فرونشست در اصفهان؛ واقعیت انکار ناپذیر/ با توسعه مترو بحران آلودگی هوا حل می‌شود

 به گزارش رکنا از اصفهان؛ علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بودجه شهرداری و سازمان‌های وابسته در سال جاری حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است که تلاش کردیم الگوی ۷۰ درصد عمرانی و ۳۰ درصد جاری رعایت شود؛ از بودجه عمرانی این کلان‌شهر ۶۰ درصد مربوط به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک است و در مجموع در بودجه سال جاری ۱۰۴۷ پروژه عمرانی، ۹۱ پروژه شاخص شهری، ۱۵۲ مورد مهم منطقه‌ای و ۸۰۴ مورد منطقه‌ای ردیف اعتباری دارد.

مقدمات ساخت سالن تئاتر در اصفهان 

وی با بیان اینکه برای سالن تئاتر با یک سرمایه‌گذار وارد مذاکره شدیم که امیدواریم به‌زودی به نتیجه برسد؛ ادامه داد: دیوارکشی کمپ شرق در حال انجام‌است که امیدواریم برای نوروز در کنار باغ فدک از این مجموعه استفاده کنیم.

قاسم زاده درباره انتظار مدیریت شهر از دولت جدید گفت: انتظار ما از دولت، انجام آن چیزی است که قانون مشخص کرده و در این راستا دولت برای احداث زیرساخت در حوزه حمل‌ونقل و توسعه قطار شهری و ایجاد خطوط آن کمک کند؛ انتظارات ما مطالبه‌گری پیرامون موضوع آب است که از دولت جدید درخواست داریم به داد شهر اصفهان برسند و مشکل حیاتی آب را برطرف کنند.

وی در خصوص توسعه فضاهای گردشگری شهر تصریح کرد: سعی شده است فضاهای موجود همچون شهر رویاها بهره‌ور شود و این فضاها توسعه یابد که جز مقاصد سفر گردشگران شامل مردم و دیگر مسافران از خارج استان شده است، در این راستا فضاهای جدید به فضاهای تفریحی شهر در صفه و ناژوان اضافه شد، همچنین سه پروژه کلان هم داریم که در صورت قطعی شدن آن را اعلام خواهیم کرد.

IMG_20240912_153808_679

فرونشست اصفهان انکار ناپذیر، اما قابل کنترل است

شهردار اصفهان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه مشکلات زیست‌محیطی شهر اظهار کرد: در برنامه راهبردی شهرداری هدف اولمان هدف زیست‌محیطی و رفع مشکلات این حوزه بود که بخش عمده با نگاه به همین مسائل بوده است، بر این اساس در حد استطاعت شهرداری به پروژه‌های انتقال آب کمک شده است، از سویی ۵ هزار هکتار فضای سبز داریم که با وجود خشکی زاینده‌رود تلاش کردیم آن را با کمک پساب زنده نگاه داریم و بر این اساس اولین شهری هستیم که ۲ شبکه آب یعنی‌شرب و پساب خواهیم داشت. پیش‌بینی می‌کنیم این آب را زمستان‌ها حتی در مادی‌ها رها کنیم تا به فرونشست نیز کمک کند.

قاسم‌زاده فرونشست را یک واقعیت غیرقابل انکار دانست و افزود: در این باره ۲ پژوهش علمی و دقیق در شهر انجام دادیم؛ پژوهش اولیه مکان‌مندکردن فرونشست است که اطلاعات این امر را دقیق داریم و بر این اساس در جنوب شهر مشکلی نداریم، البته تا حدود مسجد سید جای نگرانی نیست، اما پس از آن و هرچه به سمت شمال شهر برویم، ضریب فرونشست بیشتر می‌شود؛ پژوهش دوم مداخله‌هایی است که می‌تواند آسیب‌ها و تهدیدات فرونشست را کاهش دهد، البته راه‌حل نهایی چیزی جز جریان دائمی زاینده‌رود نیست، اما در نقاطی که ابنیه‌های حساس داریم، می‌توانیم به کمک میراث ورود پیدا کنیم.

راه حل مشکلات شهر حمل و نقل عمومی است

وی خاطر نشان کرد: می‌توانیم‌کارهای سطحی و شعاری انجام دهیم، اما راه‌حل مشکلات حمل‌ونقل عمومی است؛ بر این اساس کاری که در اصفهان در خط ۲ مترو انجام شده، سابقه نداشته است و در حال حاضر ۱۶ ایستگاه زیرِ شهر برای این امر فعال است. در بودجه سال جاری بیش از ۶ هزار میلیارد تومان برای تکمیل خط ۲ پیش‌بینی شده است. خط یک مترو روزانه ۱۲۰ هزار مسافر جابه‌جا می‌کند که اگر این امر نبود، روزانه ۴۰ هزار خودرو در این مسیرها تردد می‌کردند و بر این اساس اگر خط ۲ و حتی ۳ احداث شود، شهر از ترافیک و آلایندگی نجات پیدا می‌کند.

IMG_20240912_153748_545شهر در جبهه غرب مشکل ترافیک دارد

قاسم زاده با اشاره به پروژه‌های غرب شهر اصفهان تصریح کرد: تمام مطالعات ما نشان داد شهر در جبهه غربی مشکل ترافیک دارد و امکان تعریض کندرو بزرگراه شهید خرازی وجود نداشت، بر این اساس اقدامات مناسب آنجا شد؛ تنها نگرانی پلیس راهور در جلسات این بود که اگر بزرگراه بسته شود، در شهر مشکل ایجاد می‌شود؛ در این راستا نیروها پروژه را در ۴۸ ساعت در ضلع غربی جمع کردند و در ادامه نیز بیش از ۲۴ ساعت مسیر بسته نخواهد شد.

وی با بیان در آغاز فعالیت شهرداری در این دوره ۵۵۰ اتوبوس داشتیم، اما با اقدامات و پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر تعداد اتوبوس‌ها به بیش از ۹۰۰ اتوبوس رسیده است، یادآور شد: تا پایان سال تعداد ناوگان به ۱۲۰۰ اتوبوس خواهد رسید که اگر تحقق یابد، سرفاصله‌ها در همه ایستگاه‌ها به زیر ۱۰ دقیقه و در خطوط بی آرتی به کمتر ۵ دقیقه می‌رسد.

اصفهان/ بهمن راعی

کدخبر: 1039984 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟