از این کارگاه‌ها در ایمنی کار ضعیف هستند و کارگران آنها هنوز به سمت آموزش ایمنی سوق داده نشده اند..

همه کارفرماها در کارگاه ساختمانی و صنعتی وظیفه دارند که محل کاری ایمن برای کارگران فراهم کنند و دستگاه ها و تجهیزات مناسبی را در اختیار کارگر قرار دهند.

بیش از ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار برای کارگران مربوط به بخش ساختمان است که نیازمند توجه بیشتر کارفرمایان و ورود فناوری جدید به این بخش است. کارفرمایان بخش ساختمان باید سطح ایمنی محیط کارگاه ساختمانی را به سطحی برسانند که شاهد کاهش حوادث ناشی از کارگاه ساختمانی باشیم.

طی یک سال اخیر در استان گلستان تعداد ۱۳ نفر از کارگران در حین کار بر اثر حادثه فوت کردند. زمانی که حادثه ای برای کارگر اتفاق می‌افتد فشارهای روحی و روانی زیادی به خانواده آسیب‌دیده وارد می شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گرگان اظهار کرد: حوادث کار برای کارگران ساختمانی نسبت به کارگران واحد صنعتی و تولیدی بیشتر بوده است . در کشور  بیش از ۵۰ درصد حوادث کار برای کارگران ساختمانی اتفاق می افتاد.

جواد کمیزی ادامه داد: امروزه نداشتن بیمه تامین اجتماعی یک مشکل بزرگی برای کارگران ساختمانی شده است. اگر کارگر ساختمانی بیمه تامین اجتماعی داشته باشد نگرانی و دغدغه کمتری خواهد داشت و رامندان کاری این فرد بالاتر می رود.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ کارگر ساختمانی در شهر گرگان بیمه ندارند و اگر برای آنها اتفاق بیافتد کسی پاسخگو آنها نخواهد بود. ما از مسئولان می خواهیم که مشکل بیمه کارگران ساختمانی را حل کنند.

کمیزی گفت: طی یک سال اخیر انجمن صنفی کارگران ساختمانی گرگان دوره های کلاس آموزشی ارتقا مهارت در سطح ۲ و ۱ برای کارگران ساختمانی برگزار کرده است. همچنین چندین کارگاه ساختمانی که مسائل ایمنی را رعایت نمی کردند پلمپ شدند.

وی خاطرنشان کرد: انجمن های صنفی کارگران ساختمانی گرگان برگزاری دوره های آموزش ایمنی کار برای کارگران ساختمانی را اجباری کرده است که خوشبختانه کارگران ساختمانی هم  از این کلاس ها استقبال کردند.

وی گفت: اداره کل فنی وحرفه استان همکاری لازم را برای این دوره های آموزشی دارد و قطعا دوره های آموزشی تاثیر بسزایی در کاهش نرخ حوادث مرگبار در بخش ساختمان دارد.

مدیرکل تعاون کار ورفاه اجتماعی گلستان اظهار کرد: در یک سال اخیر در گلستان رزمایش بازرسی ایمنی از کارگاه‌های پر خطر با هدف تقویت ایمنی کارگران برگزار کردیم.

حسینعلی خواجه مظفری ادامه داد: بیشترین حوادث ناشی از کار در گلستان در سال های اخیر مربوط به بخش ساختمان، بخش صنعت، کشاورزی و مربوط به معدن بوده است. حوادث ناشی از کار در گلستان طی یک سال اخیر  ۳۱ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: در سالجاری برنامه های بسیار خوبی برای آموزش کارگران و کارفرمایان داریم. همچنین بازرسی از واحدهای فعال استخراج  معدن، کارگاه های ساختمانی خواهیم داشت که دیگر شاهد حوادث منجر به فوت حین کار در گلستان نباشیم.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ هزار نفر از جامعه کارگری استان گلستان مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند و نسبت به سال های گذشته کاهش داشته‌ایم. آموزش ایمنی ویژه کارگاه‌های کوچک زیر ۱۰ نفر در استان انجام می گیرد.

وی گفت: در حال حاضر ۲۸۰ هزار کارگر بیمه‌ شده در استان داریم و حدود ۳۰ هزار نفر آن د ۱۱۰۰ واحد های صنعتی در گلستان مشغول به کار هستند.از کارفرمایان میخواهیم مسائل ایمنی را جدی بگیرند و جان کارگر بسیار ارزشمند است.

کدخبر: 1004156 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟