تلاش شهرداری اصفهان برای تکمیل خط دو مترو با فعالیت حدود ۲۰ جبهه کاری

به گزارش رکنا از اصفهان؛ علی قاسم‌زاده با اشاره به اقدامات شهرداری اصفهان برای کمک به کاهش آلودگی هوا به‌ویژه احداث و تکمیل خط دوم مترو اظهار کرد: طبق آمارها استان اصفهان در زمینه مصرف بنزین، رتبه دوم کشور را دارد. به‌طوری‌که روزانه حدود ۸ میلیون لیتر بنزین در استان و حدود ۲ میلیون لیتر در شهر اصفهان مصرف می‌شود. همچنین به‌طور متوسط و بر اساس آمار سال ۱۴۰۲ هر ماه ۵ هزار خودروی جدید در اصفهان پلاک می‌شود.

وی با بیان اینکه اصفهان رتبه نخست مصرف نفت و گاز (گازوئیل) را نیز دارد و روزانه حدود ۷ میلیون لیتر نفت‌گاز در استان مصرف می‌شود، افزود: از این مقدار ۶۰ هزار لیتر در شهر اصفهان به مصرف می‌رسد.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه کاهش این حجم از مصرف سوخت‌های فسیلی تنها با تلاش شهرداری امکان‌پذیر نیست و نیاز به همکاری شهروندان دارد، گفت: شهروندان اصفهان روزانه حدود ۴ میلیون سفر درون‌شهری انجام می‌دهند که با مدیریت درست از جمله خرید هفتگی یا استفاده از فروشگاه‌های محلی و برنامه‌ریزی دقیق‌تر، می‌توان تعداد این سفرها را کاهش داد. چنانکه اگر تنها ۲۰ درصد از سفرهای درون‌شهری کم شود، تأثیر چشم‌گیری در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس متغیرهای قابل پیش‌بینی و با تأمین منابع مورد نیاز، برنامه‌ای در نظر گرفته شده بود تا فاز یک خط دو متروی اصفهان تا پایان سال جاری به‌صورت آزمایشی به بهره‌برداری برسد، اظهار کرد: بعضی از این متغیرها از کنترل ما خارج بود و تحت تأثیر شرایط کلی جامعه و اقتصاد کشور، سرعت کار را تا حدودی کاهش داد. با این حال فعالیت در حدود ۲۰ جبهه کاری توسط شرکت‌های مختلف طرف قرارداد همچنان در حال انجام است.

قاسم زاده افزود: روند کار این شرکت‌ها بستگی زیادی به میزان منابع مالی دارد، به‌طوری که در صورت تأمین منابع، کار توسعه پیدا می‌کند و در صورت کاهش منابع ممکن است سرعت آن کمتر شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با حمایت‌های لازم بتوانیم به وعده‌ای که داده‌ایم عمل کنیم؛ در این راستا تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم تا مهندسان و تیم‌های میدانی به‌طور کامل حمایت شوند و به منابع مورد نیاز دسترسی داشته باشند تا این پروژه را به سرانجام برسانیم.

اصفهان/ بهمن راعی