گزینه‌های احتمالی استانداری اصفهان/ از شهردار تا استاندار سابق

به گزارش رکنا از اصفهان؛ این روزها قطار تحولات سیاسی و تغییرات مدیران کلان کشوری سرعت گرفته و با مشخص شدن اعضای کابینه، شاهد این تغییرات در سطح کشور نیز خواهیم بود. اما فضای سیاسی و مدیریتی شهر اصفهان ملتهب از انتخاب گزینه استانداری استان است. اینکه نام چه کسی از گردونه انتخاب خارج می‌شود و در نهایت سکان هدایت استان اصفهان به چه کسی خواهد رسید؟ هرچند انتخاب استانداران متضمن انتخاب معاونت سیاسی وزارت کشور است اما این روزها خبرهای مختلفی از رایزنی گروه‌های مختلف برای کسب کرسی استانداری اصفهان به گوش می رسد. 

سید مهدی ابطحی

در شرایطی که بازار گمانه زنی ها داغ و پرحرارت است، اما خبرها حکایت از آن دارد که برخی از دانشگاهیان، سمن های استان، گروهی از بخش خصوصی، دکتر سید مهدی ابطحی، رئیس سابق و خوشنام دانشگاه صنعتی اصفهان و استاد با سابقه عمران این دانشگاه را به عنوان گزینه مطلوب معرفی کرده‌اند. سید مهدی ابطحی که سابقه طولانی اصلاح طلبی دارد، مورد وثوق و اعتماد اغلب نگرش‌های سیاسی استان است. وی علاوه بر سابقه درخشان در حوزه‌های علمی و تخصصی مرتبط با حوزه‌های عمرانی و شهری، عقبه جدی فعالیت و همکاری با بخش خصوصی استان نیز داشته و این لحاظ مورد تایید فعالان اقتصادی نیز خواهد بود. حتی برخی شنیده‌ها از اقبال برخی تشکل‌های اقتصادی و صنعتی به ایشان حکایت دارد.

عباس رضایی

خبرها همچنین  حاکی از لابی گسترده عباس رضایی، استاندار سابق اصفهان برای بازگشت به استانداری است. هرچند بسیاری معتقدند که رضایی مرد روزهای بحرانی نیست و در زمان بحران‌های پیشامد نتوانسته راهکار مناسبی برای مدیریت شرایط ارائه کند. هرچند پزشک بودن عباس رضایی و قرابت نزدیک با دکتر پزشکیان او را به این سمت سوق داده است. از برخی محافل هچنین شنیده می‌شود که وی تمایل خود را به سفارت در یک کشور اروپایی ابراز کرده است.

قدرت‌اله نوروزی

مگر می‌شود جایی برای پست اصلاح طلبی در اصفهان باشد و نامی از قدرت‌اله نوروزی به گوش نرسد! شهردار سابق و فرماندار پیشین و تیم رسانه ای او در تمامی محافل حضوری فعال دارد و بسیاری از دیدارها و لابی های گسترده وی سخن می‌گویند. برخی کارنامه نوروزی را در قامت شهردار اصفهان به عنوان کارنامه‌ای ناموفق ارزیابی می‌کنند و برخی عملکرد وی را در اجماع سازی جریان سنتی اصلاح طلبی اصفهان را مطلوب می‌دانند. با این حال پدربزرگان سیاسی اصفهان، همچنان نظر مساعدی روی نام وی دارند.

سید محمود حسینی

جریان تحولخواه اصلاح طلب اصفهان از او به عنوان گزینه تغییرات بنیادین در استان اصفهان یاد می‌کند. استاندار اصفهان در زمان سید محمد خاتمی، پس از استانداری اصفهان وارد حیطه فرهنگی شده و دستی بر نوشتن و تدریس در دانشگاه دارد و همواره سعی کرده تا با نوشته‌هایش در دل اهالی رسانه نیز راه یابد. او معتقد به  برنامه محوری است و تامین آب و محیط زیست را در اولویت قرار می‌دهد. هرچند که همواره گوشه چشمی به گردشگری و کسب و کارهای نوین نیز از خود نشان داده است.

سید مهدی جمالی نژاد

شهردار سابق اصفهان نیز گزینه مطلوب بسیاری از محافل شهری و فرهنگی اصفهان است. هرچند پیشنه اصولگرایی مهدی جمالی نژاد راه او را برای تصدی استانداری با تردید روبرو می‌سازد، اما او آنقدر محبوب برخی رسانه‌هاست که بسیاری از ورود او به این عرصه حمایت می‌کنند! در این میان مخالفان بر مشکلات عدیده استان تاکید دارند و معتقدند اصفهان چهره‌ای به مراتب قاطع‌تر برای صندلی استانداری احتیاج دارد و شاید جمالی نژاد با وجود تمام تجارب، فاقد آن شرایط باشد.

از ژنرال‌ها که بگذریم نام‌هایی مانند هاشم امینی، سردار حسین اشتری، علیرضا صرافیان، اسفندیار تاجمیرریاحی، ایوب درویشی، محسن عزتی نیز به عنوان سایر گزینه‌های روی میز وزارت کشور برای تصدی صندلی استاندار اصفهان قرار دارند. افرادی که هر کدام با سابقه مختلف در محافل سیاسی اعتقاد دارند راه برون رفت اصفهان، تغییر شرایط و بازگشت به ریل توسعه و تخصص گرایی است. به نظر می‌رسد، در شرایطی که دولت چهاردهم بر وفاق ملی و غلبه تخصص بر تحزب تاکید دارد، یکی از ویژگی های لازم استاندار اصفهان توانایی اجماع سازی و همگرایی گروه های مختلف جهت تمرکز بر حل چالش های پیش روی استان خواهد بود.

منبع: اقتصاد بازار

کدخبر: 1037970 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟