همسر امپراتور فعلی مدتی در آسایشگاه روانی بستری بوده است/ چرا ژاپنی‌ها پس از مرگ پادشاهشان او را به عنوان ایزد می‌پرستند؟

چند روز قبل شاهزاده ناروهیتو رسما در ژاپن به سلطنت رسیده و امپراتور این کشور شرق آسیایی شد. پدر او، امپراتور آکیهیتو که 85 سال دارد، روز سه‌شنبه به علت کهولت سن و وضعیت سلامتی‌اش از سلطنت کناره گیری کرد.

ناروهیتو، امپراتور جدید ژاپن، ۵۹ ساله است و در مراسم رسمی آغاز سلطنتش شمشیر و جواهر سلطنتی را که به مثابه تاج پادشاهی هستند، دریافت کرد. شمشیر امپراتوری نماد قدرت سلطنت طولانی مدت ژاپن است و از یک پادشاه به پادشاه بعدی منتقل می‌شود.

ناروهیتو صد و بیست و ششمین امپراتور ژاپن است. او در دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده است و در حالیکه 30 سال هم نداشت ولیعهد شد. سلطنت در ژاپن قدرت سیاسی چندانی ندارد اما هنوز نفوذ خاندان سلطنتی و شخص امپراتور در شهروندان بسیار زیاد است. تا آنجا که بسیاری او را فرزند خدایان و بهشت می‌دانند.

در مورد خاندان سلطنتی ژاپن و نهاد امپراتوری نکات جالبی وجود دارد که در این گزارش به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

قدیمی‌ترین سلسله‌ تاریخ

ژاپن دارای قدیمی ترین سلطنت موروثی جهان است و بنابر افسانه‌ها قدمت آن به سال 600 قبل از میلاد می‌رسد. همانطور که گفته شد ناروهیتو صد و بیست و ششمین امپراتور این سلسله است.

اولین امپراتور این سلسله(امپراتور جیمو) در سال 600 قبل از میلاد مسیح به قدرت رسید. بسیار بر آندند که او به نوعی فرزند خورشید بوده است. داستان بسیاری از امپراتوران ژاپن با افسانه و داستان آمیخته است. اما عصر تاریخی امپراتوران ژاپن از سال 500 بعد از میلاد آغاز شده است و تقریبا کسی در این موضوع شک ندارد. حتی اگر آغاز رسمی سلطنت سلسله فعلی ژاپن را همان سال 500 میلادی بدانیم باز ژاپن صاحب طولانی مدت ترین سلسله تاریخ به حساب می‌آید.

نام شاه بعد از مرگ تغییر می‌کند

نام رسمی امپراتوران ژاپن بعد از فوت تغییر می‌کند. به این صورت که بخشی از نامشان حذف شده و به جایش نام مکانی را که در آن تاج گذاری کرده اند، قرار می‌گیرد.

همچنین مقام آنها نیز بعد از مرگ عروج می‌یابد. بدین صورت که امپراتور حین سلطنت به نوعی شاه-ایزد حساب می‌شود اما بعد از مرگ به عنوان یکی از خدایان مورد ستایش قرار می‌گیرد.

امپراتور از بهشت آمده است!

در مذهب شینتو، امپراتور بالاترین مقام را دارد و جایگاه آن بعد از خدایان قرار می‌گیرد. ژاپنی ها امپراتور خود را "تنو" یا پادشاه بهشت می نامند. آنها معتقدند که اصولا خاندان سلطنتی از بهشت به این عالم نزول کرده اند و پادشاه به عنوان رهبر خانواده سلطنتی حکومت می‌کند.

پس از سال 1947 بر اساس تغییر قانون اساسی کشور ژاپن، امپراتور قدرت سیاسی خود را از دست داد و اعلام کرد که به هیچ عنوان صاحب مقام الهی و قدسی نیست. با این حال، مردم خیلی به این سخن توجه نکردند و امپراتور و خاندان سلطنتی هنوز هم قدرت معنوی خویش را حفظ کرده است. امپراتور اکنون به عنوان سمبل کشور و نماد وحدت مردم شناخته می‌شود هرچند تمام قدرت سیاسی خود را از دست داده است.

امپراتوران دانشمند!

از سال 1869 درست بعد از اینکه امپراتور "میجی" ژاپن را در مسیر مدرنیزاسیون و صنعتی شدن قرار داد، در ابتدای هر سال نو امپراتور یک سری سخنرانی‌های علمی ایراد می‌کند.

برای امپراتوران و خاندان سلطنتی، توجه به مسائل علمی و سخنرانیهای مربوط به آن به شدت مد روز حساب می‌شده است. "هیروشیو" و پسر بزرگش "آکیهیتو" به شدت علاقه مند به زیست شناسی دریایی بودند. امپراتور "هیروهیتو" چند مقاله علمی در مورد برخی حیوانات آبزی و نوعی عروس دریایی نوشت و توانست یکی از آنها را چاپ هم بکند.

امپراتور آکیهیتو فقط به تنهایی 38 مقاله علمی در مورد ماهی داشته است. شهرت او در زمینه شناخت ماهی‌ها به قدری بوده است که امروزه یک گونه جدید از ماهی را به افتخار او نامگذاری کرده اند.

زنان و امپراتوری

بسیاری گمان دارند که زنان هیچ جایگاهی در قدرت ژاپن ندارند اما این اشتباه است. در تاریخ آمیخته با افسانه ژاپن، بیش از 8 امپراتور زن وجود داشته است.

با این حال، از شروع دوره تاریخ کمتر زنی را شاهد هستیم که در راس قدرت ژاپن قرار گرفته باشد. البته با شروع قرن 20 تغییراتی در ژاپن به وجود آمد. تا پیش از این، زنان مشهور ژاپن و کسانی که امید داشتند به جایی برسند عموما از طبقه اشراف جامعه بوده اند اما در ابتدای قرن قبل امپراتور "آکیهیتو" برای اولین بار با یک زن عادی و غیر اشرافی ازدواج کرد. "میشیکو شودا" یک تنیسور ژاپنی بود که امپراتور او را در زمین تنیس دید و یک دل نه صد دل عاشق او شد.

"ناروهیتو" (پسر بزرگ امپراتور آکاهیتو که چند روز پیش امپراتور شد) هم مشی پدر را ادامه داد و با یک زن معمولی ازدواج کرد. همسر او "ماساکو اوادا" یک دیپلمات تحصیل کرده در آکسفورد بود که بعد از ازدواج با همسر شاهزاده اش تلاش کرد در لایه های زیرین ژاپن قدرت بگیرد.

امپراتور فعلی ژاپن و همسرش در سال 1986 با یکدیگر آشنا شده و در سال 1993 هم با یکدیگر ازدواج کردند. رابطه ناروهیتو و همسرش در ابتدا بسیار عاشقانه بوده است. ماساکو یک بار گفته بود که به این علت پیشنهاد ازدواج ناروهیتو را قبول کرد که او گفت: "نگران این نباش که آسیبهایی بعد از پیوستن به خاندان سلطنتی به تو برسد. من تمام عمر از تو مراقبت خواهم کرد."

اما شرایط برای ماساکو به خوبی پیش نرفت و ناروهیتو عملا نتوانست به قول خودش وفا کند. در سال 2006 ماساکو به یک آسایشگاه روانی فرستاده شد و در آنجا تحت درمان قرار گرفت. در واقع ماساکو هیچ فرزند پسری که جانشین همسرش گردد به دنیا نیاورد. این امر باعث شد بسیاری از اشراف و مردم عادی ژاپن ازدواج شاهزاده با او را که از طبقات عادی جامعه بود، نحس و نفرین شده بدانند. این امر فشار را بر بانوی اول ژاپن زیاد کرد وسرانجام باعث روان پریشی او گردید.

اما فرزند ذکور نداشتن ناروهیتو باعث ایجاد جنجالی بزرگتر در جامعه ژاپن شد. پیش از این سابقه نداشت که یک زن به عنوان قدرت اول یا امپراتریس ژاپن انتخاب شود. اما پس از جنجال بسیار در سال 2005 قانون تغییر کرد تا یکی از دختران ناروهیتو به جای پدر بنشیند.

اگرچه این قانون تصویب شد اما عملا به اجرا در نیامد. چرا که شاهزاده خانم کیوکو، همسر برادر امپراتور فعلی(ناروهیتو) پسری به دنیا آورد که توانست تاج و تخت امپراتوری را به ارث ببرد.

قصر سلطنتی ژاپن؛ بهشتی در مرکز توکیو

خاندان سلطنتی ژاپن در قصری واقع در مرکز توکیو زندگی می‌کنند. این قصر با نام گلهای داوودی معروف است. چون در بهاراز گلها و شکوفه های بسیاری پر می‌شود.

کاخ سلطنتی ژاپن مجموع کاخ سلطنتی ژاپن است. بعدها امپراتور در کاخ سلطنتی توکیو از سال 1869 اقامت گزید و سپس در سال 1877 دستور به مرمت و حفاظت از کاخ سلطنتی کیوتو را صادر کرد.

امروزه این مکان برای بازدید عموم آزاد است و آژانس خانواده سلطنتی میزبان تورهای عمومی ساختمان چند بار در روز می باشند. کاخ سلطنتی از اواخر قرن دوازدهم در همین مکان واقع شده است. این قصر، مانند بسیاری از قدیمی ترین و مهم ترین ساختمان ها در ژاپن، توسط آتش ویران شد و چند بار در طول دوره از تاریخ خود بازسازی و مرمت شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 473518 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟