راحت ترین مسیر اخذ ویزای تحصیلی در حوزه شنگن

راحت ترین مسیر اخذ ویزای تحصیلی در حوزه شنگن

اولین گام برای دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای عضو شنگن را دارند، اخذ ویزای تحصیلی می‌باشد. از میان کشورهای عضو شنگن، رومانی با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی معتبر یکی از مقاصد جذاب برای دانشجویان سراسر جهان می‌باشد! ویزای تحصیلی رومانی، فرصتی بی‌نظیر برای دانشجویان فراهم می‌کند تا نه تنها از آموزش با کیفیت و امکانات پیشرفته بهره‌مند شوند، بلکه با فرهنگ و تاریخ غنی اروپای شرقی آشنا شوند.

انواع ویزای شنگن و روش‌های اخذ آن

ویزای شنگن، بسته به هدف سفر، به سه دسته کلی تقسیم می‌شود که شامل ویزای اتحادیه شنگن (USV)، ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای (LTV) و ویزای ملی یا به عبارتی National Visa می‌باشد. در این بخش ابتدا این سه دسته و ویزاهای زیر مجموعه را به اجمال توضیح خواهیم داد و سپس به انواع اهداف سفر و مدارک مورد نیاز هر کدام خواهیم پرداخت.

ویزای اتحادیه شنگن (USV)

این ویزا مجوز گردشگری اروپا است که به دارنده آن اجازه می‌دهد هر 6 ماه یک‌بار به مدت حداکثر 90 روز به کشورهای عضو اتحادیه شنگن سفر کند. بسته به هدف متقاضی، این ویزا به سه دسته ویزای A، B و C تقسیم می‌شود:

ویزای شنگن تایپ: A ویزای تایپ A یا به عبارتی ویزای ترانزیت فرودگاهی به فرد اجازه می‌دهد که در یکی از فرودگاه‌های شنگن پرواز خود را تعویض و به کشوری خارج از شنگن سفر کند. این ویزا تنها برای استفاده از فرودگاه‌های کشور عضو معتبر است و فرد اجازه خروج از فرودگاه را ندارد.

ویزای شنگن تایپ B : این ویزا نیز همانند مورد اول نوعی ویزای ترانزیتی بوده و به فرد اجازه می‌دهد ظرف حداکثر 5 روز از طریق خودرو یا قطار از خاک چندین کشور شنگن عبور و به کشوری در خارج از این حوزه برود. این ویزا برای مواردی که نیاز به ترک محدوده ترانزیت و ورود به محدوده شنگن باشد نیز معتبر است.

ویزای شنگن تایپ: C دارنده این نوع ویزا می‌تواند به اندازه اعتبار ویزا، برای اهدافی نظیر گردشگری، رویدادهای ورزشی یا فرهنگی و یا بازدید از اقوام در کشور عضو شنگن اقامت داشته باشد. این ویزا به سه نوع سینگل (یک‌بار ورود)، دوبار ورود، و مولتی (چندبار ورود) تقسیم می‌شود.

ویزای اعتبار محدود منطقه‌ای (LTV)

این ویزا به دلایل ویژه و اضطراری نظیر دلایل انسان‌دوستانه صادر می‌شود و به دارنده آن اجازه می‌دهد تنها به کشور صادر کننده ویزا و چند کشور محدود دیگر که در زمان اخذ ویزا مشخص شده‌اند سفر کند. گفتنی است که ویزای LTV برای پناهندگان و افرادی که بدون مدارک معتبر وارد شنگن شده‌اند نیز صادر می‌شود.

ویزای ملی یا ویزای نوع D شنگن

ویزای کسانی که برای کار، تحصیل و یا با اقامت دائم در یکی از کشورهای عضو شنگن باشند، از همین نوع ویزای ملی یا ویزای نوع D می‌باشد که خود به دو دسته سینگل و مولتی تقسیم می‌شود:

ویزای شنگن تایپ D سینگل: این ویزا برای افرادی است که برای مدت محدود به قصد استفاده از خدمات درمانی یا سایر اهداف خاص به یکی از کشورهای شنگن می‌روند.

ویزای شنگن تایپ D مولتی: این ویزا اجازه می‌دهد فرد بدون نیاز به اخذ ویزایی دیگر به تمامی کشورهای عضو شنگن سفر کند. ویزای شنگن مولتی برای دانشجویان بین‌المللی، کسانی که بر روی پروژه‌های تحقیقاتی کار می‌کنند و یا برای متخصصانی که به منظور اشتراک‌گذاری تخصص خود سفر می‌کنند، صادر می‌شود.

حال که در مورد انواع ویزاهای شنگن صحبت کرده و همه آن‌ها را نام بردیم، از روش‌های اخذ ویزا خواهیم گفت. برای دریافت ویزای شنگن هر کس می‌تواند هدفی متفاوت داشته باشد و هر هدف سفر که مسئله‌ای مهم در درخواست ویزا می‌باشد، مدارک و اقدامات مخصوص به خود را می‌طلبد که بهتر است آن‌ها را به متخصصان این حوزه بسپارید. از جمله این اهداف سفرها:

اهداف توریستی: این ویزا برای افرادی صادر می‌شود که قصد سفر و تفریح دارند و می‌خواهند به مدت نهایتاً 90 روز در طول 6 ماه به کشورهای اروپایی سفر کنند. ترجمه مدارک، فرم تکمیل شده درخواست، مدارک مالی از جمله مدارک لازم برای درخواست ویزای توریستی می‌باشد.

اهداف تجاری: ویزای کاری به منظور برگزاری جلسات، همایش‌ها و کنفرانس‌ها صادر می‌شود و همانند ویزای توریستی حداکثر 90 روز اعتبار دارد. مدارک لازم برای درخواست این ویزا شامل رسید پرداخت هزینه، کاورلتر، نامه از سوی کارفرما، دعوت‌نامه برای شرکت در جلسات کاری، صورت وضعیت بانکی و قرارداد کاری می‌باشد.

اهداف تحصیلی: همان‌گونه که از اسم این ویزا مشخص است، برای دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های خارجی دارند، صادر می‌شود. مدارک لازم آن شامل فرم‌های درخواست، پاسپورت، نامه پذیرش از دانشگاه، مدارک صلاحیت تحصیل، رسید پرداخت هزینه‌ها و بورسیه تحصیلی و ... است.

آیا رومانی عضو شنگن است؟

خوشبختانه باید گفت که ۱۲ فروردین ۱۴۰۳، رومانی پس از ۱۳ سال انتظار به صورت محدود به منطقه شنگن پیوست. منظور از این محدودیت نیز این است که عضویت رومانی شامل ورودی‌های هوایی و دریایی است و مرزهای زمینی را در بر نمی‌گیرد. پس هم اکنون اگر ویزای شنگن داشته باشید یا در آینده ویزای تحصیلی رومانی را اخذ کنید، می‌توانید آزادانه به این کشور سفر کنید!

ارزانترین کشور حوزه شنگن برای تحصیل کدام است؟

با توجه به توضیحاتی که بالاتر داده شد احتمالا می‌توانید حدس بزنید که ارزانترین کشور برای تحصیل، رومانی می‌باشد! هزینه‌های پایین زندگی، نرخ اجاره مناسب مسکن، و هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه خورد و خوراک، رومانی را تبدیل به یکی از ارزانترین کشورهای حوزه شنگن و از مقاصد پرطرفدار در میان دانشجویان سراسر جهان کرده است.

البته گفتنی است که این محبوبیت ویزای تحصیلی رومانی، به جز هزینه‌ها دلایل دیگری مانند روند ساده‌تر دریافت ویزا، عدم نیاز به گذراندن آزمون‌های ورودی و مدرک زبان و رشد اقتصادی بالا نیز دارد. از طرفی دانشگاه‌های رومانی به دانشجویان اجازه کار محدود در زمان تحصیل و شغلی خوب پس از فارغ‌التحصیلی را می‌دهند. در مجموع رومانی به دلیل شرایط مطلوب مهاجرتی به عنوان یکی از کشورهای ارزان و جذاب برای تحصیل در منطقه شنگن شناخته می‌شود.

رومانی؛ارزانترین کشور حوزه شنگن برای تحصیل

شرایط اخذ ویزای تحصیلی رومانی

اخذ ویزای تحصیلی رومانی دارای یک پروسه مشخص می‌باشد که دانستن آن در طی موفقیت آمیز مراحل بسیار کمک کننده می‌باشد:

اولین قدمی که در جهت ویزای تحصیلی رومانی باید برداشته شود، دریافت نامه پذیرش از دانشگاه یا موسسات معتبر آموزشی رومانی می‌باشد؛ سپس باید شهریه یک سال تحصیلی را به حساب دانشگاه واریز کنید که بسته به دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است. اما تقریبا می‌توان گفت که رقمی بین 2000 تا 3000 یورو در سال می‌باشد. (این شهریه برای رشته‌های گروه پزشکی در دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران، چیزی حدود 8 هزار یورو در سال است.)

پس از اینکه اقدامات لازم برای رزرو صندلی در دانشگاه مقصد انجام شد، نوبت به اخذ ویزای تحصیلی رومانی می‌رسد که شامل اثبات تمکن مالی تحصیلی و اقامتی، ارائه نامه عدم سوء پیشینه، داشتن بیمه درمانی به مدت یکسال و در آخر پرداخت 150 دلار برای صدور ویزا می‌باشد. اگرچه انجام این خدمات ویزا به ظاهر ساده می‌باشد، اما درصد بالای درخواست‌های ناقص ثبت شده خلاف این موضوع را نشان می‌دهند، از این رو بسیار مهم است که تمام این مراحل به دست متخصصی مجرب با چندین سال سابقه انجام داده شود. کارشناسان ویزایار با بیش از 10 سال سابقه موفق در زمینه مهاجرت، راه را برای پر گشودن شما به سمت آرزوهایتان فراهم خواهند کرد. در ادامه به گزارش ویزایار لیست مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی رومانی را ذکر می کنیم:

مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی رومانی

جدای از شرایطی که توضیح دادیم، برای اخذ ویزای تحصیلی رومانی لازم است که یک سری مدارک نیز داشته باشید و به سفارتخانه رومانی تحویل دهید. این مدارک نشان‌دهنده این است که شما در حال مهاجرت قانونی و تحصیلی به کشور دانشجوپذیر رومانی هستید. ویزایار قادر است تمام این مدارک را برای شما تهیه کند و زحمت مرتب کردن آن‌ها و تحویل با فرمت مناسب را از روی دوش شما بردارد. اما این مدارک شامل:

  • اصل پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار و داشتن 2 صفحه خالی

  • 2 عدد عکس گذرنامه‌ای

  • فرم درخواست ویزای تحصیلی رومانی به صورت تکمیل شده

  • ارائه نامه پذیرش از یکی از دانشگاه‌های رومانی

  • مدارکی مبنی بر پرداخت شهریه دانشگاه

  • مدارک مرتبط با بیمه درمانی

  • مدارک مرتبط با داشتن تمکن مالی برای مدت زمان اقامت در کشور رومانی

مزایای اخذ ویزای حوزه شنگن

بی راه نیست اگر بگوییم ویزای شنگن و خصوصا از نوع تحصیلی‌اش هزاران مزیت دارند که احتمالا در این مقاله نگنجد؛ اما در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • سفر و اقامت در 29 کشور عضو شنگن بدون نیاز به کنترل پاسپورت

  • صرفه‌جویی در زمان و انرژی و هزینه به دلیل عدم نیاز به درخواست ویزای هر کشور به صورت مجزا

  • استفاده از یک ارز مشترک (یورو) در تمامی کشورهای عضو

  • امکان سفر به تعدادی از کشورهای خارج از اروپا با ویزای شنگن

  • صرفه‌جویی در زمان جابجایی به دلیل کاهش مدت زمان عبور از مرزها

  • امکان ملاقات با دوستان و خویشاوندان در کشورهای شنگن بدون مشکلات ویزایی

  • تسهیل در فعالیت‌های تجاری بین‌المللی و سفرهای تجاری

  • عدم نیاز به مراجعه به سفارتخانه‌ها برای خروج از کشور

  • امکان اقدام برای درخواست انواع دیگر ویزا در هنگام اقامت در منطقه شنگن

کدخبر: 1040793 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟