آیا ریگ اتریوم به صرفه است؟

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

استخراج ارز دیجیتال اتریوم

پیش از پرداختن به موضوع اصلی ابتدا بهتر است کمی در رابطه با استخراج ارزهای دیجیتال صحبت کنیم. استخراج ارز دیجیتال یا ماینینگ، فرآیندی است که طی آن واحدهای جدید یک ارز دیجیتال ایجاد و به عرضه در گردش اضافه می‌شوند. این فرآیند نخستین بار در شبکه بیت کوین معرفی شد و حالا در تمام شبکه‌های با الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) وجود دارد.

در فرآیند استخراج، ماینرها با استفاده از دستگاه‌های سخت‌افزاری قدرتمند خود، معادلات پیچیده ریاضی را حل می‌کنند و پس از پیدا کردن معمای هر بلاک، آن را به زنجیره بلاک‌های پیشین اضافه می‌کنند. هر بلاک حاوی اطلاعات مهمی در مورد تراکنش‌هاست که به صورت زنجیره‌وار به یکدیگر متصل می‌شوند. در ازای حل این معادلات پیچیده، شبکه به ماینرها در قالب ارز دیجیتال بومی خود پاداش می‌دهد.

ریگ اتریوم چیست؟

ریگ اتریوم به دستگاهی گفته می‌شود که به طور خاص برای استخراج ارز دیجیتال اتریوم طراحی شده است. این دستگاه‌ها معمولا از چندین کارت گرافیک قدرتمند تشکیل شده‌اند که به صورت همزمان برای حل مسائل پیچیده ریاضی و ایجاد بلاک‌های جدید در شبکه اتریوم به کار گرفته می‌شوند.

به طور کلی هر ریگ از اجزای مختلفی تشکیل شده است. اجزای اصلی یک ریگ اتریوم عبارتند از:

کارت گرافیک (GPU): قلب تپنده هر ریگ اتریوم، کارت‌های گرافیک هستند. این کارت‌ها وظیفه اصلی انجام محاسبات پیچیده را بر عهده دارند. هرچه کارت گرافیک قدرتمندتر باشد، سرعت استخراج نیز بیشتر خواهد بود. مدل‌های مختلفی از کارت‌های گرافیک برای استخراج اتریوم وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

  • برد اصلی (Motherboard): برد اصلی وظیفه اتصال تمام قطعات ریگ به یکدیگر را بر عهده دارد.
  • پردازنده (CPU): نقش کنترل‌کننده اصلی ریگ را ایفا می‌کند و وظیفه مدیریت سیستم عامل و سایر نرم‌افزارها را بر عهده دارد.
  • رم (RAM): برای اجرای نرم‌افزارهای استخراج و ذخیره اطلاعات موقت مورد نیاز است. البته لازم نیست حتما رم بالایی داشته باشید و یک رم 8 تا 16 گیگابایتی کفایت می‌کند.
  • هارد دیسک یا SSD: برای ذخیره سیستم عامل و نرم‌افزارهای مورد نیاز استفاده می‌شود.
  • منبع تغذیه (PSU): وظیفه تأمین انرژی مورد نیاز تمام قطعات ریگ را بر عهده دارد.
  • فن‌ها و سیستم خنک‌کننده: به دلیل مصرف بالای انرژی کارت‌های گرافیک، سیستم خنک‌کننده قوی برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد قطعات بسیار اهمیت دارد.

آیا هنوز هم امکان استخراج اتریوم وجود دارد؟

شبکه اتریوم در سپتامبر سال 2022، هارد فورک مهمی به نام مرج (Merge) را پشت سر گذاشت که الگوریتم اجماع این شبکه را از اثبات کار به اثبات سهام تغییر داد. به دنبال این بروزرسانی، عملا امکان استخراج اتریوم از بین رفت و ماینرها جای خود را به اعتبارسنج‌ها دادند.

البته پس از هارد فورک مرج، جامعه این ارز دیجیتال به دو دسته موافقان و مخالفان تقسیم شد که گروه دوم تصمیم گرفتند تا روی بلاکچین مبتنی بر اثبات کار قدیمی اتریوم به کار خود ادامه دهند. این بلاکچین EthereumPoW نام گرفته و توکنی به نام ETHW دارد.

در حال حاضر الگوریتم اجماع شبکه اتریوم به اثبات سهام تغییر کرده که به جای مصرف انرژی زیاد برای حل معادلات پیچیده ریاضی، از مکانیسم اعتبارسنجی بر اساس میزان دارایی اتریوم استفاده می‌کند. در این روش، افراد با سپرده‌‌گذاری مقدار مشخصی اتریوم در شبکه که اصطلاحا استیکینگ (Staking) نامیده می‌شود، به اعتبارسنجی تراکنش‌ها مشغول می‌شوند و در ازای آن پاداش می‌گیرند. به این ترتیب، بدون نیاز به تجهیزات گران‌قیمت و ریگ‌های ماینینگ، می‌توان صرفا با سپرده‌گذاری مقداری اتریوم این ارز دیجیتال را پاداش گرفت! درست مثل سود سپرده‌های بانکی.

بررسی راه‌های مختلف دریافت اتریوم

راه‌های مختلف دریافت اتریوم

اتریوم پس از بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال بازار کریپتوکارنسی است و طرفداران بسیار زیادی دارد، بدیهی است که با توجه به این محبوبیت، روش‌های مختلفی برای دریافت این ارز دیجیتال وجود داشته باشد.

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای دریافت اتریوم، خرید آن از یک صرافی ارز دیجیتال است. این روش پیچیدگی خاصی ندارد و به سادگی می‌توان با مراجعه به یک صرافی ارز دیجیتال آن را انجام داد.

روش دوم، فرآیند استیکینگ است. در این روش شما در پلتفرم‌های استیکینگ، صرافی‌ها یا کیف پول‌هایی مثل متامسک مقدار مشخصی از اتریوم را برای مدت معینی قفل می‌کنید و سود می‌گیرید.

یکی دیگر از روش‌های دریافت اتریوم، شرکت در ایردراپ‌های مختلف است. اگرچه عرضه اولیه اتریوم سال‌هاست به پایان رسیده اما گاهی اوقات پروژه‌های تازه‌کار برای جلب توجه کاربران کمپین‌هایی برگزار می‌کنند و در آن بین کاربران ارزهای دیجیتال مختلفی از جمله اتریوم را توزیع می‌کنند.

دیگر روش دریافت اتریوم نیز پذیرفتن این ارز دیجیتال در کسب‌وکار خود است. شما می‌توانید از مشتریان خود در ازای کالاها و خدماتی که ارائه می‌دهید، ارز دیجیتال اتریوم دریافت کنید و آن را بلافاصله در صرافی به فروش برسانید.

بهترین روش دریافت اتریوم کدام است؟

بهترین روش دریافت اتریوم، خرید آن از یک صرافی ارز دیجیتال است. این روش دردسرهای استیکینگ را ندارد و بسیار هم ساده است. برای خرید اتریوم شما کافی است به یک صرافی ارز دیجیتال معتبر مثل والکس مراجعه کنید و یک حساب کاربری ایجاد نمایید. پس از ساخت حساب کاربری، مدارک لازم برای احراز هویت خود را آپلود کنید. بررسی احراز هویت شما معمولا خیلی سریع و کمتر از 5 دقیقه انجام می‌شود.

پس از تکمیل احراز هویت، حساب خود را به صورت ریالی شارژ کنید. حالا در بازار اسپات یا آنی والکس، مقدار مورد نظر اتریوم خود را خریداری نمایید.

با این تفاسیر، آیا ریگ اتریوم صرفه اقتصادی دارد؟

خیر. همانطور که گفتیم دیگر اتریوم‌های جدید با فرآیند استخراج تولید نمی‌شوند و ماینرها در این شبکه جای خود را به اعتبارسنج‌ها داده‌اند. این یعنی ریگ اتریوم، دیگر هیچ کاربرد و صرفه اقتصادی ندارد. البته می‌توانید از ریگ‌های ماینینگ برای استخراج سایر ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

کدخبر: 1043501 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟