جزییات تازه از مرحله دوم طرح ساماندهی سهام عدالت / مشمولان سهام عدالت برای دریافت سود شماره حساب بدهند

رکنا اقتصادی: میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی روز گذشته در نشست خبری به رکورد 76 درصدی فروش بنگاه ها در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال 95 برای 190 بنگاه مزایده برگزار شد که از بین آنها، 143 بنگاه به فروش رفت و دستیابی به رکورد 76 درصدی فروش بنگاه ها در همه سال های فعالیت سازمان خصوصی سازی بی نظیر بود. اما بیشتر صحبت های رئیس سازمان خصوصی سازی در این نشست خبری به تشریح جزییات مرحله دوم طرح ساماندهی سهام عدالت اختصاص داشت.
پوری حسینی ابتدا گریزی به گزارش عملکرد مرحله اول ساماندهی سهام عدالت زد و گفت: 17 اسفندماه سال ۹۵ آیین رونمایی از سامانه سهام عدالت برگزار شد و از همان روز، پذیرش ۴۹ میلیون نفر سهامدار سهام عدالت آغاز شد.
پوری حسینی افزود: تا به امروز، نزدیک به ۳۰ میلیون مراجعه به سامانه انجام گرفته که حدود ۳.۵ میلیون نفر از این افراد، تکراری است و باتوجه به ۲ میلیون سهامدار متوفی که توانایی حضور در سامانه برای وراث آنها در نظر گرفته نشد، مشارکت ۵۳ درصدی مردم در سامانه اینترنتی، رکورد ارتباط بین جامعه هدف با یک سازمان دولتی در ایران یا حتی دنیا را شکست.
رئیس سازمان خصوصی سازی به میزان مشارکت گروه ها پرداخت و بیان کرد: از میان 18 گروهی که ثبت نام شده قطعی سهام عدالت هستند، روستاییان و عشایر با ۷۰ درصد مشارکت بیشترین حضور در سامانه را ثبت کردند و به دنبال آنها، اعضای کمیته امداد و نهادهای حمایتی با ۶۳ درصد، کارگران فصلی با ۵۱ درصد و کارمندان و بازنشستگان دولتی با ۳۱ درصد در این طرح ملی مشارکت کردند.
پوری حسینی اضافه کرد: تراکنش در میان استان ها نیز مورد بررسی قرار گرفت و در این زمینه ایلام با ۸۵ درصد، صدرنشین حضور در سامانه است. استان های کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان در پی آن در زمره بیشترین مشارکت ها در سامانه سهام عدالت قرار دارند.
معاون وزیر اقتصاد استان های یزد، اصفهان، قم و سیستان و بلوچستان را با حدود ۲۰ درصد در زمره کمترین استان های مشارکت کننده اعلام کرد و گفت: کمترین مشارکت به استان تهران با ۱۹ درصد مشارکت رسید که این نشان می دهد جامعه هدف سهام عدالت مشمولان در استان های محروم هستند.
وی درباره مشارکت نقدی و آورده نقدی سهامداران با خرید باقی سهام گفت: تاکنون حدود ۲ میلیون نفر از ۴۷ میلیون نفر، قبض دریافت کرده اند و رقمی در حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان دریافت شده است. در حالی که آورده نقدی می توانست تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اتفاق بیفتد که تا به امروز، آورده نقدی حدود صفر است، اما وظیفه سازمان این بود که این فرصت را تا پایان شهریورماه در اختیار مشمولان قرار دهد.
رئیس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد: اگر سهام تخصیص یافته برای هر فرد یک میلیون تومان در نظر گرفته شود، مجموع رقم به ۴۷ هزار میلیارد تومان می رسد، در حالی که ۲۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می تواند آزاد شود و باید الباقی سهام مهرماه به دولت بازگردانده شود، بنابراین تنها راه این است که مشمولان از طریق آورده نقدی، خود را مالک سهام کنند.
پوری حسینی با اشاره به صدور صورت حساب برای مشترکان سهام عدالت افزود: هیچ گزارشی که این صورت حساب معیوب یا مشکلدار است، تاکنون دریافت نشده است. تنها موردی که گزارش شد، این بود که شرکت های تعاونی گاهی اوقات، پولی را که سال ۸۶ تا ۸۸ از سازمان خصوصی سازی اخذ کرده اند، میان مردم توزیع نکردند، اما اکنون این مسیر شفاف است و تخلفات هم شناسایی شده است.
آغاز فاز دوم ساماندهی سهام عدالت از ۳۰ فروردین ماه
اما مهم ترین صحبت های پوری حسینی در این نشست درباره فاز دوم آزادسازی سهام عدالت و دریافت شماره شبا از مشمولان بود.
معاون وزیر اقتصاد در این باره گفت: مرحله دوم طرح سهام عدالت که به توزیع سود به مشمولان تعلق دارد، با دریافت شماره شبا آغاز شده است و برخلاف یارانه که به حساب سرپرست خانواده واریز می شود، سود سهام عدالت تنها به حساب خود مشمول واریز می شود. مشمولان سهام عدالت باید حسابی دارای کد شبا به نام خود داشته باشند و حتی والدین مشمولان صغیر نیز نمی توانند برای فرزندشان شماره حساب خود را بدهند.
وی تصریح کرد: از ۳۰ فروردین ماه فاز دوم آزاد سازی سهام عدالت اجرا می شود و از این رو با توجه به برگزاری مجامع شرکت ها به دنبال گرفتن حساب دارای کد شبا از مشمولان هستیم که این سود را به حساب هر فرد واریز کنیم.
پوری حسینی از مشمولان خواست تا علاوه بر اعلام شماره شبا، حتما شماره تلفن همراه را هم به سامانه اعلام کنند و گفت: اگر در این بین مجمع برخی شرکت ها برگزار شد و سود هم تعیین شد، آنگاه اگر شرکت مذکور سود را به حساب سازمان خصوصی سازی واریز کرد و رقم قابل توجهی بود، سود میان مردم زودتر از مهرماه توزیع می شود.
معاون وزیر اقتصاد عنوان کرد: شماره شبا ۲۶ رقمی است و با IR وارد می شود، بنابراین وقتی مشمولان وارد سامانه می شوند، به صورت اتوماتیک راهنمایی می شوند تا کد را به صورت صحیح وارد کنند، بنابراین اگر استانداردهای کد شبا، به صورت اشتباه وارد شود، خود سامانه اشتباه را اعلام خواهد کرد. اگر بعد از ۱۵ روز مشمولان هیچ پیامکی دریافت نکردند، به معنای آن است که کد شبای آنها پذیرفته شده است، اما برای اطمینان بیشتر به سامانه مراجعه کنند تا مطمئن شوند شماره شبا صحیح بوده و از سوی سامانه و سازمان خصوصی سازی، پذیرش شده است.
رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص آزادسازی سهام عدالت نیز گفت: ابهامات مربوط به ورقه های سهام عدالت هنوز برطرف نشده و مجوزهای لازم نیز به سازمان خصوصی سازی داده نشده است، البته هنوز مشخص نیست که این مجوز چه زمانی به سازمان داده می شود، اما هر زمان که این اجازه داده شد سازمان مقدمات را فراهم خواهد کرد و بنابراین اطلاع رسانی خواهیم کرد که چگونه برگه سهام عدالت را در اختیار مردم قرار دهیم.
پوری حسینی گفت: تصور من این است که زمان آزادسازی سهام عدالت دور نیست، بنابراین تا این زمان، وظایف خود را در باب سهام عدالت انجام خواهیم داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع:فرصت امروز

کدخبر: 257821 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟