بتونیر چیست و چه کاربردی دارد؟

ساخت بتن و بتن ریزی یکی از مراحلی می باشد که بعد از زیرسازی صورت می گیرد. موتورهای همزن برقی در اندازه های کوچک مانند ۲۵۰ لیتر مشابه تجهیزات دیگری مانند بالابرها می باشند، همچنین این دستگاه ها در اندازه های بزرگ شامل یک تقسیم کننده برای تعیین مقادیر گوناگون مواد برای ساخت بتن می باشند.

کارایی دستگاه بتونیر

۱.برای کار در آزمایشگاه های گوناگون جهت تست۲.هم زدن و مخلوط کردن مواد متفاوت جهت ساخت بتن در مقادیر مختلف۳.مخلوط کردن مواد با مقادیر مختلف برای کارایی های متفاوت در صنعت۴.برای بتن ریزی در پروژه های عمرانی از ابعاد کوچک مانند ساخت ساختمان تا ابعاد بسیار بزرگ مانند پروژه های سد سازی، ساخت راه آهن، فرودگاه ها

ویژگی دستگاه بتونیر

  • یک موتور قدرتمند با سرعت مناسب برای هم زدن دیگ داشته باشد
  • دارای یک دیگ با ضخامت ورق بالا داشته باشد تا از سوراخ شدن و فرسایش جلوگیری نماید
  • مواد چرخ دنده هایی که حرکت را از موتور به دیگ منتقل می کنند باید سخت و با کیفیت باشد تا از شکسته شدن و خوردگی چرخ دنده ها در اثر برخورد مداوم پیشگیری کند

طریقه تقسیم بندی دستگاه بتونیر چیست؟

سه معیار مهم برای تقسیم بتونیرها وجود دارد:

۱-ظرفیت دیگ دستگاه۲-نحوه درگیری موتور با دیگ خلاطه۳-نوع موتوری که روی آن بسته شده است

تقسیم بندی دستگاه بتونیر از لحاظ نحوه درگیری موتور با دیگ

بتونیر دنده دور

در این نوع همزن ها می توان از طریق چرخ دنده هایی که در اطراف دیگ نصب شده است؛ حرکت را از موتور به دیگ بخار انتقال دارد. همزن دنده دور پرمصرف ترین مدل در ظرفیت های گوناگون و متوسط می باشد که نسبت به نوع دنده زیر قیمت پایین تری دارند ولی سر و صدای زیادی دارند.

بتونیر انواع بتونیر دیزلی و بنزینی قیمت بتونیر  قالب بتن صباغی

بتونیر دنده زیر

در این گروه از میکسرها می توان حرکت موتور را از طریق چرخ دنده هایی که در زیر دیگ واقع شده است به دیگ بخار منتقل کرد.این میکسرها دارای صدای کم ، عملکرد بهتر و فرسایش کمتری نسبت به نوع دنده دور می باشند ولی قیمت بالایی دارند. مدل دنده زیر کارایی کمتری از نوع دنده دور در حجم متوسط دیگ دارد.

آشنایی با دستگاه بتونیر رولیک لاستیک فشرده

در میکسرهایی با حجم بالا مانند ۷۵۰ و ۱۰۰۰ لیتر، که دیگ بسیار سنگین می باشد و امکان انتقال نیرو از طریق دندانه وجود ندارد، از مکانیزم رولیک لاستیک فشرده استفاده می شود بدین طریق که برای انتقال نیرو از موتور به دیگ با استفاده از ۴ غلطک لاستیکی در زیر رولی که روی دیگ قرار دارد نصب شده و دیگ را محکم نگه می دارد.

تقسیم بندی طبق موتور نصب شده بر روی دستگاه

۱-بتونیر برقی

متداول ترین و کارآمدترین موتور استفاده شده در بتونیرها، موتور الکتریکی می باشد. این ماشین آلات به علت عملکرد خوب ، هزینه کم ، عدم آلودگی و دردسر کم، مناسب ترین گزینه می باشند. همزن های شامل موتور الکتریکی را می توان در حجم کم با برق تک فاز کار کرد و در سه ظرفیت به برق سه فاز لازم دارد.

۲-بتونیر با موتور بنزینی

برای کار در مناطق شهری که دسترسی به برق ممکن نیست، استفاده از این وسایل معمول است؛ چون موتور بنزینی بر روی دستگاه نصب می شود که دیگ را می چرخاند و بتن می سازد. بدنه و محفظه بتونیر بنزینی کاملاً با نوع برقی آن یکنواخت می باشد.

۳-میکسر بتن با موتور دیزل

از موتورهای دیزلی برای کار و بتن ریزی در مناطق دورافتاده و غیر شهری که دسترسی به برق وجود ندارد؛ بکار گرفته می شود و در مواقعی که برای تأمین نیروی دستگاه مورد احتیاج به موتور قدرتمند باشد استفاده می کنند.از موتورهای دیزلی به علت سر و صدای بالا موتور و ایجاد آلودگی بیش از اندازه در مناطق شهری استفاده نمی شود. بدنه و محفظه میکسرهای دیزلی به علت وزن و حجم زیاد موتور کاملاً متفاوت و قدرتمند تر از انواع برقی می باشد.

تقسیم بتونیر از لحاظ ظرفیت دیگ

بتونیر ۱۲۰ لیتری (آزمایشگاهی)

از این دستگاه ها برای کار در حجم کم و آزمایشگاه هایی مثل آزمایشگاه های تست بتن یا مواد متفاوت استفاده می شود. این دستگاه شامل یک موتور الکتریکی با موتور ۱ اسب بخار می باشد که می تواند با برق تک فاز کار کند و همچنین دارای یک تخلیه دیگ، دستی بوده و این کار از طریق فرمان نصب شده کاملاً امکان پذیر می باشد.

بتونیر ۳۰۰ لیتری

این رایج ترین  نوع میکسر می باشد که مدل الکتروموتوردار آن در بسیاری از پروژه های ساختمانی و کارهای مختلف بتن ریزی بکار گرفته می شود. به این نوع بتن ساز در بازار ۲۵۰ لیتر نیز می گویند. روش بارگیری و تخلیه مواد در این دسته از ماشین، دستی می باشد و فرمان نصب شده توسط گیربکس دیگ را به صورت افقی و عمودی می چرخاند تا تخلیه شود.

بتونیر ۴۰۰ لیتری

حجم و دیگ این ماشین آلات بیشتر از مدل ۳۰۰ لیتری است و در پروژه های بزرگتر و بتن ریزی در ابعاد بزرگتر مورد بکار گرفته می شود.در مدل ۴۰۰ لیتری به علت وزن دیگ چهار چرخ برای حمل و نقل آسان تر استفاده می شود. روش تخلیه و بارگیری دیگ بخار در این دسته از بتونیرها نیز دستی می باشد و این عملیات از طریق فرمان و جعبه دنده نصب شده بر روی دستگاه انجام می شود.

بتونیر ۵۰۰ لیتری

کارایی آن برای پروژه هایی با حجم متوسط و بالا و همچنین سرعت کار زیادتر و در نتیجه میزان تولید بالاتر از ۵۰۰ لیتر است.به این گروه از بتن سازها، بتن ساز نیمه هیدرولیک نیز می گویند؛ چون بارگذاری مواد در آن ها توسط باکت هیدرولیک نصب شده بر روی ماشین در حالی صورت می گیرد که دیگ بخار توسط فرمان و جعبه دنده نصب شده روی دستگاه به صورت دستی تخلیه می شود.این ماشین به علت دارا بودن سیستم هیدرولیک از قیمت بالاتری نسبت به مدل های ۳۰۰ و ۴۰۰ لیتری برخوردار می باشد.

منبع: نیکا کورپ https://www.nikacorp.com

کدخبر: 808433 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟